Gå til innhold

Største motor i CRX?

Ranger emnet


RaCk

Anbefalte innlegg

I USA er de jo flinke til å putte nedi litt ekstra krefter :D

B18 motorer i ymse utgaver er ikke så uvanlig. Det heftigste da er B18C5 (Integra type r motor) , gjerne med turbo. Hvor mye hester det er snakk om da vet jeg ikke , men 1/4 mila kjøres gjerne på 11.XX (og kanskje fortere for alt jeg vet)

 

H22A (Prelude VTEC motor) med eller uten turbo "passer" ihvertfall i Civic hvis du gjør "litt" modfikasjoner. B serie motorer passer rett nedi , men H serie er mye mere jobb. Motorfester , drivakslinger osv. Ettersom CRX er likedan i fronten som en civic så burde H serie også passe nedi der med litt jobbing :D

 

Felles for alt dette er jo at det gir bra "rett-fram" egenskaper , men det er ikke noe særlig for svinger. Særlig ikke med H22A , blir fort litt fremtung da.

 

Hadde vært morro med en 2. gen. CRX med B16 motoren fra Civic type R (ca. 185 hk) , revet ut interiør satt inn bur og skikkelige stoler.Samt litt modding av understell. Banemonster :D :D

- 89 Honda CRX 1.6 16v

- x 94 Honda Prelude 2.0

- x 86 Ford Escort 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Din egen motor (D16Z5 el D16A8?) tåler ikke slik trimming. Det blir i såfall dyrt. Svak veiv og råder har sine begrensninger, og den er ikke fullt så godt balansert som en B-serie. Generelt mye svakere dimensjonert enn B-serien.

 

 

2. Ny motor, omfattende tema.

For det første passer ikke en eneste B-serie rett ned i bilen. Helt andre motorfester, andre girkasser, akslinger, elektronikk osv...

En slik ombygging krever en god del arbeid.

 

B16A1: CRX Vtec-motoren, 150 hk, passer uten større problemer. Har kabelclutch, dvs det samme som din bil. Men blokka er ikke den samme, og du trenger nye motorfester. Hasport lager slike fester, men det blir svindyrt. Alternativet er å sveise om de festene du allerede har, men jeg tviler på at det blir spesielt bra.

 

B16A2 og 3: Civic Vti-motor, 160 hk. I utgangspunktet samme som ovenfor, men kvassere kammer. Hydraulisk clutch, og hvordan du skal bygge om din bil til dette vites ikke. Girkassen fra B16A1 (husker ikke girkassekoden) passer imidlertid rett på alle B16. LSD var ekstrautstyr på disse girkassene, men er ikke vanlig å finne.

 

B16B: Civic Type R, 185 hk. Skikkelig turtalls-screamer!!! Bygd på samme blokk som B16A, men med enda kvassere kammer, kremdeler, skikkelig solid innmat som tåler enormt mye (h)juling. Har LSD som du vil trenge! Bakdelen er at denne motoren ble konstruert for høyre-rattede biler. Motorrommet er speilvendt, og det må nok litt modifikasjoner til for at dette skal fungere.

 

B18C1: Integra, Civic 1,8 Vtec, 170 hk. Volum-Vtec på linje med B16A, ganske vanlig å turbotrimme i USA. Vet egentlig lite om denne motoren...

 

B18C5: Integra Type R, 190 hk. Bygd på samme blokk som B16, men med lengre slaglengde. Racingmotor på linje med B16B, med en god del ekstra moment og sterkere mellomregister. Blir en god del høyere og vil nok treffe panseret, løsningen blir "senkbare" motorfester. Problemet blir bakkeklaring for eksos som kommer veldig lavt. Denne motoren tåler turbotrimming uten noe sørlig arbeid. Det sies at den klarer nærmere 400 hk uten store driftsproblemer, men det vil ikke jeg prøve i praksis. Tross alt en forhjulsgnager...

 

H22A: Prelude Vti, 185 hk. Ikke like kvass trimming som B16 og B18, men den har utrolig mye mer moment! Skyter en liten CRX kjapt avgårde. Mye større rent fysisk enn B-serie, og plass blir et vitalt problem, men det lages ombyggingskit. Akslinger og kasse må tilpasses etter beste evne...

 

Å få tak i disse motorene i Norge er bortimot umulig. Luktet litt selv på B16B og B18C5 fra Japan en stund, men slo det fra meg da jeg fikk prisen. Rundt 30' for en komplett motor, uten noen annen garanti enn at den skulle gå rundt bleganske enkelt for dyrt. I tillegg kommer all annen ombygging, plutselig finner man ut at det mangler noen deler osv...

 

 

3. Alt i alt: spar pengene og kjøp en annen bil!

 

 

Kilde:

http://www.honda-tech.com

Mange som vet mye om diverse kombinasjoner, og enda flere som drømmer om å gjøre dette!:)

 

Forbehold om enkelte småfeil, det ble ganske mye på en gang...

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår