Gå til innhold

Framgangsmåte for sveising/spakling av bakluke

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Vet at det finnes en del tråder om dette temaet fra før, men ingen ordentlige..

 

Jeg går på yrkesskolen og har derfor lett tilgang til alt av sveiseutstyr og mulighetene for å få til å selve sveisingen av bakluken burde vær mulig.

 

Jeg nummerer spørsmålene slik at det blir litt mer systematisk.

 

1. Før man sveiser fast en plate, skal skilt gropen fjernes eller?.

 

2. Hvis den ikke skal fjernes, skal man da bare sveise fast plata og that`s it?

 

3. Skal plata kun punktes fast, eller skal det legges sveis hele veien rundt?.

 

4. Hva slags sveiseutstyr brukes det?. Mig er tingen.. :)

 

5. Skal denne plata på en måte sveises litt "inn" slik at man ikke risikerer at den stikker for langt ut? Og skal man så bygge opp med spakkel? Ser for meg at det kan bli ujevnt..

 

6. Har den delen av bakluka der som man skal sette i plata, en buing? eller går det bra å sveise inn en plate bit som er helt bein?.

 

7. Hvor stor sansynlighet er det for at en nevenyttig rookie får dette til på første forsøk?.

 

8. Hva med hullet til spylerdyse og vindusvisker?. Kan disse bare bygges igjen med sveis eller må det legges noe bak?.

 

 

Hadde i grunn vært flott om noen av dere som har gjort dette kunne satt opp en liten framgangsmåte for hvordan dette skal gjøres, det blir vanskeligere og vanskeligere å få en golf til å skille seg ut, (for de med utrent øye) , å da er nettop dette med bakluke modifying en trend som ikke er så veldig utbredt er til lands, pga. vanskeligheten på modden?. Eller tar jeg helt feil nå.. ?

 

 

Håper på litt respons her.. sikkert mange som sitter å funderer på dette.. :)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1. Jeg gjorde det ja ..

 

 

3 Punkt sveises - helsveiser du trekker hele luka seg skjev.

 

4 Ingen anelse - fikk hjelp av en sveiser.

 

5 Sveiset den litt innenfor

 

6 brukte bein plate - men du bør finne en med bue på - da det gikk med ekstremt mye sparkel for å bygge opp rett bue på den beine plata ( Dør siden fra en golf 3 skal ha akkuratt rett bue.)

 

7 30% :D

 

8 La en liten plate bit på baksiden å sveiset den fast fra utsiden.

 

Og til sist - få tak i en i glass fiber eller noe. Min har sprukket 2 ganger nå...

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å når sonick så fint sa at det gjekk med mye sparkel så kan eg fortella at sonick brukte KUN 1 kg sparkel på baklukå si ;)

(enkelt og sparkle bue`n fin for en elektriker :D)

:dude: :dude:

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Hmmm ok orph, du svarte vist samtidig som meg:)

 

Så dette med bakluka er ikke en dans på roser folkens?

ta å sveis små punkter med gjerne bitteliten pause mellom hver så det ikke blir for varmt og ikke helsvies, da slår det seg:)

 

Og kan kanskej være like greit å ta vek den orginale gropa.

 

Og pass på å lag til en plate som passer bra, da slipper du att det sprekker opp pga mye sparkel og sånt:)

 

Om du gjør dette skal det gå fint det:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en dum tanke å vente litt mellom punktene nei, med MIG`n så er det jo ofte slik at man må skru ned strømmen litt etterhvert som man sveiser pga. at det blir så varmt ..

 

Kjipt det der Orph..

 

Hva er anslagsvis pris på en bakluke hos høggern?.

 

Jeg har litt lyst til å kjøpe en luke å gjøre et forsøk, gjør jo ikke noe om det går til helvette da.. bortsett fra at man har tapt litt penger men det er jo så.. man må jo feile litt for å lykkes..

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk vann for å kjøle ned, egentlig bør du ikke bruke luft heller.

 

Og når du sveiser begynner du midt på, og sveiser utover for å dra med deg plata.

 

Hva jeg har lært såfall, av lakkereren som skal ta Golfen.

Eldre kar med mye visdom når det gjelder lakk og kaross....

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få tak i han Polizei med den grønne Golfen som var med i Lotto-reklamen, han er fra sverige. Han hadde noen kontakter, og jeg trur det var Pekka fra Finnland, han med den blå Golf 2'ern med 1,9tdi motor og TT felger som kunne dette dritbra. Du må sikkert ut med 2-3000kroner for en perfekt bakluke, men det er vel verdt det?

 

Det er lurt å bruke en metallplate som er bøyd fra før av, siden bakluka er litt bua..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min bil(golf 3) lot vi den orginale plata stå i gjenn.. fylte opp tom rommet med bygg skum for å få den stivere..

 

Pekka som jonte snakker om bruker nederste delen på en golf frem dør når han sveiser bakluken.. har sett to av bilene han har gjort det på å det er perfekt.

http://pajalle.com/autot/vanhat/mk2tdi/

 

her er blder v heie prosjekte han. fra begynelse til nå.. gjort mye

med bilen sin i vertfall.. var en fryd å se på prosjektene som han har laget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår