Gå til innhold

Lage turbomanifold selv

Ranger emnet

teblast

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å lage en turbomanifold til bmw'en min og har et par spørsmål.

flancen som skal festes i motoren har jeg sett at burde være 10-12mm tykk, og at man kan bruke en bordmontert bormaskin og hulsag

head3.jpg

Hvor kraftig burde bordbormaskinen være og hvor får man tak i slik hulsag som er på bildet?

Lure også på hvor jeg kan få tak i en slik jernplate og hva er best å bruke til å sage den til, kan man bruke en vanlig metall-stikksag f.eks.

Lurer også på om det er mulig å skaffe ferdig collector evt. hvor eller om man må lage den selv også.

head14.jpg

Hvor får man tak i ceramisk coating og er det noe spesielt utstyr eller noe man trenger for å gjøre det eller er det bare å pensle eller spraye det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Har det sværre ikke noen svar på dine spørsmål.. Men du har en god ide. Og jeg har noen fler spørsmål. Hvordan vet man hvor stort volum det skal være i det tykke røret hvor alle de tynne ender ut? Og hvor lange skal de tynne være? hvor langt fra toppen bør injector dysene sitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på forumet etter bmw turbo så finner du nok endel tråder som kanskje kan være verdt å titte på.

Collectorer fåes hos f,eks http://www.sstolen.no og sverre kahrs!

Boremaskinen bør nok være på endel watt og en hullsag fåes hos en jernvare/verktøybutikk.

Jernplate fåes hos et mekanisk verksted og der får du sikkert info om skjæring/kapping/sveising etc av slike ting.Som mal til flensen kan eksospakningen brukes.Spør også om coating der.

Lykke til :-)

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider