Gå til innhold

Hjelp med montering av Focal aktiv sub kasse

Ranger emnet

Ducatie

Anbefalte innlegg

Eg har for ikkje så altfor lenge siden kjøpt meg bil (Opel Astra Sport 98-mod), og oppgradert den orginale spilleren til Pioneer DEH-7300BT. Nå sitter eg å tenker på om eg skal bruke noen lapper på å forbedre bilstereon ytterliggere, og for meg som kan ingeting og mindre om bilstereo oppkobling så tyr eg til hjelp her !

Eg vurderer å kjøpe denne kassa (aktiv sub), da den ble anbefalt for meg som vil ha eit greit anlegg enklest mulig.

http://www.judysbilstereo.no/basskasser/aktive-kasser/focal-solution-25a1-m-aux-inngang

Det eg håper på er ein liten instruks i hvordan å koble opp denne kassa. Dvs det er selve "monteringen" eg hadde trengt litt instruks i. Evt nettsider e.l. der det står DETALJERT hadde våre flott det også viss dere ikke gidder å forklare hele prossessen.

imstupid

Instruks i montering av aktiv sub?

Hva trenger eg av utstyr for å montere denne kassa?

Hvilke side er det best å kjøpe denne fra? Kjøpe fra utlandet?

Får den vell sikkert ikke for noe særlig mindre enn 4000 i Norge, hadde det våre ein ide å besilt den fra utlandet til bare en drøye 2000 + frakt, eller er det bare tull? Nå aner ikke eg hvor mye frakten hadde komt på, men rekner med eg hadde tjent på det. Noen som kan si meg om det hadde våre ein ide eller om utenladskjøp bør ungåes?

Å ver vennlig å skriv litt detaljert, så det ikke blir så altfor greskt :D

Takker for all hjelp !

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein forsterker trenger disse tinga for å virke:

12v ifra batteri. (hugs sikring nær batteri)

Jord.

Remotespenning. (det får den via blå/kvite ledningen ifra spilleren)

Signalkabler. (Signalkabler tas ifra spiller)

So du må trekke straumkabel ifra batteri til forsterkeren.

Jord ifra batteri eller karosseriet.

Signal og remotesignal ifra spilleren

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar !

yea, eg kjenner til det du skriver. Men eg er litt usikker på hvordan eg skal legge kablene (signal og remotesignal) fra kassa til spiller og straum og jordkabel til motorrom.. Hvordan eg skal gå frem for å få det til å bli fint. Er det generelt mye arbeid i å legge kablene?

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at basskassa har innebygd forsterker til framhøgtalerene og. Skal du bruke dei, so må du antagligt trekke 1 ekstra signalkabel til forsterkeren og trekke høgtalerkabler ifra forsterkeren til høgtalerene. Er du ikkje interessert i dette, so kjøper du ei anna basskasse. (billigare uten forsterkeren)

Eg kjenner ikkje til 98 Astra.

Batteriet er vel framme? Da må du trekke kabel ifra motorrom, via torpedoveggen, inn i kupéen og til bagasjerommet.

Jordingen er vel vanligt å koble til setebeltefestet.

er vel torpedoveggen som kan skaffe litt problemer. Du får sjekke innvendigt og i motorrommet om det er kabler eller gummiforinger som har plass til 1 straumkabel.

Straumkabelenen trekker du på eine siden og signalkabel på den andre siden. (ikkje sammen iallefall)

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at basskassa har innebygd forsterker til framhøgtalerene og. Skal du bruke dei, so må du antagligt trekke 1 ekstra signalkabel til forsterkeren og trekke høgtalerkabler ifra forsterkeren til høgtalerene. Er du ikkje interessert i dette, so kjøper du ei anna basskasse. (billigare uten forsterkeren)

Eg kjenner ikkje til 98 Astra.

Batteriet er vel framme? Da må du trekke kabel ifra motorrom, via torpedoveggen, inn i kupéen og til bagasjerommet.

Jordingen er vel vanligt å koble til setebeltefestet.

er vel torpedoveggen som kan skaffe litt problemer. Du får sjekke innvendigt og i motorrommet om det er kabler eller gummiforinger som har plass til 1 straumkabel.

Straumkabelenen trekker du på eine siden og signalkabel på den andre siden. (ikkje sammen iallefall)

Det var med hensikt at eg peikte meg ut sub med integrert forsterker til fronthøytalerene :) Tenkte det ville bli bra. Og så har eg jo allerede 50W x4 forsterkning på høytalerene fra spilleren. Batteriet sitter forøvrig i motorromet på desse.

Men nå har eg fått hukket tak i ein kompis som har mye erfaring med installering av bilanlegg, og eg har allerede blitt litt endel klokere angående. Så eg trur eg kommer til å kjøpe passive sub med forsterker utenom istede for aktiv sub. Eg får hjelp med installeringa av anlegget av kompisen min, så dette går nok fint after all. Takker imidlertid for all hjelp

Alternativt anlegg som eg er blitt anbefalt og som eg tenker på nå er

http://www.bestbilstereo.no/index.php?nr=90&case=4&id=4396&idkategori=69&kat_name=PAKKETILBUD&prod_name=Kicker+Comp+VR+12%22+pakke&startrow=%C2%A8

og

http://www.bernhardsbillyd.no/basskasser/mtx-rtp4000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i det andre innlegget, så er mtx pakka klart best her, men hvis det er dette han kompisen din anbefaler, så vet han ikke hva som virkelig er bra for tiden. Kicker kassa er søppel, mtx kassa og forsterkeren er helt greit til den prisen, og jeg tipper du blir fornøyd med den, men det holder IKKE med 4x20w rms fra spilleren til å holde følge med subene, her må du ha ekstern forsterker med høypassfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i det andre innlegget, så er mtx pakka klart best her, men hvis det er dette han kompisen din anbefaler, så vet han ikke hva som virkelig er bra for tiden. Kicker kassa er søppel, mtx kassa og forsterkeren er helt greit til den prisen, og jeg tipper du blir fornøyd med den, men det holder IKKE med 4x20w rms fra spilleren til å holde følge med subene, her må du ha ekstern forsterker med høypassfilter.

I denne MTX pakka er det jo sub og FORSTERKER.

http://www.bernhardsbillyd.no/basskasser/mtx-rtp4000

Mener du at det er nødvendig med ekstra forsterking til høyttalerene også for at det skal bli bra?

Eg ser den at anlegget kanskje ikke yter maksimalt uten forsterkning til høyttalerene, men er det ett must? Da må en jo begynne å koble til høytalerene i dørene også, som er endel ekstra arbeid..

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren til spilleren er på ca 4x20w. Dette blir antagligt litt for høgtalerene framme. Dei vil slite med å holde følge med bassen.

Og uten filter på framhøgtalerene, (slik at dei slipper å spille same bassfrekvensene som suben) vil dei slite enda meir.

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren til spilleren er på ca 4x20w. Dette blir antagligt litt for høgtalerene framme. Dei vil slite med å holde følge med bassen.

Og uten filter på framhøgtalerene, (slik at dei slipper å spille same bassfrekvensene som suben) vil dei slite enda meir.

Spilleren har en 4 x 50W MOSFET forsterker, men ok, sjønner tegningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren har en 4 x 50W MOSFET forsterker, men ok, sjønner tegningen

Er 4x50 skrytewatt og har ingenting med virkeligheiten å gjera. Omtrent alle bilspillere oppgir skrytewatt.

Akkurat som på hjemmekinoforsterkere. Der har Harman Kardon gått ifra réel effekt til skrytewatt. Fordi kjøperene har ikkje peiling og går etter den/dei med mest effekt!

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 4x50 skrytewatt og har ingenting med virkeligheiten å gjera. Omtrent alle bilspillere oppgir skrytewatt.

Akkurat som på hjemmekinoforsterkere. Der har Harman Kardon gått ifra réel effekt til skrytewatt. Fordi kjøperene har ikkje peiling og går etter den/dei med mest effekt!

Stemmer, dette måles med kun én kanal belastet. I virkeligheten har du vel rundt 20-25W RMS ;)

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider