Gå til innhold

Lakkering - Hjelp :)

Ranger emnet


Chosen

Anbefalte innlegg

Heisan, jeg har vurdert en hel lakkering på bilen min.. men så lurer jeg på noen ting.. Siden da dette koster flesk, hvordan blir det hvis man lakkerer selv? Har kompressor hjemme, og tenkte hvis det ikke var altfor vanskelig, så sku jeg kjøpt meg en lakksprøyte, øvd litt og så evt gått på bilen.. Så spørsmålet, MÅ man være lakker for og få ett godt resultat? Si jeg feks hadde parkert bilen i garasjen, brukt kompressor og lakksprøye, kjøpt meg lakkboks( Hvis det ikke koster allverden) Og lakkert bilen min, hvis jeg er stødig på hånd, og øver litt, da kan jeg vel greie og få ett OK resultat? Jeg vet da at jeg ikke vil få like bra som en lakkerer, men det vil vel fungere greit nok?

 

Hvis en lakkerer, eller noen som kan og lakkere ville forklart meg litt om lakkering, hva jeg må ta hensyn til, hele prossesen osv, så ville dette vært veldig fint :)

 

Og hvis noen har no priser på lakksprøye og lakkboks, så hadde dette vært greit :)

 

På forhånd takk ;)

Mvh Chosen

 

har ikke bil enda :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ok lakksprøyte får du for ca 3000,-

Lakkboks fra ca 50 000 og oppover... husk at du må ha masse lys, skikkelig avsug, og helst litt filter og slikt også....

 

Forøvrig er det ikke vanskelig å lakke selv etter litt øvelse, men det blir kanskje billigere på lakkverksted likevel:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke pro på området men en liten tur til biltema skal da ordne lakksprøyte. Lakken på biltema ville jeg ikke brukt på asfalt engang.

 

Problemet med lakking er at du trenger bra forhold:

¤ Støvløst

¤ Varmt

 

Var vel noen som nevnte noe om å lage et telt inne i garasjen og bruke fuktige vegger som støvfanger.

 

Lakk liker seg bedre i varme omgivelser så en ovn er bra.

 

Når det gjelder teknikk så er det bare å prøve og feile. Husk at hvis du beveger hånden fram og tilbake så vil du ha lakket dobbelt så mye i det området du snur hver gang...

Du får prøve deg på et ark el. for å finne riktig avstand og teknikk.

 

Du kan jo også stoppe spruten ved enden for så å starte den igjen ved neste "strøk"

 

-----

Brukte visst litt lang tid på å skrive

 

Prisen på det hele avhenger av ferdigheter og prippenhet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PetterJacobsen

Henger meg på denne tråden.

Vet at bilen må vaskes grundig og lakken må pusses med fint sandpapir eller noe liknende.

 

Når det gjelder sandpapir er jeg veldig "feig"

Av en eller annen grunn så har jeg ikke lyst til å gå løs på bilen med grovkornet faenskap bare fordi jeg vil spare noen minutter.

 

Husk at det er enkelte riper du ikke kan skjule med litt grunning og da må du begynne å sparkle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakket bilen min i garasjen. Ble faktisk veldig bra men kunne blitt bedre.

 

Kjøpte lakksprøyte på biltema.

 

Hvit ford lakk. I følge mannen på lakk spesialisten var dette den billigste som fantest.

 

Pusset ned bilen og vasket den godt. Maskerte godt.

 

Så kom lagde vi en lakk boks i garasjen

Kledde inn hele garasjen i plastikk. Gulv, vegger og tak. hadde vann på gulvet og satt en varme ovn inne i bilen.

 

Første forsøk ble elendig. Alt rant om og masse støv.

 

Pusset ned bilen igjen og stillte litt på lakk sprøyten.

 

Da ble det nesten ikke støv og eneste renningen som var kom bak fangeren.

 

I sterk sol lys så såg en at lakken var nesten sånn appelsinhud men den så faktisk bra ut.

 

Men!!!! Rust! tok ikke mange månedene før rusten kom, Så en kombinasjon dårlig forarbeid og tynn lakk tok knekken på bilen.

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må aldri bruke sandpapir da,Våt smegel papir,får å matte lakken,så rengjøre den godt.Trur ikke du skal satse på en hellakkering.Menne å lakke for eks,skjerm,skjørt er ingen prob,lakka hele stylinga mi selv,å man ser ikke forskjell på farge eller arbeid.. menne trur ikke jeg ville lagt ut på noe som hellakkering.

Subaru Impreza GT Turbo \ VW Caddy 97"

(x)Ford Sierra 2.0 16v 4x4 91"

(x)Audi A4 1.8TQ Avant 97"

(x)Audi 80 B4 94"

(x)Audi S2 Coupe 91"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en god "How to.." bok som forklarer det meste om blandingsforhold, kompressortrykk og bruk av forskjellige dyser. Her f.eks. http://www.automobilia.no/. Det er naturlig nok vanskeligere å lakke jo større flater du har, så jeg vil absolutt anbefale deg å skru bilen (karosseriet) fra hverandre og lakke hver del for seg. Dette sparer deg også for en hel del arbeid når ;) du kommer til å gjøre feil.

Enkelte farger er også enklere å få til et bra resultat med, uten at jeg vet hvilke. (svart er jævlig, rød ganske snill).

 

Lykke til

5.0L 345hp Motorsport motor, 4tr manuell, Currie bakstuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400 når du pusser ned lakken. 1000 når du pusser ned grundingen. Bruk pussemaskin vis du har, går 1000gang fortere da. Vis du skal bare lakkere en liten del så drit oppi å ha det så støvfritt, ikke missforstå meg. Det skal være støvfritt men trenger ikke å være en skikkelig lakkboks fordet. Dekk til med noe. Så bør det være over 15+ :)

Værre er det vis du skal lakkere store deler. Men er en del mennesker som lakkerer ting selv som får gode resultater.

Reglene er:

- Minst mulig støv

- Ikke puss ned og lakker på samme sted

- Ikke bruk for grovt papir

- Gjør det inne, og ikke i sollys.

- Husk primer, grunning, lakk + klarlakk.

 

Lakksprøyte er viktig, feil kjøp og du kunne heller ha brukt malerpensel :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig nok vanskeligere å lakke jo større flater du har, så jeg vil absolutt anbefale deg å skru bilen (karosseriet) fra hverandre og lakke hver del for seg. Dette sparer deg også for en hel del arbeid når ;) du kommer til å gjøre feil.

 

Lykke til [/b]

 

Anbefales ikke på flersjikts metallic.

Heller mere trykk og mengde, og

større avstand til det du sprøyter.

 

Når det gjelder utstyr hadde jeg

nok heller valgt en Satajet sprøyte fremfor

en Biltemasak.

Proff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår