Gå til innhold

Trimming og "flaskehals"

Ranger emnet


oab1966

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW 540 som jeg har trimmet. Fra før har jeg chippet den, satt på racekatter og kaldluftsinntak m/konfilter. Det ble noe merkbar forskjell. Den store forskjellen kom etter at jeg fjernet hele det originale eksosanlegget etter "kattene" og sveiset på et effektanlegg med gjennomstrømmingspotter og ettermonterte en kaldstartdyse på innsuget for å pøse på med ekstra bensin ved full gass. (mere luft=mere bensin). Jeg ble igrunn svært overrasket over den store forskjellen. Det finnes mange "flaskehalser" som holder effekten tilbake. I dette tilfelle var det eksosanlegget som holdt tilbake den største effektøkningen etter alle disse nevnte modifikasjonene fra før av. Nå går bilen noe helt sinnsykt, ja den går som en rakett. BMW'n er blitt "The Hulk on wheels"

 

Tidligere hadde jeg en Ford Scorpio Cosworth, en 2,9 liters motor med 24 ventiler. Først chippet jeg den og sveiset på et komplett effektanlegg uten katalysatorer. Det ble noe merkbar forskjell. Etter at jeg laget meg et kaldluftsinntak m/konfilter og en kaldstartdyse montert på innsuget for å pøse på med ekstra bensin ved full gass, (mere luft=mere bensin) ble jeg svært overrasket, ja nærmest skremt. Det ble en betydelig økning i effekten som jeg overhodet ikke hadde forventet meg. "Flaskehalsen" i dette tilfellet lå på innsugssiden og holdt tilbake den største effektøkningen.

 

For at man skal få god utbytte av trimmingen, gjelder det å få vekk flaskehalsene både på innsugssiden og ekssossiden. Når motoren drar inn mere luft, er det til stor hjelp å ettermontere en kaldstartdyse på innsuget som slår inn ved full gass.

Endret av oab1966
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår