Gå til innhold

Diesellekkasje ved dyse 1,9

Ranger emnet

Audiosun

Anbefalte innlegg

Har lånt meg en golf til bruk i noen måneder men den har fått en diesellekkasje, etter en kjapp titt under panseret fant jeg hvor det kom fra. Trodde først det var returslangen som hadde takket for seg, men det kan se ut som det er sprekk i selve dysa. Må bare arrestere meg med tanke på ordbruk/benevelser, da jeg ikke har skrudd noe særlig med bil, ikke diesel før.

Men det er vel en 92 mod Golf III med 1,9 TD (vet ikke om det er TDI eller TDK)

Legger derfor med 2 bilder:

[ATTACH]25501[/ATTACH]

Vet ikke om det kommer så godt frem av bildet, men det nederste bildet viser hvor det kommer ut, det hvite i den røde ruten er vel luftbobler, som ikke er på det øverste bildet.

[ATTACH]25500[/ATTACH]

Så jeg spør om hva som må gjøres, må hele dysen byttes? Hva vil en ny/brukt koste?

Får jeg til å gjøre dette selv, eller er det mye som må passes på under byttet som gjør at jeg burde sette bort jobben til et verksted?

Virker også som om forrige eier har hatt på noe grått stoff/middel på denne dysen som også har blitt brukt på den ene returslangen på en annen dyse i mangel på slangeklemme. Virker som selve lekkasjen er litt bortenfor det stoffet.

post-41902-13804853625802_thumb.jpg

post-41902-13804853625875_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det, er sikkert sprekkdannelse i den. Kjøp en ny (eller brukt) dyse. Kan se ut som det er en 1Y-motor ut ifra dysene.

Delenummeret på dysen står på siden av den, f.eks 068 130 202 F. Denne kan du skifte selv

http://no.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=18370399

http://www.ebay.de/itm/Audi-VW-1-9-Einspritzduse-068130202F-KCA30S79-/250855290974?pt=DE_Autoteile&hash=item3a6823f85e

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjapt svar :)

Prøvde å se etter delenummer men det så mye tilgrisning med det gråe middelet så delenummeret står nok under der.

Det blir dysen som er nærmest høyresiden, altså den har bare 1 returslange, så den er vel spesiell i forhold til de andre som har 2.

Har understellsnummer hvis det er hjelp i: WVWZZZ1HZPW272507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner nesten å bli flaut dette.

Har stått lenge og lett etter noe som kan ligne på en motorkode, finner bare OWBH og noen tall her og der.

I følge vognkortet så er det 75 kW, men det gir ingen svar i følge de specs som står om golf motorer på wikipedia.

Men det er turbo, så da kan det vel ikke være 1Y?

Kan vel kanskje se om jeg finner delenummer på de andre dysene da, hvis disse er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne delen er temmelig lik på 1Y og AAZ. Dysene dine er enten 028 130 201 B eller 028 130 201 BX. Det enkleste er gjerne å ta turen til nærmeste hogger og se om du kan plukke en dyse av et vrak der. Er samme dyser i 1.9 TDK Golf og Vento (AAZ) 1992-94 og 1994-97 Passat.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider