Gå til innhold

Chrysler Stratus Le -97 mod 2.0 l trenger noen tips?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Halloen!

Er en gutt på 18 år som fikk lappen for 2 måneder siden nå, kjøpte meg en Chrysler Stratus ifjor høst, den har stått et helt år men er tilbake på veien nå etter at jeg fikk lappen.

Men har et par spørsmål når det gjelder register reima, når bør den skiftes? Den forrige eieren sa at registereima ble byttet på 90 tusen, den har akkurat avrundet 200 tusen nå på kilometerstanden.

Og hva annet bør skiftes bortsett fra register reima? Løpehjulet og vannpumpa?

Har lest en del her inne, for vil ikke poste unødvendige tråder men har liksom ikke helt fått svar på det.

Og er btw veldig fornøyd med bilen, utrolig god å kjøre, og man sitter jo som en prest på veien hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lært meg er å ikke stole på forgie eiger :P så ta en kikk på reima. jeg ville byttet den ut.

ville også tatt en liten service på motorn, bremsesystemet. sjekke understell med oppheng. Det er hva jeg ville gjort da.

Men først av alt det jeg gjorde var å ta en tilstandsrapport på biln.

også om du har mulighet scanne hjernen på bilen kjekk liten sak jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en automat?

Registerreimen BØR-MÅ skiftes ved 90000 km!!!

Registerreim må skiftes ved 90000 km.Samtidig skiftes vannpumpen.Automat?eller manuell kasse?

Får motoren skikkelig "stell" varer den lenge.Jeg hadde en 2000 mod.Jeg ga den Mobil1 LongLife oil kjøpt

på Europris.Kr 100.- pr l.Skiftet ved 30000.- km intervaller

Den varte til den ble vraka ved utforkjøring(410000 km)

PS: Enig med ludvigsen08.Sjekk alt før du ruller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn sett, har hørt at disse bilene har en skiftintervall på 150 tusen på reg. reima? Men det hørtes latterlig mye ut..

Alt av olje, tennpluger og filter er blitt byttet. Har skifta vifte og servo reima, skal også skifte ytre styreledd/kule og bærebruforinger. Alt av bremser og lys generelt er bra, bremsene ble byttet like før jeg overtok bilen og har papirer på det og.

Har fått en mekaniker til å gå over bilen før jeg tok EU kontrollen, og han sa at alt av bremser, slanger osv så kjempe bra ut, men han sa at ytre styrekuler må skiftes og bærebruforinger, venter enda på de delene så har ikke fått skiftet de enda. Ellers så er bilen i tip topp stand, men eneste jeg var litt usikker på er den register reima.

Jeg har en manuell, har hørt at automatkassene på disse bilene ofte går... Så har holdt meg til Manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 000 eller 5 år er regelen på disse, utover det bør vannpumpe og løpehjul skiftes annenhver gang, dvs 200 000 eller 10 år på disse komponenter, motordeler fra chrysler neon vil passe, eneste du må ha i bakhodet er om du har 1 eller 2 kammer ;)

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har Haynes repair manual for Chrysler Cirrus,Dodge Stratus og Plymouth Breeze 1995-2000. Dette er samme bilene som Chrysler Stratus. Enig med deg i at det er like greit å skifte den. Ellers vil jeg ikke anbefale deg å kjøre 30 000 km på et oljeskift,ifølge boken skal det være olje og oljefilterskift hver 12 000 km på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteintervall på regreim på de fleste Chrysler har vært 144 000 km,tror det ble litt endringer fra 2001 mod ca,litt avhengig av motortype.

Veldig sjelden reimene på disse bilene har røket før tiden,da har det stort sett vært andre faktorer som har vært årsaken. Sjelden strammehjul og vannpumpe ryker,men lurt å ta det samtidig.

Ved skift av strammerhjul,må man ha et kit som inneholder strammehjul,hydraulisk strammer og nytt bakre regdeksel,dette kitet gjelder kun noen av disse,litt avhengig av hvilket strammehjul som sitter der fra før. Tror dette kitet koster ca 1400,-

Om det ikke finnes noen dokumentasjon på når dette er skiftet,ville jeg gjort det.

Uorginal reg.reim er kanskje billiger,men husk at ikke sikkert denne tilfredstiller samme skiftintervall som orginal.

Vedr bærekuler,er faktisk best med de uorginale pga disse har smørenippel,det har ikke orginale. Urginale kunne iaf tidligere leveres som "alternativ" del hos forhandler. Tror disse kostet under 1300,- og mener det matchet prisene til rekvisitabutikkene. Vet ikke om disse fortsatt er å få tak i.

Er du i tvil,så skift ut,da er du på sikre siden. :)

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 1 month later...

Dette sier vedlikeholdsplanen til Chrysler om skifte av reim:

105,000 Miles (168 000 km) or at 84 months

-Change engine oil.

-Replace engine oil filter.

-Flush and replace engine coolant.

-Replace engine timing belt on 2.0 liter and 2.4

liter engines and California emissions package.

Ellers enig i andre utsagn om � ikke stole p� tidligere eiere, med mindre de kan dokumentere at byttet er gjort. En annen ting som Scodaracing nevner, uorginale reimer har kanskje ikke samme kvalitet som orginale, intervallen kan v�re kortere hvis reimen er byttet.

Stratuser fra -99 og -00 trenger dette kitet som Skodaracing snakker om, med ombygging fra mekanisk strammer til hydraulisk strammer. Det diskuteres mye om dette p� Neons.org om hva som er best av hydraulisk og mekanisk. En annen sak er at denne ombyggingen er beskrevet i ett dokument som er sendt ut til forhandlere og verksteder, og det er ikke mulig � kj�pe orginale mekaniske strammere. Det er mulig � f� tak i tredje part, og strammer fra 2004 modeller skal kunne brukes. Det er greit � v�re obs p� dette for de med -99 og -00 modeller! Jeg var ikke klar over det f�r n� nylig. :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider