Gå til innhold

Hull i slange som går til sylinderne. Hva er det?

Ranger emnet


Aalsen

Anbefalte innlegg

Passat 2000mod (f.reg. 1999) 1,9TDI 110hk

 

Jeg skrudde av motordekselet i går grunnet oljelekkasjen for å sjekke litt rundt, og da fant jeg ikke olje, men en annen veldig ikke bra ting.

Den beholderen i øverste bilde (og øverst i neste bilde) har gnaget hull i en ledning som fordeler seg til alle fire sylindre. Den brune guffen, hva er det for noe? Rust? Smøring?

Er det en strømledning? Den kommer fra den svarte boksen overst i hjørnet i motorrommet (på sjåførsiden)

 

Den nederste røde sirkelen i det nederste bildet viser hva ledningen går til, og det er en slik en til hver sylinder. I og med at dette er en dieselmotor vet jeg ikke hva det er fornoe, for det er i hvert fall ikke tennplugger :p

 

Jeg tenkte på glødeplugger, men har hørt dieselmotorer bare har èn glødeplugg..?

 

558445-10-1319898963149.jpg

 

558445-10-1319898982632.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er tja. Tapen vil ikke smelte men kan bli myk og særdeles klissete. Det beste er å kople ifra ledningen og trekke en krympestrømpe over skaden og varmkrympe denne på. Det vil holde, samt du kan med fordel feste ledningen slik at den for fremtiden ikke kan ligge og gnage mot den beholderen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ja, jeg prøvde å legge ledningen annerledes, men den ligger opp en stram ledning som går fra den brune kontakten oppe på høyresiden av bildet. Jeg plugget av kontakten, men får ikke løsnet kontaktstykket fra braketten, så da var jeg like langt der.

 

Men jeg skal i hvert fall isolere skaden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Den beholderen i øverste bildet der, er det slik en catchtank, eller et filter, for oljedampen som kommer fra blokka og går inn i toppen på toppen der? (veivhusventilasjon)?

 

Tittet oppi den i stad da jeg tapet plussledningen til glødepluggene. Så ut som gjørme oppi der. Et brunt lag. Jeg tenkte hvis dette er det jeg tror, (et slikt et filter) så er den nok tett, og da vill ikke dampen/trykket fra motoren komme seg gjennom der som kanskje fororsake denne oljelekkasjen nede ved blokka? "Sprengt" pakning eller noe?

 

Uansett, hvordan renser man en slik beholder for dritt? Legge den i white sprit bad? Dieselbad? Også skrape og skylde den ren?

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår