Valentineren Skrevet Oktober 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2011 Har et problem med min M190E 2.3 automat 89 modell. Denne bilen har/hadde antispinn. Jeg lånte bort bilen et par uker til en bekjent og nå funker det ikke. Det er slik at bilen såvidt går framover og antispinnlyset lyser nesten hele tiden. Det er når det ikke lyser at bilen såvidt går framover. Lurer på om noen vet hva som kan være gåent og hva som skal til for å reparere dette. Tror bilen har blitt herjet litt med, så noe mekanisk er nok gåent. Men mulig det går an å koble fra antispinn og at det da går an å få den til å gå? Skal prøve i dag å fjerne sikringen til ABS/antispinn for å se om det er så enkelt, men tviler. Ønsker å kjøpe bakaksling til denne bilen hvis problemet viser seg å være vanskelig å fikse. Aller helst med differensialsperre (2.3 16V). Tar gjerne i mot råd, har ikke hatt bilen lenge så er ikke så kjent med den. Bor i Trøndelag :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
imloud2 Skrevet Oktober 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2011 sjekket om det er en stikkaksel som er knekt? og sjekk nivået på hydraulikk olja til diffen. Siter Mvh Stian stolt eier av MB 190E krsmf.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SinGTurbo Skrevet Oktober 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2011 Går bilen framover i det hele tatt? Eller står den bare stille? Siter MB C220 CDI - 1999 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valentineren Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2011 Beklager.. Jeg skrev nok denne tråden noe tidlig før jeg har sjekket noe særlig. Har sjekket under bilen nå og venstre drivaksel går rundt mens den andre står stille. Er nok da ytre drivknute venstre side som er gåen. Var litt merkelig, bilen gikk litt fremover, men er vel på grunn av antispinnmekanismen. Er i grunn ikke så godt kjent med Mercedes 190E, men har nå forstått det sånn at antispinn/ABS-mekanismen sitter i bakakslingklokka og har ikke noe mekanismer ved hjulnavet. Nå blir da planen å kjøpe drivaksling. Motortrade i Trondheim selger for 6700 kroner, drivknute selges ikke, må kjøpe hele drivakselen med drivknutene. Tar gjerne i mot tips om billigere løsning, hvis ikke blir drivakselen bestilt på mandag. Så da går den vel fremover fortere enn 10 km/t etter hvert :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valentineren Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2011 Noen som vet om hvor en kan få tak i drivaksel/drivknute litt billigere og innen noen dager? Har ikke skiftet drivaksel på 190 før, er det en grei sak? Noen tips? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
action Skrevet Oktober 14, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2011 er veldig enkelt å skifte på 190e bare pass på at boltene er rene slik at verktøyet ikke glipper og bruk varme hvis du har det. dra på huggern og se om du finner en drivaksling, husk å mål lengden Siter 190e 2.0 - går dårlig og bruker mye bensin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valentineren Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2011 Takker, blir nok bra :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SinGTurbo Skrevet Oktober 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2011 Du finner mye billigere hvis du kjøper privat av noen, eller drar til bilopphugger. Som sagt over her så er det ikke vanskelig å bytte drivaksel. En stor mutter på navet og 6 skruer på diffen så er du der igrunn. Bare få ordentlig tak for jeg har hatt problemer med at boltene har runda seg, og da er det ett helvete plutselig. Siter MB C220 CDI - 1999 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bzerk Skrevet Oktober 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2011 Den store mutteren på navet kan sitte som bikkjedritt :P bruk noe med mye kraft X arm ;) Siter MB 190E 2.3 1987 16V Look http://WWW.MB190KLUBB.com Dame med hjerne kjører gris med stjerne :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valentineren Skrevet Oktober 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2011 (endret) Takker for tips, bra at det er folk her som har peiling :) Fikk drivakslingen i dag. Går litt tregt med meg da jeg er på kursing om dagene, men tenker å gjøre dette til helgen :) Har skiftet drivaksel på Opel FWD før, det gikk jo greit, men Mercedes har jeg ikke skrudd mye på før. Så at det var litt forskjell helt innerst på drivakselen. I tillegg til "splinesporet" så er det gjenger innerst. På Opel var det bare en låsering i splinesporet. Er dette på grunn av antispinn/ASD, eller er de andre drivakslene også gjenget slik? Går det greit bare å skru ut drivakselen fra klokka, eller er det en spesiell "teknikk"? Når man har fått ut drivakselen, kommer det olje ut, eller går det greit? Fikk også med et lokk som visst skal sitte mellom ytterpunktet på drivakselen og hjullageret. Prisen på delene ble 6800 kroner. :P Men må jo ha greiene til å gå, hehe :) Endret Oktober 19, 2011 av Valentineren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SinGTurbo Skrevet Oktober 20, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2011 Kommer ikke noe olje ut når du skrur av drivakselen. Mener du gjenger på den delen som skal mot klokka eller mot navet? Når det gjelder å få av drivakselen løsner du den store mutteren på navet 30 eller 32mm tror jeg. Så skrur du av de 6 skruene som drivakselen sitter i på klokka og så er det bare å montere ny. Gjentar igjen at du må passe på de 6 skruene at ikke de runder seg. Det er noe drit.. Siter MB C220 CDI - 1999 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valentineren Skrevet Oktober 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2011 (endret) Okay :) Da er planen klar, ja. Tror kanskje jeg tenkte omvendt, at den delen av drivakselen med gjenger skal mot klokka, men den skal vel da ut mot navet. Jeg får starte å skru på det, sånn at jeg ser hvordan det er satt sammen :) Høres ut som det er samme som på Granada, som jeg skrudde en gang i tiden ;) Skal passe på de små boltene.. Får kjøpe torx-bits (eller umbrako hvis det er det) med skralle slik at det blir stødig og ikke ødelegger sporet og bruke CRC rustløser/smører. Endret Oktober 22, 2011 av Valentineren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
imloud2 Skrevet Oktober 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2011 Hvis du ikke får tatt ut stikkakslinga, så kan du skru ut den indre bolten på bærearmen, og senke bærearmen ned med en garasjejekk, da blir det bedre plass :-) Siter Mvh Stian stolt eier av MB 190E krsmf.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valentineren Skrevet Oktober 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2011 Okay :) Da var jeg godt i gang.. Var ikke noe problem å ta ut stikkakslinga nei. Den var knekt rett av ved ytre drivknuten...så det så :) Hadde ikke kopp til å skru ut den store mutteren. Skal vel være en torx-kopp. Prøvde med vanlig 32-kopp, men den var for liten. Får kjøpe større kopp, går vel med vanlig 6kant-kopp også regner jeg med, men får prøve å finne torx-kopp. De 6 boltene ved bakakselklokken gikk greit, mansjetten er litt i veien, men d går. Så da blir det vel så bilen går i morgen:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
imloud2 Skrevet Oktober 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2011 Du må for enhver pris ikke bruke noe annet enn 30mm 12kant pipe. Fåes blant annet på jula. Anbefaler deg og en heavy shit latmannsarm. La og hjulet stå på bakken når du skal løsne mutteren;-) Siter Mvh Stian stolt eier av MB 190E krsmf.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.