Gå til innhold

Trimming og biltilsynet

Ranger emnet


Pompiuses

Anbefalte innlegg

Har noen her snøring på hva som er påkrevd etter at man har trimmet bilen?? Si at feks at man har trimma bilen 50hk. Hvis man godkjenner dette hos biltilsynet (setter på ekstra bremser etc etc), må man da betale avgifter for de ekstra hestene???

 

Hva med forsikring hvis du ikke godkjenner bilen med den ekstra effekten? Si at man kommer i en ulykke, og det blir oppdaget at bilen din er trimmet men ikke godkjent. Da vil jo ikke forsikringen gjelde lenger da?? Da sliter du max :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

Har noen her snøring på hva som er påkrevd etter at man har trimmet bilen?? Si at feks at man har trimma bilen 50hk. Hvis man godkjenner dette hos biltilsynet (setter på ekstra bremser etc etc), må man da betale avgifter for de ekstra hestene???

 

Hva med forsikring hvis du ikke godkjenner bilen med den ekstra effekten? Si at man kommer i en ulykke, og det blir oppdaget at bilen din er trimmet men ikke godkjent. Da vil jo ikke forsikringen gjelde lenger da?? Da sliter du max :(

 

Biler førstegangsregistrert før 1996 (?) betaler man ikke avgifter på om du øker effekten.

Ring biltilsynet og hør hva som er gjeldene rutiner?

 

I tillegg anser jeg det som svært usannsynlig at et forsikringsselskap merker at bilen din har 50 HK mer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

Hva med forsikring hvis du ikke godkjenner bilen med den ekstra effekten? Si at man kommer i en ulykke, og det blir oppdaget at bilen din er trimmet men ikke godkjent. Da vil jo ikke forsikringen gjelde lenger da?? Da sliter du max :(

 

Forsikringen gjelder allikevel. Det de kan gjøre kalles avkortning på forsikringsoppgjøret. Som vil si at de bare dekker f.eks 80 % av det de normalt ville dekket i det aktuelle tilfellet.

 

Forsikringsselskapet ditt kan heller ikke avkorte forsikringsoppgjøret sånn uten videre, selv om bilen din er trimmet. Det må bevises en årsakssammenheng mellom ulykken og det faktum at bilen hadde øket effekt, og det skjer svæææææært sjelden ;) og kun i ekstreme tilfeller.

 

Hvis bilen er trimmet på en slik måte at bilen har vesentlig endrete kjøreegenskaper, som f.eks ved å sette en VR6-motor i en Lupo, er nok sannsynligheten større for at det blir avkortning, hvis dette kan ha gjort utslag ved ulykken.

 

:D

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

Har noen her snøring på hva som er påkrevd etter at man har trimmet bilen?? Si at feks at man har trimma bilen 50hk. Hvis man godkjenner dette hos biltilsynet (setter på ekstra bremser etc etc), må man da betale avgifter for de ekstra hestene???

 

Hva med forsikring hvis du ikke godkjenner bilen med den ekstra effekten? Si at man kommer i en ulykke, og det blir oppdaget at bilen din er trimmet men ikke godkjent. Da vil jo ikke forsikringen gjelde lenger da?? Da sliter du max :(

 

Som majestet sier så må du ikke betale effektavgift hvis bilen er førstegangsregistrert i Norge før 1.1.96. Når det gjelder trimming av bil er det enkleste og bygge om bilen din til en motorsterkere utgave som allerede finnes. F.eks bygge om en vanlig Golf 1.8 GL til en 2.0 16V GTi. Da må du vanligvis bytte bremser og litt forskjellig.

 

Ellers finnes det vel trimsatser du får TÜV papirer på , og da bør det gå greit og få det godkjent ?

 

Trimmer du bilen din ute og få det godkjenne og senere kommer ut for ei ulykke bør du nok be til høyere makter om at forsikringsselskapet ikke finner det ut. I så fall vil de nok kreve regress og du kan risikere og bli gjeldsslave i lang tid fremover.

- 89 Honda CRX 1.6 16v

- x 94 Honda Prelude 2.0

- x 86 Ford Escort 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

Hvor hen finner man ut hva som er påkrevd å gjøre med en bil etter at du har økt effekten vist mye. Biltilsynet det oxo eller??

 

Feks hvis du øker effekten 30hk må du ha nye bremser for å få den godkjent. Øker du med 29hk må du ikke....

 

Enkleste er å kontakte biltilsynet å spørre de... få det skriftlig hva de krever for å få den godkjent.

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er forskjellig fra sted til sted.

Undersøkte på biltilsynet i asker&bærum ang. motorbytte.

Der visste ikke karen hva en 1.8T fra audi A4 var.

Tok en samtale med biltilsynet i oslo. Der fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem å få den godkjent hvis jeg byttet til skivebremser bak.

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln -

ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LupoB0Y

Jeg tror det er forskjellig fra sted til sted.

Undersøkte på biltilsynet i asker&bærum ang. motorbytte.

Der visste ikke karen hva en 1.8T fra audi A4 var.

Tok en samtale med biltilsynet i oslo. Der fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem å få den godkjent hvis jeg byttet til skivebremser bak.

 

Enda en god grunn til å få ting skriftlig....

Man får stortsett godkjent dersom andre utgaver av bilen leveres med enten tilsvarende motor eller like mye effekt.Da må man ofte bygge om til bremser fra den modellen evt bytte deler som er foskjellige (stabstag,dempere o.s.v)

Lupoen får du sikkert godkjent med 1.6/1.8 men avgifter blir jo ett helt annet spm..:D

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

Hvor hen finner man ut hva som er påkrevd å gjøre med en bil etter at du har økt effekten vist mye. Biltilsynet det oxo eller??

 

Feks hvis du øker effekten 30hk må du ha nye bremser for å få den godkjent. Øker du med 29hk må du ikke....

 

30hk?? trodde det var +15% effektøkning som var "grense" for effektøkning med samme bremsene....? men men..bare noe jeg har hørt.. ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på åssen bil du ?

 

På bobla jeg hadde var det CA. 50 hk, denne hadde jeg planer om og trimme....

Ringte til Hot Shop og hørte og der sa de att bramsene va godkjent opp til 100 hk..

 

Mulig det er annerledes på nyere biler, dette er jeg ikke sikker på

 

Tore

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tomgr

 

30hk?? trodde det var +15% effektøkning som var "grense" for effektøkning med samme bremsene....? men men..bare noe jeg har hørt.. ;)

 

Det vare bare et eksempel....

Hvor mye hk du kan ta ut før du må bytte bremser varierer sikkert fra modell til modell.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår