Gå til innhold

Bakaksling antispinnproblem.


Valentineren

Anbefalte innlegg

Har et problem med min M190E 2.3 automat 89 modell.

 

Denne bilen har/hadde antispinn. Jeg lånte bort bilen et par uker til en bekjent og nå funker det ikke. Det er slik at bilen såvidt går framover og antispinnlyset lyser nesten hele tiden. Det er når det ikke lyser at bilen såvidt går framover.

 

Lurer på om noen vet hva som kan være gåent og hva som skal til for å reparere dette. Tror bilen har blitt herjet litt med, så noe mekanisk er nok gåent. Men mulig det går an å koble fra antispinn og at det da går an å få den til å gå?

 

Skal prøve i dag å fjerne sikringen til ABS/antispinn for å se om det er så enkelt, men tviler. Ønsker å kjøpe bakaksling til denne bilen hvis problemet viser seg å være vanskelig å fikse. Aller helst med differensialsperre (2.3 16V).

 

Tar gjerne i mot råd, har ikke hatt bilen lenge så er ikke så kjent med den.

 

Bor i Trøndelag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager.. Jeg skrev nok denne tråden noe tidlig før jeg har sjekket noe særlig. Har sjekket under bilen nå og venstre drivaksel går rundt mens den andre står stille. Er nok da ytre drivknute venstre side som er gåen. Var litt merkelig, bilen gikk litt fremover, men er vel på grunn av antispinnmekanismen. Er i grunn ikke så godt kjent med Mercedes 190E, men har nå forstått det sånn at antispinn/ABS-mekanismen sitter i bakakslingklokka og har ikke noe mekanismer ved hjulnavet.

Nå blir da planen å kjøpe drivaksling. Motortrade i Trondheim selger for 6700 kroner, drivknute selges ikke, må kjøpe hele drivakselen med drivknutene. Tar gjerne i mot tips om billigere løsning, hvis ikke blir drivakselen bestilt på mandag. Så da går den vel fremover fortere enn 10 km/t etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mye billigere hvis du kjøper privat av noen, eller drar til bilopphugger.

 

Som sagt over her så er det ikke vanskelig å bytte drivaksel.

 

En stor mutter på navet og 6 skruer på diffen så er du der igrunn. Bare få ordentlig tak for jeg har hatt problemer med at boltene har runda seg, og da er det ett helvete plutselig.

MB C220 CDI - 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, bra at det er folk her som har peiling :)

Fikk drivakslingen i dag. Går litt tregt med meg da jeg er på kursing om dagene, men tenker å gjøre dette til helgen :)

Har skiftet drivaksel på Opel FWD før, det gikk jo greit, men Mercedes har jeg ikke skrudd mye på før.

 

Så at det var litt forskjell helt innerst på drivakselen. I tillegg til "splinesporet" så er det gjenger innerst. På Opel var det bare en låsering i splinesporet. Er dette på grunn av antispinn/ASD, eller er de andre drivakslene også gjenget slik? Går det greit bare å skru ut drivakselen fra klokka, eller er det en spesiell "teknikk"? Når man har fått ut drivakselen, kommer det olje ut, eller går det greit? Fikk også med et lokk som visst skal sitte mellom ytterpunktet på drivakselen og hjullageret. Prisen på delene ble 6800 kroner. :P Men må jo ha greiene til å gå, hehe :)

Endret av Valentineren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke noe olje ut når du skrur av drivakselen.

Mener du gjenger på den delen som skal mot klokka eller mot navet?

 

Når det gjelder å få av drivakselen løsner du den store mutteren på navet 30 eller 32mm tror jeg. Så skrur du av de 6 skruene som drivakselen sitter i på klokka og så er det bare å montere ny. Gjentar igjen at du må passe på de 6 skruene at ikke de runder seg. Det er noe drit..

MB C220 CDI - 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay :) Da er planen klar, ja. Tror kanskje jeg tenkte omvendt, at den delen av drivakselen med gjenger skal mot klokka, men den skal vel da ut mot navet. Jeg får starte å skru på det, sånn at jeg ser hvordan det er satt sammen :) Høres ut som det er samme som på Granada, som jeg skrudde en gang i tiden ;) Skal passe på de små boltene.. Får kjøpe torx-bits (eller umbrako hvis det er det) med skralle slik at det blir stødig og ikke ødelegger sporet og bruke CRC rustløser/smører.

Endret av Valentineren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay :) Da var jeg godt i gang.. Var ikke noe problem å ta ut stikkakslinga nei. Den var knekt rett av ved ytre drivknuten...så det så :) Hadde ikke kopp til å skru ut den store mutteren. Skal vel være en torx-kopp. Prøvde med vanlig 32-kopp, men den var for liten. Får kjøpe større kopp, går vel med vanlig 6kant-kopp også regner jeg med, men får prøve å finne torx-kopp. De 6 boltene ved bakakselklokken gikk greit, mansjetten er litt i veien, men d går. Så da blir det vel så bilen går i morgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår