Gå til innhold

Golf 3 med frosne ruter innvendig

Ranger emnet

Anders_

Anbefalte innlegg

Godt mulig jeg burde laget denne traaden en annen plass, men faar prove her.

Jeg har da en golf 3 '96 modell og sist vinter hadde jeg kjempetrobbel med fukt inne i bilen som da selvfolgelig endte med frosne ruter. Lurte derfor paa om noen har noen tips til hvordan jeg kan faa en litt bedre vinter denne gangen ^^.

For det forste, hvor kommer all denne fukten ifra? Det som er saa rart(synes jeg i hvert fall) er at bilen er helt knusktorr innvendig, bortsett fra rutene og da spesielt frontruta. Naar det blir skikkelig kaldt saa maa jeg la bilen gaa paa tomgang i alt fra 30-40 min og saa gaa over med en haandduk hver gang jeg skal ut aa kjore og det blir vel droyt i lengden. Jeg skjonner saa klart at naar man drar inn sno saa fordamper denne, men dette problemet dukker allerede opp naa paa hosten og naar det fryser paa. Provde ogsaa aa torke bilen helt forrige vinter, men det tok ikke lang tid for det var like ille igjen.

Er det mulig aa peke ut kilden naar det kun er vinduene som er vaate? Bilen er som sagt helt torr alle andre plasser, med unntak av rutene og takluken. Hadde ogsaa et problem med at forerdoren fros, til og med mekanismen innvendig. Det viste seg da at doren var klissvaat innvendig. Kan det vaere synderen her? Men ville ikke da andre deler av bilen vaere vaat innvendig?

Det er tydelig at jeg ikke skjonner helt hvordan dette funker, og da blir det litt vanskelig aa fikse det. Jeg har desverre ikke tilgang til garasje eller strom der bilen staar parkert. Jeg provde med en saann fuktfjerner(som er vanlig i baater), men den gjor ingenting og vil vel uansett fryse naar vinteren kommer. Tar gjerne imot tips her eller ting jeg kan gjore for aa finne kilden til problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm luft kan inneholde mye fuktighet, noe kald luft ikke kan, derfor vil varm fuktig luft kondensere når den treffer kalde flater. Det som normalt kjøles fortest ned når bilen er parkert, er rutene, derfor vil fuktigheten kondensere her og etter hvert fryse til is om kaldt nok. En eller annen plass kommer det fuktighet inn og det skal ikke mye til for å skape ishinne på rutene. Utett fuktsperre i dørene, dørpakninger som lekker litt, lekkasje fra varmeregister, fuktighet i bagasjerommet, vått i golvteppet? Kan skyldes så mangt...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du skiftet kupefilteret? Det sitter under dekselet under vindusviskerne, på passasjersiden. Du har kupefilter enten du har ac eller ikke, slik er det ihvertfall på '97-modellene.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider