Gå til innhold

Bensindyser Audi 80 Quattro

Ranger emnet


dhh_AQ

Anbefalte innlegg

Dysene dine har delenummer 035 133 551 F, samme type som står i mengder av motorer med K-Jet, KE-Jet og KE3-Jet.

Om motoren ikke alltid er med på alle sylindre kan det også skyldes at tetningene på dysene ikke tetter som de skal.

 

DSC00324.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motoren går på tre sylindre så sjekk tennpluggene etterpå. Den sylinderen som har fått lite bensin vil få en hvit/lys tennplugg. Sjekk også at det ikke er sprekk i air shroud-slangen inn på innsuget, samt at motoren ikke får falskluft.

Skjer dette mest på tomgang eller under kjøring?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tre dyser fra Audi 100 2.2 n�, ser de har et litt annet delenr, men ser prikk like ut. Kj�per nye pakninger og ser om det hjelper med 100-dysene eller de som er i fra f�r (hvis gamle pakningene er lekk). Fant ut at det er minst to typer bosch-dyser som har samme delenr hos VW/Audi, s� de burde kunne brukes om hverandre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nye dyseholdere og alle pakninger kjøpt inn fra Møller (ca 500kr totalt). Og to originale Bosch-dyser til $45 på vei fra USA (de hadde bare to igjen, men kan jo hende det holder for meg nå).

 

Tok ut en dyse, og den gikk lett ut sammen med holderen. Da jeg prøvde å ta av holderen, knaste det og den hørtes ut som om den skulle sprekke. Er de meningen at holderne skal dras rett av ? Evt ødelegge deg for å få ut dysen ?

 

NB! Dysene fra Audi 100 passer ikke. Gjengene for å feste bensinrøret er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motoren går på tre sylindre så sjekk tennpluggene etterpå. Den sylinderen som har fått lite bensin vil få en hvit/lys tennplugg. Sjekk også at det ikke er sprekk i air shroud-slangen inn på innsuget, samt at motoren ikke får falskluft.

Skjer dette mest på tomgang eller under kjøring?

 

Bilen går ikke på tre sylindre hele tiden; Når den startes, går den på to eller tre sylindre før den kommer etter at jeg har gitt litt gass ca 5 sek. Når den går på tomgang går tomgangen opp og ned, den "putrer" mens den går. Dette skjer tydelig etter at motoren har kommet over 30 grader slik at kaldstartsdysen har lukket seg. Under kjøring lugger den, og særlig ved girskifte merkes det at motoren ikke alltid følger med.

 

Hva er air shroud-slangen ?

 

Vakuum og innsug er nøye testet for lekkasjer flere ganger. Alt i tenningssystem er også skiftet (inkl hallgiver og tenningsmodul).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar av gamle dyseholdere så knekker jeg de av, altså knuser de forsiktig med en tang uten å skade dysen. Prøver du å dra holderen av så kan det være du sliter av tuppen på dysen.

Kaldstartsdysen er kun i bruk en ytterst kort tid etter oppstart, resten er det varmkjøringsregualtoren som tar seg av. Mulig denne ikke er helt god, evt bensinmengdefordeleren din har sett sine bedre dager.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar av gamle dyseholdere så knekker jeg de av, altså knuser de forsiktig med en tang uten å skade dysen. Prøver du å dra holderen av så kan det være du sliter av tuppen på dysen.

Kaldstartsdysen er kun i bruk en ytterst kort tid etter oppstart, resten er det varmkjøringsregualtoren som tar seg av. Mulig denne ikke er helt god, evt bensinmengdefordeleren din har sett sine bedre dager.

 

Ok, da gjør jeg det sånn. Vil jo helst ikke skade de gamle dysene.

 

Grunnen til at jeg mener problemet er med dysene er at bilen ved et par anledninger har gått på tre sylindre når motoren kjøres med lav belastning (lite bensin gjennom dysene), og kviknet til hvis jeg tråkker gassen i bunn raskt (mye bensin i dysene).

 

Varmkjøringsregulatoren er den som sitter på coilen ?

 

Har "overhalingssett" til besinfordeleren, så om ikke det lykkes med dysene får jeg prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår