oab1966 Skrevet Oktober 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2011 (endret) Jeg har en BMW 540 som jeg har trimmet. Fra før har jeg chippet den, satt på racekatter og kaldluftsinntak m/konfilter. Det ble noe merkbar forskjell. Den store forskjellen kom etter at jeg fjernet hele det originale eksosanlegget etter "kattene" og sveiset på et effektanlegg med gjennomstrømmingspotter og ettermonterte en kaldstartdyse på innsuget for å pøse på med ekstra bensin ved full gass. (mere luft=mere bensin). Jeg ble igrunn svært overrasket over den store forskjellen. Det finnes mange "flaskehalser" som holder effekten tilbake. I dette tilfelle var det eksosanlegget som holdt tilbake den største effektøkningen etter alle disse nevnte modifikasjonene fra før av. Nå går bilen noe helt sinnsykt, ja den går som en rakett. BMW'n er blitt "The Hulk on wheels" Tidligere hadde jeg en Ford Scorpio Cosworth, en 2,9 liters motor med 24 ventiler. Først chippet jeg den og sveiset på et komplett effektanlegg uten katalysatorer. Det ble noe merkbar forskjell. Etter at jeg laget meg et kaldluftsinntak m/konfilter og en kaldstartdyse montert på innsuget for å pøse på med ekstra bensin ved full gass, (mere luft=mere bensin) ble jeg svært overrasket, ja nærmest skremt. Det ble en betydelig økning i effekten som jeg overhodet ikke hadde forventet meg. "Flaskehalsen" i dette tilfellet lå på innsugssiden og holdt tilbake den største effektøkningen. For at man skal få god utbytte av trimmingen, gjelder det å få vekk flaskehalsene både på innsugssiden og ekssossiden. Når motoren drar inn mere luft, er det til stor hjelp å ettermontere en kaldstartdyse på innsuget som slår inn ved full gass. Endret Oktober 16, 2011 av oab1966 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lasse J Skrevet Oktober 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2011 Yepp! Alt i en motor jobber i forhold til seg egentlig, så for å få noe mer effekt er det ikke nok å bare f.eks skifte til "kvasskam" å forvente noe mer effekt som mange tror! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.