Gå til innhold

På tide å bytte støtdempere/fjæringer?

Ranger emnet

helgefar

Anbefalte innlegg

Har en Audi A4 Avant 97-modell. Opplever at bilen gynger litt i lav hastighet og hører jevne "klunke"-lyder fra høyre framhjul og bakhjul.

Jeg er ikke bilsakkyndig i det hele tatt, men jeg hadde følelsen av at det kanskje er fjæringer eller støtdempere som er modne for bytte.

Er det noen som kan være behjelpelige med å vurdere hva som er galt eller må skiftes ut fra disse to bildene?

Det ser i alle fall ikke helt sunt ut.

På forhånd takk for hjelp! :)

hoyre.jpg

venstre.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør "bestefar-testen" da. parker bilen gå ut dytt/press den ned i hvert hjærne ett om gangen, går den ned og opp og ned stopp er dempere i hvert fall ok:) fortsetter den å gynge litt er det på tide å skifte. Ser du bor i oslo, ta deg en tur på motorveien da vel, kjør et sted der du møter en "hump" passerer bilen fint, ikke noe gyning er alt ok, "hopper" den opp og ned i evigheter er det på tide å bytte. Eller enkelt sagt hvis du er usikker på om dempere er gåene er de sikkert bare litt slitene, du merker det når det er på tide å bytte;)

klunkelyden fremme kan være bærearmene, men kan også bare være (har glemt navnet, men heter/er vel noe sånt som støtdemperlager, dette er flaut) må demontere støtdempere for å få byttet og da er det jo like greit å bytte dempere og evt. fjærer først som sist. Om det er ltt mer en kneppelyd så er det tegn på at drivknutene/ i hvert fall en av dem vil skiftes ut.

ser på bildene at fjærene har begynt å ruste litt, vanskelig å si ut fra bildene, men ser nå bare ut som overflarerust og det er jo ikke kjempe farlig,men for all del kan fortsatt være gjennomrusta. Trodde jeg bare hadede overflaterust på mine helt til den ene fjæra knakk, da så jeg plutselig at det var rust tvers gjennom:P er det derimot gravrust så er det litt værre/da ville jeg ha bytta. Ser ut som orginale fjærer, har dem vært skifter før eller er det de som bilen ble levert med i 97? i så fall så er det vel på tide å bytte.

ser også at mansjetten på støtdempern har tatt kveld, er ikke kjempefarlig dette, og man får jo kjøpr repsett, men hadde det vært min bil og jeg først demonterte fjærer og dempere så hadde jeg satt inn nytt, i hvert fall om dem er fra 97. hadde ikke tatt "all" jobben da bare for å bytte mansjett for så å finne ut uka etter at dempere ikke vil mer/fjærene har knekt eller noe annen drit:P

ja, jeg bytta støtdempere bak og 1 mnd eller 2 etter så var fjæra knakt:S da gikk det riktig nok kjapt og bytte ettersom alle skruer og bolter var nye og ikka hadde rusta fast enda:) men går jo fort noen timer likevel. Ble til at jeg bytta rundt hele for å være sikker på at den biten skulle være i orden de neste åra:)

edit: fjærbeinslager er navnet på delen jeg ikke huska her sist;)

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...