Gå til innhold

Hvilke kabler trenger eg til mitt nybestilte anlegg?

Ranger emnet

Ducatie

Anbefalte innlegg

Eg har nett bestilt meg anlegg til bilen og tenker nå å kjøpe kablene fra biltema, og lurer i den anledning på hvilke type og dimensjoner eg trenger. :roll:

Opsettet i min Opel Astra Sport 98-mod Sedan eg trenger kabler til:

Spiller: Pioneer DEH-7300BT

Monoblokk: Infinity Kappa One

Basskasse: Polk DB 1222

Nøyaktig hvilke kabler er det eg trenger?

Strømkabel, 50mm2 med sikring. (50mm2 og 5meter nødvendig? Og hvor stor sikring trengs?)

Jordkabel, 50mm2. (50mm2, 1 meter svart kabel?)

Remotekabel, hvilken? (For å skru på forsterker når spiller slåes på)

Signalkabel, hvilken? (For å få musikksignal fra spiller til forsterker)

Signalkabel?, hvilken? (For å koble subben til forsterkeren)

K-rør? Nødvendig? (Nødvendig med k-rør rundt strømkabelen i selve motorrommet som isolasjon?)

Noen kabler som er blitt utelatt nå?

Så må eg ha noe form for festing av kablene.. Hva mer enn selve kablene er lurt å kjøpe og bruke?

Dette er sikkert noe eg kunne klart selv, men er greitt å være på den sikre siden så eg slipper å begå unødvendige feil :)

Takk for hjelp !

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Bilstereo/Monteringsdeler/Startsett-kabel-High-End/

Det dyreste av de der holder i massevis. :) Oppsettet ditt vil potensielt sett kunne trekke 66,6A ved full fyring, så med tanke på at settet leveres med 80A sikring skal kablene være mer enn gode nok.

Hva mener du med festing av kabler?

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier ! Takker så mye :) Håper bare min "lokale" biltemabutikk har dette kabelsettet inne da :)

Du er sikker på att tverrsnittene er store nok til mitt forbruk altså? Da sikter eg til remotekabelen (28mm2), og da kanskje spesielt strømkabelen (21mm2)

Det var forresten strips?? o.l eg tenkte på, når eg spurde hva annet eg trenger... Dette ser ut til å medfølge da det står "buntebånd, 10 stk" :)

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tverrsnitt på remotekabel har null å si, da denne bare skal gi en liten strøm sånn at forsterkeren vet når den skal slå seg på. :)

Ja, følger med noen strips, samt litt annet snacks ;)

For å regne ut hvor mye strøm anlegget KAN trekke, bruker du en form av Ohms lov: P=U*I (formelen kan selvfølgelig også snus på).

På mer allment språk betyr dette: Effekt (Watt) = Spenning (Volt) * Strøm (Ampere).

I ditt tilfelle: 800W / 12V = 66,66666666666667A

Siden settet leveres med 80A sikring, er du nærmest garantert at det er mer enn bra nok. Husk at sikringen uansett ryker før kabelen! :)

Dessuten er det jo ikke sånn at du kjører 800W konstant, kun ved peaker. ;)

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, eg sjønte hvor du fekk 66,67A fra, da eg utdanner meg til automatiker (går tredje året nå). :)

Når eg fikk tenkt over det så skal naturligvis desse kablene funke heilt fint ja, siden som du sa er sikringen på 80A, og sikringen skal jo ryke FØR kabelen.

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk og bruke den svarte plastik beskyttelsen rundt kabelen i motor rommet.trur faktisk at det er pålagt og bruke hvis jeg ikke tar helt feil.husk sikringen skal beskytte kabelen.sikringen skal festes max 30 cm fra batteriet.helst nærmere

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er eg klar over :) Men takk likevell !

Er nok kabelleggina som i tilfelle kommer til å bli problematisk, tenker eg.

..På en eller annen måte få kablene til å gå gjennom/under bagaskjerommet, inn under dørlistene, og ut gjennom torpedoveggen og til motorrommet hvor batteriet står....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk og bruke den svarte plastik beskyttelsen rundt kabelen i motor rommet.trur faktisk at det er pålagt og bruke hvis jeg ikke tar helt feil.husk sikringen skal beskytte kabelen.sikringen skal festes max 30 cm fra batteriet.helst nærmere

mvh kim

Er dette virkelig pålagt? Ser ingen stort poeng i dobbel isolasjon/beskyttelse, men.. Klart, er jo alltid greit å være på den sikre siden. :)

Er forresten max. 40 cm fra batteri ;)

Når det gjelder kabellegging så er dette litt krevende ja, men ta deg god tid, så får du det nok til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trekk kabelen fra motor rommet og inn.blir litt lettere da.er ikke noe hokus pokus egentlig.er vel pga varme en bruker den svarte beskyttelsen.bruker det uansett hva jeg trekker i motor rommet.hehe

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å regne ut hvor mye strøm anlegget KAN trekke, bruker du en form av Ohms lov: P=U*I (formelen kan selvfølgelig også snus på).

På mer allment språk betyr dette: Effekt (Watt) = Spenning (Volt) * Strøm (Ampere).

I ditt tilfelle: 800W / 12V = 66,66666666666667A

Siden settet leveres med 80A sikring, er du nærmest garantert at det er mer enn bra nok. Husk at sikringen uansett ryker før kabelen! :)

Dessuten er det jo ikke sånn at du kjører 800W konstant, kun ved peaker. ;)

Nå er det jo veldig sjeldent at en bil lader 12Volt... Som regel på de bilene jeg har hatt anlegg i så ligger spenningen fra 13,5v til 14,8v. Men ja, vil tror at 21mm2 kabel er bra nok til EN forsterker.. Skal du ha flere senere eller oppgradere så må du jo ligge ny igjen. Derfor jeg som regel ligger minimum en 35mm2 kabel med engang.. (Nå har jeg bare 25mm2 :P )

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg fått våre på biltema å fått kjøpt meg kabelsettet Bellduck linket ! :D Forsterkeren å suben har eg trolig innen onsdag.

P.S. Er vell ikke noen som leser dette som hvet hvor en får tak i ratbetjeningskabel til spiller billigst mulig?

Bil: Opel Astra Sport 98-mod

Spiller: Pioner DEH-7300BT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg fått våre på biltema å fått kjøpt meg kabelsettet Bellduck linket ! :D Forsterkeren å suben har eg trolig innen onsdag.

P.S. Er vell ikke noen som leser dette som hvet hvor en får tak i ratbetjeningskabel til spiller billigst mulig?

Bil: Opel Astra Sport 98-mod

Spiller: Pioner DEH-7300BT

Du har nok funnet den rette plasse selv, i det andre innlegget ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok funnet den rette plasse selv, i det andre innlegget ditt ;)

Flott ! MEN ! I det andre anlegget har eg to alternativ til riktig rattbetjeningskabel...

Den eg håper på å være riktig og eg trur har de nødvendige og riktige kontaktene (ut fra bildet) er denne

http://www.acb.no/Details.asp?ProductID=2559

Den andre, som er dyrere:

http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/193_360/products_id/7576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo veldig sjeldent at en bil lader 12Volt... Som regel på de bilene jeg har hatt anlegg i så ligger spenningen fra 13,5v til 14,8v. Men ja, vil tror at 21mm2 kabel er bra nok til EN forsterker.. Skal du ha flere senere eller oppgradere så må du jo ligge ny igjen. Derfor jeg som regel ligger minimum en 35mm2 kabel med engang.. (Nå har jeg bare 25mm2 :P )

Såklart, men høyere spenning = lavere strøm vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider