Gå til innhold

Caddy TDI: Batterilys blinker. Batteri eller dynamo?

Ranger emnet


Javel

Anbefalte innlegg

Indikatorlyset som viser et batteri blinker på dashbordet.

 

Regnet med det var batteriet som er svakt, fordi det har vært mye

kort kjøring rett over veien hver dag.

 

Men så står det i manualen: "profilvifterem løs eller defekt". Og at

dieselmotorer ikke må kjøre videre. Fordi... et eller annet om vannpumpa.

 

Spørsmål:

Vil ikke samme lampe også blinke om batteriet er svakt?

Eller er det bare når det er den reima?

 

Har ladet litt og prøvde kjøre et stykke. Lampen blinket ikke og

remmen virket ok.

 

Bare så jeg får en peiling om jeg skal ta sjansen kjøre ut i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. gjorde det og det viste ganske lavt. Men det var innpå det grønne.

 

Men beviser det hva av dem det er, spenningen blir vel lav hvis ikke dynamoen lader også?

(sikkert et dumt spørsmål, men..)

 

 

Men da tolker jeg det slik at det kan være selve batteriet også når den lampen lyser?

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja.. Nå er ikke det "bare" for akkurat meg da. Er ikke inne på slike

målinger og har sikkert ikke utstyret som skal til.

 

Det jeg mente var en sånn dings til å sette i sigarettenneren til å måle batteriet.

Den har et rødt gult og grønt felt.

 

Vel vel.. får vel bare prøve og se etter å ha ladet batteriet. Om det blinker igjen får jeg bare ringe etter kranbil. ( Det var da et fryktelig og lite brukende utvalg av smileyer her.. :wonder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her kommer jeg min rotlebukk og amatør litt igjen.

 

Har orientert meg litt. Fant ut at jeg hadde multimeter, og hvordan måle (tror jeg):

 

Av målte batteriet akkurat 12V. I gang målte det akkurat 14V.

 

Om jeg skjønner det rett, betyr det at dynamoen lader som den skal?

Og at det altså har vært uttappet batteri som gjorde at lampen blinket?

 

Kanskje ikke fullt så enkelt kan jeg tenke, får følge med videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen bør lade 14-14,4v.

Den skal jo lade opp batteriet, so spenningen må jo være høgare enn batterispenningen. Test på tomgang og litt turtall. (2000rpm)

Med og uten belastning. (vifte, lys osv)

 

Er ingen krise om ladingen er på 13,8v, men under det begynner det å bli litt lågt.

Over 14,4v begynner batteriet, lyspærer og elektronikk å ikkje lika seg.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen bør lade 14-14,4v.

Den skal jo lade opp batteriet, so spenningen må jo være høgare enn batterispenningen. Test på tomgang og litt turtall. (2000rpm)

Med og uten belastning. (vifte, lys osv)

 

Er ingen krise om ladingen er på 13,8v, men under det begynner det å bli litt lågt.

Over 14,4v begynner batteriet, lyspærer og elektronikk å ikkje lika seg.

 

Eh.. ja som jeg skrev viste det 12 v og 14 v når motoren er i gang (og lyset på).

Samsvarer ikke det med det du skriver nå da, og bekrefter at det sannsynligvis

ikke er dynamoen men batteriet som har vært uttappet?

 

Ladet batteriet i går kveld, og ingen lampe har blinket under kjøring i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg såg at du hadde målt 14v i etterkant. So da skreiv eg litt meir, men det forsvant.

Er sansynligvis batteriet som er litt dårligt. Men sjekk kablene på batteriet, dymamo og mot karosseriet. (er dei litt løse?)

Med ein del småkøyring, so lad opp batteriet. (særligt om vinteren) Sjekk om det er nok væske på batteriet og etterfyll viss nødvendigt. (viss det ver muligt)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg såg at du hadde målt 14v i etterkant. So da skreiv eg litt meir, men det forsvant.

Er sansynligvis batteriet som er litt dårligt. Men sjekk kablene på batteriet, dymamo og mot karosseriet. (er dei litt løse?)

Med ein del småkøyring, so lad opp batteriet. (særligt om vinteren) Sjekk om det er nok væske på batteriet og etterfyll viss nødvendigt. (viss det ver muligt)

 

Ok, da er jeg med. Og skal jeg prøve å sjekke de greiene.

 

Det har vært fryktelig mye småkjøring siste drøye måned. Bare ca 3-400 meter fram og tilbake hver dag. Med mye bruk av vifte, vindusviskere osv. Får sette den til lading oftere.

Disse batteriene til Caddy hadde ikke tilgang til å fylle vann på selv.

Gjorde det på det forrige, og da ble det ødelagt etter kort tid.( Var noe sånt hvertfall. Tror det var forseglet på en måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår