snoemann Skrevet Oktober 24, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2011 Heisann! Skulle legge om til vinterdekk igår, da jeg oppdaget at veldig lite av gjengene ble "synlige" inne i felgen etter å ha tredd hjulet på de 4 "pinnene". Hvor mye må mutteren ha å gripe i før det er forsvarlig å montere på felgene? Siter Min 200sx Solgt, Min tidligere Golf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lasse J Skrevet Oktober 24, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2011 Personlig ville jeg aldri ha kjørt på felger som tydeligvis har en såpass feil innpress i forhold til originalt! Summen hvis du har felger/dekk, felgringer++ som er totalt utenom det originale er at de nødvendige kjøreegenskapene, forsåvidt alt som heter kjøreegenskaper vil bli svekket, kan få slitasje på dekk, spise hjullager, og i verstefall hvis du punkterer eller at dekket rett og slett eksploderer, er at du vil ha 0 kontroll over bilen i det hele tatt. Rattet vil bli slått ut av hendene dine, og gud vet hvor du havner. Har skjedd dødsulykker som følger av slike ting. Så lenge du får festet muttern med riktig moment ca. 10-12kilo, og at det sitter fast burde det vell gå greit.. Hør med et dekkverksted hvis du er usikker! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snoemann Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2011 Vi snakker her om et ET på 38 imotsetning til 45 som er originalt. Så burde ikke være så galt egentlig. Ja skal prøve å få snakket med et dekkverksted, men det er vanskelig når man er i full jobb og dekkverkstedene stenger 1600. Siter Min 200sx Solgt, Min tidligere Golf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 24, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2011 (endret) Ser ingen som helst problemer med å ha ET38-felger når ET45 er originalt. Som tommelfingerregel skal gjengene gå minst like langt inn i mutteren som diameteren på gjengene. Sagt på en annen måte, er det M12 gjenger så skal gjengene gå minst 12mm inn i mutteren. Endret Oktober 24, 2011 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snoemann Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2011 Okei takk for godt svar, dette får jeg føle meg litt frem på i ettermiddag! =) Siter Min 200sx Solgt, Min tidligere Golf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snoemann Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2011 Hva gjør jeg forresten hvis de ikke går såpass langt inn? Skaffer meg andre felger? Eller finnes det muttere som har annerledes kon f.eks.? Siter Min 200sx Solgt, Min tidligere Golf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 24, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2011 Det du sier er at innfestningstykkelsen på den nye felgene er så stor at det ikke er nok gjenger igjen til muttrene? Det finnes flere typer kon, 60 grader er normalt. Du må ha lik kon på muttrene som den felgene har. Om gjengene ikke stikker like langt inn i mutteren som boltdiameter så ville ikke jeg ha kjørt med dette! Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snoemann Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2011 Okei, takk igjen for enda et godt svar! Her lærer jeg ting hele tiden merker jeg =) Edit : Og ja, det stemmer, "innfestningstykkelsen" var det jeg tenkte på. Det er noe gjenger igjen, skal sjekke i ettermiddag hvor mye. Siter Min 200sx Solgt, Min tidligere Golf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 24, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2011 Personlig ville jeg aldri ha kjørt på felger som tydeligvis har en såpass feil innpress i forhold til originalt!Summen hvis du har felger/dekk, felgringer++ som er totalt utenom det originale er at de nødvendige kjøreegenskapene, forsåvidt alt som heter kjøreegenskaper vil bli svekket, kan få slitasje på dekk, spise hjullager, og i verstefall hvis du punkterer eller at dekket rett og slett eksploderer, er at du vil ha 0 kontroll over bilen i det hele tatt. Rattet vil bli slått ut av hendene dine, og gud vet hvor du havner. Har skjedd dødsulykker som følger av slike ting. ! :hammer:hammer:hammer:hammer:hammer Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OVS72 Skrevet Oktober 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2011 Har du tatt av Lettmetallfelg? sikker på at det ikke sitter igjen en senterring fra sommerfelgen? (En plastring som gjør at felgen passer til akurat din bil.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lasse J Skrevet Oktober 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2011 (endret) :hammer:hammer:hammer:hammer:hammer ? :) :) http://www.fvn.no/lokalt/mandal/article900906.ece Fakta. Kan du vennligst forklare meg hvorfor det står i vognkortet til en hver bil hvilken dimensjoner som er tillatt +/- 5% ? Endret Oktober 26, 2011 av Lasse J Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Oktober 27, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2011 ? :) :) http://www.fvn.no/lokalt/mandal/article900906.ece Fakta. Kan du vennligst forklare meg hvorfor det står i vognkortet til en hver bil hvilken dimensjoner som er tillatt +/- 5% ? I den artikkelen der står det også at dei ikke har funnet ut hva årsaken til ulykken er, eller om det er håp om å finne ut hva årsaken er. Det står også at bilen var utstyrt med uoriginale hjul, videre står det også at dei ikke har konkludert ferdig saken, så om det er en årsak, eller medvirkende årsak, kan dei ikke sinoe om på dette tidspunktet. I vognkortet står det oppgitt hva fabrikken har utstyrt bilen med, noe som kan variere på samme type bil alt etter hva slags utstyr og understell som er på bilen. +– 5% er rulleomkretsen på dekket dei mener, så du kan lovlig ha helt andre dimmensjoner på dekket enn det fabrikken har utstyr bilen med, så lenge du holder deg innenfor +– 5% avvik på rulleomkretsen. og dei % er satt for at det ikke skal bli alt for stor feilvisning på speedometeret ved bytting av hjul Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.