Gå til innhold

Korrigering hjulstilling; hjelp til å forstå skjemaet

Ranger emnet

ungua

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått korrigert hjulstillingen på den gamle Volvoen min, en 1993 modell 245 GL med B230FX-motor. Men på lappen jeg fikk står det noen tall som jeg ikke helt forstår meg på:

[ATTACH]25485[/ATTACH]

Først og fremst: Hvordan i alle dager kommer de frem til 1983-modell? Det står 1993 i vognkortet og etter alt jeg vet så er det en slik bil også. Er det forskjell i hjulstillingsarbeidet mellom en 1983 og en 1993 modell?

Hva er "SAI" for noe og hvorfor ble det ikke gjort noe med det, tro?

Hvorfor innstilles ikke verdiene høyre og venstre på de forskjellige momentene helt lik?

Jeg hadde veldig hastverk med å komme meg hjem etter at jobben var gjort, derfor må jeg spørre forumet heller enn mekanikeren... Det hadde vært veldig hyggelig om noen kan hjelpe meg ut her! :)

post-14350-13804853625215_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig primærvinklene som er intressant, og som lar seg justere. Sekundærvinklene er i bunn og grunn et produkt av disse, sammen med en del ting som ikke uten videre kan justeres. Fjærer f.eks blir slitt i løpet av et langt liv, noen foringer er ikke helt det de var og tom hjulopphengets festepunkter i karosseriet kan flytte seg litt. Prøv cambervinkel på en Rekord E eller Sierra. Fjærtårnet er ikke "helt" på riktig sted lenger.

Mao, så lenge toe in/out er riktig, camber og caster er i nærheten av riktig, og ikke har mer en 1 grad forskjell fra side til side, så er alt vel. Tut og kjør

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider