RamstadTech Skrevet Oktober 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2011 Trenger hjelp folkens. Jeg har nyst byttet bil og hadde planer om å bare stoppe litt rust på den før vinteren. Men når jeg jeg begynte på jobben endret planene seg og nå går jeg for å jevne alle bulker og bytte farge. Jeg tenkte først å lakkere innvendig i døråpninger selv og levere bilen ferdig mattet klar for å legge utvendig farge hos lakkerer. Men nå har jeg fått tilbud to plasser og begge skal ha 15000 for å legge lakken. Jeg synes det er vel mye når alt forarbeid er gjort. Bilen er en Opel Frontera Sport. Vurderer derfor å også lakkere utvendig selv. Har småpjasket å lakkert litt, men hver gang jeg bestemmer meg for å lakkere er jeg nærvevrak fra jeg bestemmer meg for å lakkere, til jobben er gjort, av bekymring for at det ikke skal bli bra. De to siste lakkeringene jeg har gjort har vert det dårligste. Det er motsatt av hvordan det burde være. Man burde jo bli bedre med tiden!! :p Den nest siste fikk jeg både sig og appelsinhud på, og på den siste fikk var jeg så nærvøs for sig at jeg la for lite klarlakk og ikke fikk god nok flyt. Har derfor noen konkrete spørsmål. I lokalet jeg har klarer jeg ikke å få temperaturen opp i mer enn ca 10 grader ved lakkering på vinterstid så jeg benytter hurtigherder for å kompensere for temperaturen. Lakksprøyten er fra Biltema og kan vel få deler av skylden. -Jeg har lest at appelsinhud får man hvis man har for mye luft i forhold til lakkmegde. Er det som skjer at luften fører til at lakken tørker for fort? -Er det lettere å lakkere med i overkant tynn eller tykk lakk for å unngå sig, appelsinhud, oppnå flyt? -Jeg bruker å først legge et støvtynt lag først og så et par lag. Er det er lurt triks? -Jeg haaater å legge tettfarge. Synes det ermye lettere med base og klarlakk. Noen som har en logisk forklaring på det? -Denne gangen vil jeg ha rød ikke metallic. Kan man kjøre ikke metallic base, eller må denne legges som tettfarge? -Dersom jeg legger tettfarge og vil ha klarlakk over, hva ventetid bør man ha mellom tettfarge og klarlakk? -Hvordan er det lettest å sjekke om lakken er passe tykk. Jeg har lært å putte nedi et skrujern eller noe og la det renne av. Det skal da renne av og så dyppe et par dråper og stoppe. Det skal ikke renne og så bråstoppe, da er det for tynnt og hvis det drypper tunge dråper er det for tykt. Stemmer dette? Er det en bra nok måte å teste? Setter pris på de svar jeg kan få. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Oktober 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2011 Når du har så lav temp, så kan du i grunn bare droppe herderen, siden den virker heller dårlig i så lav temp, er vel rundt 12-13 grader dei fleste produsentene setter som nedre grense til herderen. Tja 15.000 er jo ikke så gal pris, du har o vært heldig å funnet noen som er villig til å ta på seg en lakkering der ukjente har gjort grunnarbeidet, er ikke så lett å finne noen som tar på seg lakkering der andre har gjort grunnarbeidet. Tett farge kan du legge i base ja, trenger ikke være 2K, og hvor mange sekunder den skal være står oppgitt i teknisk datablad til det lakkerket du skal bruke, antall støk varierer på hvilket lakkmerke det er, og hvor god dekk det er i fargen du skal legge, også hvordan den skal legges varierer på hvilket lakkmerke du skal bruke. Avluftningstid variere også mye på hvilken temp du har, hvilken herder og tynner du har brukt, hvor tykkt du har lagt sjiktet, luftfuktighet, lufthastighet, hvilket lakkmerke, hvilken serie der er, etc Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet November 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Takk for svar BossCat. Det gav sparket i ræve til å gå til innkjøp av byggtørke. 20kW dieselbrenner skal få fikse tempen. Søkte videre på forumet også og fann mye nyttig om instilling av lakksprøyten på: http://www.bilforumet.no/andre_forum/lakk-og-karosseri/119794-joakim-s-trad-om-lakksproyta-og-dens-hemmeligheter.html Jeg lurer på å prøve Nordic Paint lastebbillakk. Denne er kun å få som tettfarge/akryl eller hva det heter. For å legge den slags med klarlakk, når kan/skal klarlakken legges. Et alternativ er å vente til den er herdet, matte ned og legge klarlakk. Det frister lite. I databladet er det oppgitt at den er damptørr etter 1 1/2 til 2 timer ved 23C. Er det før eller etter den er damptørr klarlakk må legges? Senere i vinter planlegger jeg å kallere sykkelen rød og hvit. Kan man maskere på lakken når den er damptørr? Vaske med silikonborttaking? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet November 1, 2011 Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Den lakken der er ikke lastebillak nei, men en industri lakk med kvalitet tilsvarende lastebillakken. Hvor raskt du kan legge på klarlakk varierer på hvilken type lakk du bruker, hvilken herder og tynner du bruker, og også hvilken type og serie klarlakk du bruker, temperatur osv, dette spiller også inn på når du kan tape på lakken. Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.