Gå til innhold

Frustrert (...over at biler er så dyrt i Norge)

Ranger emnet


Simon94

Anbefalte innlegg

Jeg ser dere tenker langt her med tanke på hvilke avgifter som bør være styrende...

 

en bil med 2x hk bruker ikke mye mer... og svært mange som vet litt om bil vet at ved normal drift bruker en bil ca samme mengde drivstoff med et kraftigere motoralternativ. Det er så enkelt forklart at så fort du skal ha med passasjerer, eller noe last i bilen så krever du mer av motoren enn det som er optimalt for det allerede nesten undermotoriserte alternativet det norske avgifssystemet favoriserer.

 

så effektavgiften burde reduseres nettopp for å få ned utslippene.

 

Videre burde CO2 avgiften favorisere lavutslippbiler i enda større grad enn den gjør idag. Det vil si at man kan ha motorsterke biler som slipper ut lite C02.

 

Vektavgiften derimot burde avskaffes helt... Slik den er idag virker den rett og slett mot sin hensikt. Om du ser på en sikker familiebil idag er denne spekket med sikkerhetsutstyr, et helt annet og tyngre karosseri enn man hadde før, dører med stålbjelker... og dette veier MYE

 

Det er ikke unormalt nå at en normalt sikker mellomstor familiebil veier 1600 kg... Går du tilbake til 80 tallet hadde en datidens tilsvarende standard bil 1100-1200 kg. og jeg tør påstå at ikke avgiftssatsene har blitt noe mer favoriserende for sikkerhet inkorporert i bilen siden da.

 

Men ja... Våre folkevalgte har et budsjett som skal gå opp, så et stedmå de hente midlene for å få dettil, og bilen er et enkelt sted å begynne.

 

bare min mening om dette med engangsavgiften:)

Endret av sven410
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sven410 "Våre folkevalgte har et budsjett som skal gå opp, så et stedmå de hente midlene for å få dettil, og bilen er et enkelt sted å begynne."

 

Altså mitt store poeng er at de kan gjøre det mye lettere og mer rettferdig ved å øke MVA fra 25 % til 26 % eller 27% da blir det rimelig og rettferdig fordelt på alt inkludert biler. Dette er noe som til og med AP kan forstå. Mitt poeng er å få med sosialistene på den ideen (fordi det er lite sannsyling at FrP vinner valget i det nærmeste fremtid) for da har vi vunnet saken og HK-avgifta blir avskaffa hvis folk som stemmer AP osv. også vil synes det er en fornuftig idee. For da blir regjeringa nødt til å gjøre dette om deres egne velgere ønsker det, med mindre de vil at velgerne skal gå til FrP i protest....og man kan da også starte folkeaksjon for omlegging av de urimelig høye bilavgiftene som blir støtta ikke kun av FrP og Høyre velgere men også av de som stemmer AP....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, si fra hvis du finner noe ;)

 

Og det du skriver om faren for at vi får en trafikk som i England, det er umulig altså i England bor det nesten 50 millioner mennesker på et km2 areal som er mindre enn Norge. I Norge har vi nettopp som du sier så mange biler som det er behov for og det blir ikke betydelig flere biler om avgiftene går ned fordi det er ikke mer enn 4,9 millioner nordmenn det blir ikke 50 millioner nordmenn med det første.... kanskje Danmark kunne begrunne en frykt for avgiftsnedsetting men også det ville ikke være velbegrunnet (8 milioner dansker og et lite land arealmessig men likevel "stort nok") men ikke Norge.

 

Nei, nei, nei! Var ikke det jeg mente.

Altså, om bilene blir billigere, så øker kjøpefrekvensen. Dette gjelder generelt, og vil gjelde i Norge og i England. MEN, så sier jeg, i England har de nå møtt en topp, hvor folk IKKE kjøper like mange biler som før. Årsaken til at dette skjer er veldig sammensatt, men det pekes på at de blant annet har en absurd overtrafikkering av veinett både i og utenfor by. DET har vi ikke i Norge, og kan dermed ikke forvente å møte noe slikt tak.

 

Altså er det SVÆRT lite som tyder på at vi ville kjøpt like mange biler som før, eller færre, dersom prisene ble lavere. Det aller meste tyder på det stikk motsatte, inkludert sist avgiftsreduksjon, som nevnt om dieselbilene, da det ble en voldsom boom (største på 20 år!). Altså var det IKKE bare en forflytning fra bensin til diesel. Det TOTALE salget økte med over 18% fra året før:

Opplysningsrådet for vegtrafikken: Bilsalget i desember og hele 2007

 

At vi skulle få flere nyere biler med lavere forbruk, til å erstatte "gamle" biler med "høyt" forbruk, undergraver hele problemet med at nettopp vekst er hovedårsaken til de store utslippene:

 

Nye biler har ikke så mye lavere forbruk at det veier opp for at den nye bilen skal produseres.

Se f.eks denne: "bedre-klima-pa-bilkjopet.html"

 

Storbyavgift og diverse annen køprising er jeg vel egentlig for. Men konstaterer (som tromsøværing) at slike tiltak er ganske upopulære for veldig mange i de byene det foreslås - ikke lenge siden det ble fullstendig revet i stykker i Tromsø, før det i det hele tatt var behandlet i samferdselskomiteen om de skulle være nettopp for eller mot. Dermed ble det ikke engang tatt stilling til om det var en god eller dårlig ide, og evt. hvorfor. Men burde absolutt være mulig, spesielt for Oslo osv. som du sier.

 

Til Sven140: Du bør kanskje være litt forsiktig med å uttale hva svært mange som vet litt om bil egentlig vet, iom. at du diskuterer på et bilforum. Kanskje diskuterer du mot noen som er utdannet bilmekaniker og studerer som maskiningeniør, helt uten at du vet det.. ;)

 

For jeg har ikke sagt at en bil med mye effekt MÅ slippe ut mye CO2. Men i et normalt tilfelle, der en bil gjerne veier halvannet tonn, så er det et tak for hvor mye CO2 en motor med 200 hk produserer. Når den når makslast (full gass) kan den ikke bruke med drivstoff pr. omdreining. En motor med 200 hk mer, VIL kunne bruke mer. Les gjerne på nytt igjen det jeg skriver i andre post i denne tråden:

 

"For selv om en motor med mye Hk ofte er mer påkostet, og i noen tilfeller mer effektiv i seg selv, så må det ses i sammenheng med normerte kjøresykluser. Og få normer kjører bilene på fullast over lengre perioder.. Få normer kjører en sportsbil sportslig, for å si det slik.."

 

I tillegg; sakset kommentar fra Bil i Norge-bloggen:

 

"-Bespart vekt betyr utvetydig økt potensial for redusert energiforbruk ved forflytning -> Økt vekt betyr utvetydig økt energiforbruk ved forflytning.

 

Og merk distingsjonen: En tung bil har ikke nødvendigvis høyere utslipp/forbruk, men den ville alltid hatt lavere utslipp/forbruk om den var lettere."

 

Vekten blir forøvrig den andre faktoren som nesten alene avgjør hvor ofte en motor skal gå på fullast og høy dellast, og ergo bruke mye drivstoff. En større bil er også langt mer energikrevende å produsere. Så vektkomponenten kan heller ikke fjernes med særlig gode grunner.

 

Men at CO2-avgiften bør favorisere bilene med minst utslipp kan vi uten videre være enig om ;)

 

Fään, hvorfor blir det så langt når jeg skriver!? Beklager det.

Endret av zukibaiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår