Gå til innhold

Absolutt råeste frontsettet?

Ranger emnet

Zettie

Anbefalte innlegg

Originally posted by Zettie

Sitter nå og sketcher på nytt annlegg og turen har kommet til frontsettet..

Ikke helt sikker på nøyaktig hva jeg skal ha, men størrelsen blir vel ganske sikkert 6,5" siden jeg er så heldig at jeg har plass til dette. Jeg har ikke noe merke-fetish av noe slag og alt fra JBL til Focal og Infinity går bra, mds styrer jeg klar av og samme med lignende "jall".

Så kommer spørsmålet..

Hvilket sett er per dags dato det beste i klassen 3000-6000,-? Det finnes en haug med elementer på kanten til 3000 og en haug fra 4500 til 6000, så jeg velger å ta med alle i en smell..

Kan også nevne at jeg _HATER_ lyden jeg per i dag har fra Rockford-settet mitt (FNQ-3614) og er på INGEN måte fornøyd med dette. Jeg byttet fra ett Alpine SPR-176A sett og over til ovennevte og jeg har vel kort og godt aldri angret så mye på en "oppgradering" noen gang. Alpine-settet spillte !"#¤!" av RF-settet, begge koblet opp mot samme Alpine forsterker.

Noen som har lyst til å bidra med noen forslag til "konge" frontsett?

Litt overdrevet ville jeg sagt at frontsystemet med det beste delefiltret er det beste. Dette pga at elementer i samme prisklasse er såpass like i seg selv at det er delefiltret som avgjør til syvende og sist... JBL, Alpine, MB Quart og Infinity kan jeg trygt anbefale :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det finnes masse ekstremt dyre "overprisede" komposett.. men de faller litt utenom prisklassen han er på jakt etter da..

Brax settet koster 26000,- med delefilter og 16000,- uten.....

Rainbow har noen sett i 40000,- klassen

Alpine F1 settet (Scan-Speak) koster vel noe tilsvarende

Genesis har ett sett i den gata (også Scan Speak)

Phoenix Gold har noen Titanium sett til borti 20000,-

Uansett så hjelper det ikke en dritt med verden dyreste kompsett hvis det ikke er montert/justert skikkelig. Ingen problem med å få ett Brax sett til å låte helt ræva.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

I den prisklassen som er nevnt her vil iallefall innstalasjon ha utrolig mye å si for lyden.

Personlig så gleder jeg meg til å se RE's XXX komponentsett rundt maitider...

Om de er like gjenomført ekstreme som subene så vil det absolutt være noe det er verdt å vente på...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montering og justering er ikke noe problem, låner bare tidligere eier litt for justeringsdelen :)

Bilen er allerede "brown bread on wheels", tidligere eier har brukt ufattelig mye tid og penger på støydemping og det eneste som ikke er dempet er taket. (som jeg forøvrig selv skal ta meg av når det blir litt mindre regn de neste dagene, er noe herk iom. at det er takluke som samtidig skal sveises bort)

To til fire lag ligger gjennom hele bilen, stort sett alt har vært plukket ned og ordnet :) Gulvet er isolert flytende. Dører og slikt er ordnet etter alle kunstens regler, både mot karosseri-platene, innvendig av metallrammen og utvendig mot dørtrekk. Det er også brukt enorme mengder spray. Tror tidligere eier har brukt rundt 65000 bare i demping og kabling (bilen er stort sett komplett kablet med kun high-end) ut fra det jeg kan finne av kvitteringer osv.

Jeg kjøpte bilen etter at den hadde deltatt i diverse SQ rundt om i fjor. Bilen var da ribbet for frontsett, bakhøyttalere, senter, forsterkere, subber og diverse mindre høyttalere. Passet meg fint siden den verste delen av jobben er gjort.

Det jeg leter etter nå er jo som sagt frontsettet og når det er innhandlet skal dørene avstemmes med tanke på volum slik at alt blir forholdsvis korrekt.

Sitter faktisk å vurderer droppe ODR, vet ikke om det egentlig dekker det jeg vil ha... Alpine F#1 990x høres meget spennede ut egentlig og jeg tror faktisk at med dv-audio at jeg skal få MER ut av annlegget enn med ODR.

Vet ikke hvordan det høres ut når folk sier dem vil dumpe ett ODR system, men antar at det IKKE er vanskelig å kvitte seg med det for å få penger til ett komplett Alpine 990x system.. Problemet oppi dette er jo ventetid, men pyttsan ;)

"Gribbene" som leser dette får bare gi bud på ODR-systemet, selger kun komplett.. Gidder ikke legge dette ut i kjøp og salg, dem som har prøvd det vet hvorfor.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montering og justering er ikke noe problem, låner bare tidligere eier litt for justeringsdelen :)

Jeg kjøpte bilen etter at den hadde deltatt i diverse SQ rundt om i fjor. Bilen var da ribbet for frontsett, bakhøyttalere, senter, forsterkere, subber og diverse mindre høyttalere. Passet meg fint siden den verste delen av jobben er gjort.

Hvilken bil er dette snakk om ?? Høres ut som en bil jeg kjenner...

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Matzz162

jeg er av den oppfatningen av at man kan montere et frontsystem til 40000 og et focalsett til 5-8000 og focal vil spille bedre uansett. utopia f.eks

Eller et Focal AUDIOM front sett til 11000,- f.eks... Har ett par TLR diskanter liggende i hylla som jeg ikke skal bruke i år ;)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er nok en Audi ;)

Kan tenke meg at du vet hvem som hadde den tidligere òg da? :D

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

Helt enig!

I den prisklassen som er nevnt her vil iallefall innstalasjon ha utrolig mye å si for lyden.

Personlig så gleder jeg meg til å se RE's XXX komponentsett rundt maitider...

Om de er like gjenomført ekstreme som subene så vil det absolutt være noe det er verdt å vente på...

Har du lyst til å se XXX komponentsett?

Her er det:

XXX6-comp.jpg

XXX6-mid.jpg

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du virkelig på bærtur tror jeg.

Det er vel ingen her som bruker det passive delefilteret som følger med?

Har dere ikke prøvd signalcpu så anbefales dette.

Kjører du treveis frontsystem + sub så burde dere ha fireveis tidskomp også. Og da 7 kanaler. To til high, to til mid, to til midbass og en til sub. Da kan du også dele freq akkurat der du vil.

Bass på 75, midbass fra 75 og til 200, mellomtone fra 200 til 3150 og diskant over!

Du bruker også tidsforsinkelse så du kan flytte hvert element akkruat dit du vil i bilen!

Så å velge frontsett ut i fra delefilteret er bare tull!!

marius

Originally posted by Terminator

Litt overdrevet ville jeg sagt at frontsystemet med det beste delefiltret er det beste. Dette pga at elementer i samme prisklasse er såpass like i seg selv at det er delefiltret som avgjør til syvende og sist... JBL, Alpine, MB Quart og Infinity kan jeg trygt anbefale :)

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at jeg _HATER_ lyden jeg per i dag har fra Rockford-settet mitt (FNQ-3614) og er på INGEN måte fornøyd med dette. Jeg byttet fra ett Alpine SPR-176A sett og over til ovennevte og jeg har vel kort og godt aldri angret så mye på en "oppgradering" noen gang. Alpine-settet spillte !"#¤!" av RF-settet, begge koblet opp mot samme Alpine forsterker.

Monteringa betyr veldig MYE.... Jeg har selv testa begge disse settene nøye...og kan med hånda både på hjertet...og andre steder...si at FNQ'en....NÅR den blir montert rett...spiller i en helt annen klasse en SPR settet til alpine...som jeg foresten ikke er spesielt imponert over :)

So..my question is...hvordan var settet montert?

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med dette med å "høre på" settet hos forhandleren ligger jo litt i at uansett hvor mye man vrir og vender på det vil lyden aldri være korrekt, man kan fort velge å ditche det beste settet bare fordi ett, egentlig dårligere, sett hørtes bedre ut i hans 150kvadrat store lokale :/

Dessverre er det jo også slik at hos forhandlere er settene stort sett aldri foret opp med noe effekt, jeg har sett forhandlere med Infinity-sett til 4000,- koblet til en Pioneer cd-spiller til 1000,-, uten forsterker, og i mine øyne er dette voldtekt av ett frontsett.

Spør man da om dem i det minste kan fòre det med 100w rms forsterker får man ofte til beskjed at "nei, er for mye å gjøre og det tar for lang tid, kanskje en annen dag"...

Høres ut som om dere burde vurdere å oppsøke noen som kan bilstereo...og ikke bare 'selger det' :D

Enhver bilsterosjappe som.

a. Ikke kobler opp skikkelige varer til forsterker for demo.

b. Ikke har dedikert lytterom.

c. Ikke tar kundene sine seriøst.

Bør...wake up and smell the coffee! Før det er for sent :D

@lpher

http://www.Bilradiospes.no

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hillmeister

sikkert sølvfarga og fra Rindal...eller ???

Eller en typisk varevogn fra litt lengre vest som hadde Macintosh forsterkere ?

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant