Gå til innhold

Forstilling Audi 80 Quattro, 1987

Ranger emnet


dhh_AQ

Anbefalte innlegg

Har hatt problem med en smelle/klunke-lyd foran på min Audi 80 Quattro 87-modell. Dette kommer alltid når jeg svinger mye på rattet. Jeg har lagt merke til følgende:

 

- Når bilen er jekket opp, kan jeg vri begge forhjulene i svingretningen ganske mye. Jeg ser at det er i toppen ved fjærbeinslagetet denne slakken er.

 

- Når bilen er jekket opp, kan jeg løfte hele fjærbeinet opp og ned ca 1-2 cm for hånd. Det ser for meg ut som det ikke er noe som holder det igjen når hjulet løftes ovenom bakken. Skal det være slik ?

 

- Når bilen står på hjulene, klarer jeg ikke å kjenne slakken i svingretningen. Men dette kan jo godt skyldes at jeg ikke klarer å vri dekket på bakken...

 

Ideer om dette ? Byttet fjærbeinslager på begge sider for to år siden. Har også byttet alt av foringer og styrekuler.

 

NB! Når jeg kjører på skrå over en lav fortauskant merker jeg at hjulet vris til siden, at kanten endrer retning på hjulet. For meg tyder det på den nevnte slakken i fjærbeinstoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problem med en smelle/klunke-lyd foran på min Audi 80 Quattro 87-modell. Dette kommer alltid når jeg svinger mye på rattet.

 

Om du hører lyder fra fjærene så skyldes det mest sannsynlig tregt/defekt fjærbeinslager.

 

- Når bilen er jekket opp, kan jeg vri begge forhjulene i svingretningen ganske mye. Jeg ser at det er i toppen ved fjærbeinslagetet denne slakken er.

 

- Når bilen er jekket opp, kan jeg løfte hele fjærbeinet opp og ned ca 1-2 cm for hånd. Det ser for meg ut som det ikke er noe som holder det igjen når hjulet løftes ovenom bakken. Skal det være slik ?

 

Nå bilen er jekket opp så ligger ikke fjærbeinslageret der det skal i dempertårnet og det vil være slark her. At du kan løfte fjærbeinet opp ca en cm er også normalt når bilen er jekket opp.

 

At rattet vrir seg litt når man kjører på skrå over ujevnheter er også normalt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar!

 

Ja, mistenker lyden kommer fra lagrene. Men syns det er rart de er ødelagte når de er kun to år gamle... Det var ikke original som ble kjøpt, men noen fra en engelsk nettbutikk. Så kan selvsagt ha vært uheldig med kvaliteten.

 

Er ikke det at rattet vrir seg, men det kjennes som hjulet vrir seg uten at rattet gjør det. Det føles "løst". Spesielt på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klonking og kneppelyder ved store rattbevegelser skyldes som regel defekte fjærbeinslagre. Når de er trege må de ha et visst spenn for å vri seg og når dette skjer kommer det lyd fra fjæren(e). Tror nok du kan belage deg på å skifte lagrene igjen - til originale :)

Så lenge det ikke er slakk i hjullageret eller foringene så skal ikke hjulet vri seg mer enn hva foringene gir etter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår