Gå til innhold

Hvilke biler duger? (Førstebil, maks 50tusen)

Ranger emnet

sagga01

Anbefalte innlegg

Hei, dette er min første post her på forumet.

Jeg skal kjøpe meg min første bil og har tilbrakt utallige timer på finn og lest endel om biler.

Jeg har blitt anbefalt og kjøpe en japsebil da det er lite feil med disse. Jeg har lyst på en bil som ser litt kul ut samtidig som den er relativt driftssikker. Har tenkt til å bruke toppen 50'000 på bilen.

1. Er Audi, BMW, Mercedes, Honda og Volkswagen dårligere enn japsebiler med tanke på driftssikkerhet?

2. Er det dyre deler til disse?

3. Vet jeg burde kjøpe så ny bil som mulig, men hvor gammel bil kan jeg kjøpe uten å regne med store utgifter?

4. Maks km. stand jeg burde se på?

Edit: Jeg har lite greie på bil, men er villig til å mekke litt.

Endret av sagga01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Honda er japansk:) Driftsikkertheten er bra på disse bilene også. Men disse bilene er ofte mer avanserte og kjørt av folk som bruker bilene sine noe hardere. Di er også ofte kjørt langt.

2: Noen biler har dyrere deler enn andre. Mercedes er for eksempel kjent for dyre deler. Men brukt mulighetene er store,

3: Kjøp så ny bil som muligt. Men visse biler har bedre kvalitet enn andre.

4: Forskjelligt fra bil til bil, men max 200 000km er ofte et tall å se etter:)

Håper det hjalp bitte litt iallefall:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du er ute etter mer nøyaktig :-)

Altså:

a) Coupe (4-5 seter)

b) Sedan

c) Roadster / Cabbe (2 seter)

d) Hatchback

Motor / styrke, noe midt i mellom eller økonomisk?

a) Toyota Celica, Honda Prelude, BMW 3-Serie etc

b) VW Passat, Mercedes W202, Audi A4, Nissan Almera, (Alfa 156?) etc

c) Toyota MR2, Honda CRX Del Sol etc

d) Audi A3, VW Golf, Seat Leon etc

Økonomisk: Nissan Almera

Sterk og litt kul: Toyota MR2

Litt kul og litt økonomisk: VW Golf 4 (billige deler, drivstoff og enkel å selge senere. Nok med bare kule felger til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar

Er igrunn det samme hvordan type bil det er, bare ikke c) Roadster / Cabbe (må ha 4-5 seter).

Har også vurdert å kjøpe en billig vinterbil med bakhjulsdrift, derfor jeg skrev Mercedes og BMW. Skal ikke ha 240 ellerno da jeg synes det blir for harry. (med vinterbil mener jeg noe man kan ha det morsomt med)

Sondre93: Skrev feil, mente Volvo ikke Honda.

Er det dumt å kjøpe gammel BMW/Mercedes med tanke på utgifter?

Endret av sagga01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! kjører selv mercedes og har kjøpt noe deler til denne(slitedeler jeg tenker på) og det er ikke noe store summer du må ut med for vanlige ting, som går i stykker på disse. En 124 mercedes(e-klasse) 1990-1994 mod med alt fra 2.0l til 3.0l er solide biler som du enkelet slenger ut hekken på for en koselig skrens på vinterføre. Bilen min har gått 284k km nå og jeg har tatt oljeskift og det er ett styreledd som er i slitent. Thats it!

Det du bør være obs på er rust på Mercedeser. Finner du en uten rust i kanalene osv så anbefaler jeg på det sterkeste. De er også ikke kjørt hardt, slik BMW utelukkende ALLTID er!

Japansk er driftsikkert til en viss grad, men har en tendens til å ruste opp, desverre! :)

Volkswagen Passat 1.9TDI

- Volvo 850 2.5L * Solgt

- Mercedes Benz 200E w124 * Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en strøken chrysler stratus lx 2,5 v6 automat, 163 hk. ligg unna 2,0 litr'n. har selv en stratus 2,5 v6 le 96mod. den er en drøm å kjøre og ligger som støpt på veien til tross at den er litt gla i suppa. deleprisene er nogenlunde greie. mange sier at chrysler stratus er dårlige biler og at man burde holde seg unna, men de er ikke dårlige biler, bare dårlige bileiere som behandler bilene sine dårlig. sånn er det nok me alle biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! kjører selv mercedes og har kjøpt noe deler til denne(slitedeler jeg tenker på) og det er ikke noe store summer du må ut med for vanlige ting, som går i stykker på disse. En 124 mercedes(e-klasse) 1990-1994 mod med alt fra 2.0l til 3.0l er solide biler som du enkelet slenger ut hekken på for en koselig skrens på vinterføre. Bilen min har gått 284k km nå og jeg har tatt oljeskift og det er ett styreledd som er i slitent. Thats it!

Det du bør være obs på er rust på Mercedeser. Finner du en uten rust i kanalene osv så anbefaler jeg på det sterkeste. De er også ikke kjørt hardt, slik BMW utelukkende ALLTID er!

Japansk er driftsikkert til en viss grad, men har en tendens til å ruste opp, desverre! :)

Deleprisene på Mercedes ligger langt over BMW og Volvo. Men heldigvis er det sjeldent du må bytte noe. Kjører selv en gammel 190d og den gjør fortsatt nytta si etter mange sjåfører og et liv med nærmmest konstant full gass(72hk lol):P

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er min f�rste post her p� forumet.

Jeg skal kj�pe meg min f�rste bil og har tilbrakt utallige timer p� finn og lest endel om biler.

Jeg har blitt anbefalt og kj�pe en japsebil da det er lite feil med disse. Jeg har lyst p� en bil som ser litt kul ut samtidig som den er relativt driftssikker. Har tenkt til � bruke toppen 50'000 p� bilen.

1. Er Audi, BMW, Mercedes, Honda og Volkswagen dårligere enn japsebiler med tanke p� driftssikkerhet?

2. Er det dyre deler til disse?

3. Vet jeg burde kj�pe s� ny bil som mulig, men hvor gammel bil kan jeg kj�pe uten � regne med store utgifter?

4. Maks km. stand jeg burde se p�?

Edit: Jeg har lite greie p� bil, men er villig til � mekke litt.

1. I mange tilfeller, ja. (Honda er japansk, og i flere brukttester kansje den beste japanske av alle).

2. Ja!

3. Finnes ikke noe godt fasitsvar, men selvsagt til eldre bil, til større risiko. Så sant du ikke er så heldig å finne en gammel entusisteid hobbybil.

4. Lav så mulig. Inntil 150.000 kansje. Men det kommer jo mye ann på servicehistorikken også.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider