Gå til innhold

Mondeo koker over

petterht

Anbefalte innlegg

Jeg fylte frostvæske og vann i beholderen for litt over en uke siden, men i går(som flere ganger før) kokte bilen over, da det var for lite vann. Oljen er ikke hvit, så toppakningen er i orden. Jeg antar at det er smålekkasjer i radiatoren eller at termostaten er ødelagt.

Selv om jeg ikke kan se noe direkte stor lekkasje, har jeg kjøpt radiatorsement fra Biltema. Tenkte jeg kunne forsøke dette før jeg sjekker termostaten. Problemet er at det står at sementen må rett i radiator eller ekspansjonstanken. Jeg får ikke helt det rett på radiatoren. Er ekspansjonstanken det samme stedet som jeg fyller vann/frostvæske? Dette gjør jeg på venstre side i bilde.

20111012184113.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg virkelig ikke blanda i kjølesystemet mitt. Prøv heller og skifte termostaten først. Det er heller ikke dyre saken. Er det lenge siden du har skifta vannpumpa da?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvor lenge siden den er skiftet. Hvertfall mer enn 2 år!

Poenget er at jeg har lite peiling på bil, så vil helst prøve den enkleste løsningen først :) Hvorfor ville du ikke blandet det inn? Det kan vel ikke skje noe skade av det?

Men kan jeg blande det rett inn der hvor jeg heller i frostvæsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptisk til biltema sine enkle løsninger. Er det ingen synlig lekasje på radiatoren så er den tett. Du ville fort sett det. Om du vil prøve det så kan du jo ta av den øverste slangen på radiatoren og tømme det inn der.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg brukte ikke biltema sin løsning! Men jeg tror jeg fant lekkasjen i dag. Det drypper fra sirkel 1 på tegningen. Virker som det lekker fra en rusten ledning/rør i sirkel 2. Dette er rett ved høyre fremdekk, under beholderen for kjølevæske.

Jeg vet ikke engang hva denne delen heter, og kan ikke bytte den selv. Noe ide om hva slikt koster på verksted?

Bilde: http://imageshack.us/photo/my-images/11/20111022141729.jpg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider