Gå til innhold

Clutchen tar langt ute!

Heidi Kristine Udnes

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Ny her og ny eier av Ford Focus 2002-modell. Har NULL peiling på bil så dere får være snille med meg ;-)

Clutchen på bilen tar veldig langt ute, er dette normalt for disse modellene eller bør jeg bytte den? Den har ikke gått mer enn 88 000 km, så clutchen burde vel ikke være utslitt allerede? (Bilen har ikke hengerfeste).

Har også opplevd følgende problemer:

- Speedometeret lever sitt eget liv, innimellom går nåla helt i null og blir der noen minutter, før den er tilbake og alt virker normalt igjen

- Sentrallåsen lever også sitt eget liv, må som regel trykke flere ganger før den funker

- Kjørte i 2. gir i rundt 30 km/t da bilen plutselig begynte å "lugge" veldig, akkurat som den gjør rett før den blir kvalt. Syntes dette var litt ubehagelig. Noe gærent med bilen, eller bare jeg som ikke kan kjøre bil? :P

Og dersom noe av ovenstående må fikses - er dette noe som normalt dekkes av bruktbilgarantien fra firmaet jeg kjøpte av? Det ble ikke opplyst om problemer med noe av dette da jeg kjøpte den for tre dager siden!

Takker for eventuelle svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er det noe vibrasjoner i pedalen eller ulyd på clutchen a? Har ikke nok peil på clutch. Men ville vel ikke brydd meg så lenge det funker og det ikke er ulyder.

Den speedometerfeilen hadde jeg på min forrige focus. 2001 modell. Men det gav seg av seg selv.

Men her ser du tråden med svarene jeg fikk den gangen:

http://www.bilforumet.no/bilmerker/ford/focus/209611-speedometerfeil.html

på min nåværende focus 2001, har hatt den et par uker, har jeg også problemer med låsen. Når det er kaldt tar det litt tid før den låser opp resten av dørene, og den låser av seg selv mens jeg kjører. selv om jeg låser opp så låser den seg igjen. Det har skjedd flere ganger.

Men bruker du fjernkontrollen? kan evt være litt dårlig batteri på den?

Den lugginga vet jeg heller ikke hva kan være..

VW Polo 1,3 1986 RIP, Ford Focus 1,6 2001 RIP, Mazda 323 1,6 1990 Solgt

Ford Mondeo 2,0 TdCI 2005

Ford Focus 1,6 2001, Solgt

Ford Galaxy 2,0 TDCi 2011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen i femte gir, rus motoren til ca 3000 o/min og slipp clutchen relativt sakte. Kveler motoren seg er det ingen fare.

Spedometer kan være godsproblemer eller defekt hastighetssensor på girkassa.

Sentrallåsens fjernkontroll trenger et nytt CR2032 batteri

Fuskingen er litt vanskelig å si hva kan være, men normalt er det ikke.

Jeg ville sagt dette er garanti hele veien

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dinna clutchen kan vere at den må byttast men prøv å sjekk om den er gåen.. lukter de svid når den har stor påkjenning? ditta problemet med speedometeret kan vere dårli kontakt bak målern... trenger berre et skruhjern for å få de ut og 7 skruer som skal skruast ut... gangske lett. får du de ut så bytt pærene i instrumentet forst når du er igang... dinna "lugginga" er coilen som bynder å bli slitte. koster ca 1200 på meca/mekonomen... lett å bytt den også. bytt plugga først når du er igang:) kontakta kan vere litt komplisert å koble ifra når du ikke har gjort de før så.. er en bøyle som må pressast ut for at den skal koble se sjøl ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de me at bilen låser/lager lyd i dørene er vell en felles feil. har ny nøkkel og de er de samme problemet. noen seier at de er dårli kontakt i førerdøra på låsen som jukser litt... har de samme problem på min men har ikke orka å feilsøkte de.... sikkert dårli kontakt for dørlåsen på dørsida

Lenke til kommentar
Del på andre sider