Gå til innhold

Når bør man bytte bremseklosser/skiver og registerreim?

Ranger emnet

Steinar31

Anbefalte innlegg

Har en 2006 mod som har gått 110 000 km.

Har hatt bilen siden 80.000 km. Jeg vet ikke om det er byttet bremser tidligere.

Bremsene tar greit nok, men mener at bilen ikke stopper like raskt som den burde, selv om jeg bremser alt jeg kan, så synes jeg bilen går noen meter for langt.

Noen som har noen formening om når slike bytter bør skje? Lånte en 2010 modell golf i snart 2 uker og denne hadde mye mere pålitelige bremser, selv om denne bilen veier mye mindre...

Registerreimen skal vist nok byttes på 120.000 km. Altså om ca 10.000 km.

Bør et slikt bytte tas så snart som overhode mulig eller er det trygt å vente til 120' ?

På Møller sa de at man trenger ikke demontere hele fronten for å bytte, betyr det at en super amatør som meg kan bytte dette eller bør jeg velge verksted? Det er et alternativ å dra til Sverige om prisnivået på slikt i Norge er svinedyrt. Noen tips? Anbefalinger?

Bilen er en 1.9 tdi '06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bytt registerreim med mindre du '' må '' det, skru av det dekselet og se på reima, er den fin så lar du den selvfølgelig være.

Hvis det verkstedet som sjekker bilen din setter opp bremser som obs, spør hvor lenge de holder ut, fks til jul, sommerferie eller hva. Skivene kan du også sjekke selv om de er slitt ut, eller om det er rust på dem (på skivene skal det være 25% rust for at det skal være EU feil.)

På klosser tar du bare en lommelykt og lyser ned og ser på '' platen/siden '' som ligger inntil skiven, men hvis du ikke vet hvordan en slitt skive ser ut så er det kanskje lurt å la en som vet det se på det.

Lykke til på Eu!!

Endret av Valvel0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikkje sikkert klossane er utslitt, men ting kan sette seg fast, og då blir bremsene dårligare.

Det mest vanlige er at klossane bak rustar fast i holdaren dei står i, då blir det lite beveglse, og lite bremseeffekt.

Ganske enkelt å ordne på dei fleste bilar, ta ut klossane, puss reint, smør med koparpasta eller noko slikt, og monter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bytt registerreim med mindre du '' må '' det, skru av det dekselet og se på reima, er den fin så lar du den selvfølgelig være

Jada, om et løpehjul skjærer seg om to dager så gjør jo ikke det noe............ Det er visse ting man ikke tipper på, dette er en av dem

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider