Gå til innhold

Motorstopp. Tenninga ?

Ranger emnet


finnipinni

Anbefalte innlegg

Har tidligere trodd at dette var drivstoff-feil :

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/100-200-v8-c1-c2-c3-1968-1991/264741-motorstopp-defekt-bensinpumpe-3.html#post2850554

Det andre alternativet er jo tenninga - sånn når en ikke vet bedre.....

 

Det kommer en "brommm" på 1-2 sekunder hver gang jeg prøver å starte. Også mens pumpereleet er overkoblet og drivstoffpumpa går kontinuerlig.

Forhistorien er at det har skjedd oftere og oftere den siste tia. Den har jo kommet igang etter en stunds sliting i releer, sensorkontakter, prøving, banking og banning da. Men ikke denne gangen.

 

Jeg vil sette stor pris på å høre fra noen som har greie på dette.

Er en KU motor med K-jet og kontaktløs fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være pinlig nøyaktig så starter den jo, men den går ikke. Det høres en "brummm" i 1-2 sekunder. Så er det stopp. Og det skjer hver gang jeg vrir nøkkelen i startposisjon.

Jeg måtte feige ut å få Falken til å hente bilen og plassere den i garasjen. De så litt på den, men ga opp.

Når den etter en kort tur på et lasteplan ble tryggt plassert i garasjen, startet den på første napp.

Nå har jeg forsøkt mange ganger, og den starter hver gang.

 

Startmotoren har fusket litt - jeg trodde det var et bendix problem, men nå har jeg tatt den ut for å sjekke, og da ser jeg at det mangler en tann i startkransen. Har tørna motoren og det mangler kun en.

Jeg vil ikke tro at det er hele problemet.

 

Etter innmontering av starteren er problemet tilbake......

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får begynne med elimineringsmetoden, skift coil, tenningsmodul og fordeler. Om like ille så skift bensinmengdefordeleren ;)

Du skulle hatt trykkmåler oppmontert hele tiden slik at du kunne se om det var forskjell på bensintrykket de gangene den ikke ville kontra når den starter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du svarer.

Jo, jeg har tenkt på det at en permanent bensintrykkmåler hadde vært fint. Jeg har jo en provisorisk en som tar litt tid å koble opp - og det stinker bensin i garasjen.....

 

Har også lurt på om det kan være noe rusk i bensintilførslen, men det kommer jo bensin når jeg åpner en av dyseslangene på K-jet fordeleren. (er det bensinmengdefordeleren ?)

 

Har også lurt på om retur til tanken kan være "tett" eller for tett. Det går an å blåse der, men er ganske tungt.

 

Nå har jeg tenningslampa (stroboscope) liggende oppkoblet, og den blunker også når den ikke starter.

(så da er man jo på bensinsporet igjen)

 

Så har jeg også forsøkt uten besinpumperele, og bildet endrer seg ikke - det kommer en "brummm" da også. Sikkert av resttrykket ?

Og jeg har forsøkt å starte den med releet overkoblet slik at pumpa går hele tia. Kommer bare en kort "brummm" da også.

 

Nå er iallfall feilen der så jeg skal koble opp trykkmåleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg svarte, var omtrent at pumpa nok gir litt lite trykk om jeg kan stole på hva instrumentet viser da.

1. hvor foregår trykkreguleringen, og er det mulig å justere denne ?

 

Ser ut som denne kan være for lav, for trykket stiger til over 5bar, da høres et klikk borte inærheten av K-jetten, og da faller trykket til 4,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt trenger dysene et visst trykk for å åpne. Kommer du litt under dette trykket vil ikke motoren få noe bensin annet enn det den får fra kaldstartsdysen. Trykkreguleringen skjer vha varmkjøringsregulatoren, tviler på denne er synderen om motoren heller ikke lar seg starte når varm. Om returen skulle være tett så vil trykket inn på mengdefordeleren være lik pumpetrykket og motoren får mer bensin enn den skal ha / trenger. Ja, det rørene/slangene går ut fra er bensinmengdefordeler. Mulig mengdefordeleren din bør skiftes, disse varer ikke evig.

 

K-Jetronic

K-Jetronic.jpg

 

 

Varmkjøringsregulator

varmup3.jpg

varmup1.jpg

varmup2.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - sånn teoretisk :

Det kan kanskje se ut som at den pumpa som sitter der nå blir nedregulert.

Det vil jo ikke hjelpe om jeg nå setter inn en pumpe som har evnen til å gi høyere trykk - hvis dette blir nedregulert ?

Men det er vel kanskje så at jeg kommer ingen vei uten å bytte pumpa først....... for å eleminere.

 

Det som lå meg på hjertet, var å forsøke å finne ut om den pumpa som sitter der har evnen til å yte et høyere trykk - eller om den sliter med å levere det moderate trykk som måles.

 

Så : kan den varmreguleringen overkobles uten funksjonsforstyrrelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe en oljetrykkmåler og montere giveren på den T-koplingen du har. Da kan du se hvilket trykk pumpen leverer, men det hjelper lite så lenge motoren ikke går ;)

 

Om du blinder av varmkjøringsregulatoren så vil motoren få alt for lite bensin når kald, og om du bypasser den vil den få alt for mye bensin når varm. Du trenger derfor denne.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - jeg mener jeg kan forstå varmregulatorens funksjon nå.

Det sitter en liten gummihette på den som er avtagbar. Det kommer luft inn der og hvis jeg tetter hullet med fingeren går motoren veeeeldig sakte.

Men jeg ser ikke noe å regulere med der ?

 

Jeg har fått låne en CRV og drar til Lier imorgen å kjøper pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått å skula på'n noen dager nå. Fikk høre av en at det kunne være noen teflonringer under dysene. (kan det være dem?)

Har lurt litt forsiktig på å ta ut en dyse, men fant ikke ut hvordan man gjør det. De virker løse og jeg har ikke tatt hart for ikke å skade dyserørne.

 

Jojo - jeg fikk dem ut. De var koksa og satt kanske fast ja. Fikk feil deler av Møller, så nå er det bare å sykkle......

 

Det var forsåvidt ikke feil del.

O-ringene jeg fikk i går var de som sitter helt i bånn der - innafor selve dysa.

Jeg vet ikke hvordan man skifter disse - heller ikke om de er nødvendige å bytte.

På tegninga så det ut som de satt innenfor et par små messingdeler ?

Så bestillte jeg de to ringene som sitter på selve dysa. De ytterste er helt svartbrente og harde som koks.

Må jeg bytte alle tre ?

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår