Gå til innhold

Sveising>beskytte

Ranger emnet


ElCamino

Anbefalte innlegg

Holder på å sveise rust i innerskjermen på bilen min. Lurer då på om jeg bør slipe sveisen helt flat etter jeg er ferdig eller la der vere igjen en fin sveis uten å slipe den ned?

og så lurer jeg på hvordan jeg skal beskytte desse sveisene mot rustangrep i og med at jeg antar sveisene er veldig utsatt for dette.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by ElCamino

Holder på å sveise rust i innerskjermen på bilen min. Lurer då på om jeg bør slipe sveisen helt flat etter jeg er ferdig eller la der vere igjen en fin sveis uten å slipe den ned?

og så lurer jeg på hvordan jeg skal beskytte desse sveisene mot rustangrep i og med at jeg antar sveisene er veldig utsatt for dette.

 

smør larvene dine med primer! da ruster de ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar et spørsmål nå som vi er inne på sveising....

 

Har hørt at man "skader" metallet med å sveise, og at det er bedre å lime,fuge og eller nagle det sammen.....

Finnes det noe rett i det jeg har hørt eller?

 

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du sveiser inne i hjulhuset er det ikke vits i å slipe flat...bare slipp av toppene...regner med at du sveiser så du får skikkelig gjennomsveis..lønner seg å sandblåse sveisen, så legge på ca-primer så raskt som mulig..helst med en gang..

blir sveisen synlig må du slipe flat (så tinne opp,eller legge på glassfibersparkel, så sparkle), men da er du nødt til å ha orntlig gjennomsveis, hvis ikke må du sveise fra andre sia oxo,hvis det er mulig,...

 

en sveis er sterkere en plåt..nå jeg sier det mener jeg feks. 09plåt..dvs vanlig bil plåt..

hvis du punkter fast feks. 09plåt i en 5mm flattjern og du begynne å "nappe/vippe" i plåten vil du se at plåten "ryker" og at sveisepunktet med en bit av plåten blir igjen på flattjernet...

 

dette ble en lang forklaring..men burde bli lett fortålig...

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt, men det kommer av at varmen som sveisen utvikler svekker styrken i metallet rundt sveisepunktet. Sveisen blir også mye mer hard og sprø enn metallet rundt. Derfor vil en sveis snarere sprekke/brekke enn å strekke seg dersom bilen bulkes på et sted den tidligere er sveist.

 

Ved TIG-sveising utvikles mye mindre varme fordi man kortslutter ikke metallet slik som ved vanlig trådsveising. Dette gjør TIG-sveising mye mer egnet til tynne plater.

 

En dyktig TIG-sveiser kan sveise sammen to 0,9mm plater kant i kant, slipe ned sveisen 100% på begge sider og deretter "vifte" med platen uten at den bøyer seg annerledes i sveisesømmen enn resten av platen.

Dette tør jeg påstå er nesten umulig med et trådapparat.

 

Problemet er at TIG-apparat er dyrt og det sise man trenger mer øvlese for å få en god TIG sveis enn en god tråd-sveis.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å slipe ned hele innerskjermene og få vekk overflate-rusten som har dannet seg under lakken. hva skla jeg i innerskermene etter jeg har slipt dem ned?

Vil det skal vere fint, beskytte godt mot rust (opel!), vere svart og ikkje for dyre stoff. Regner med å ha tectyl utta på uansett da men..

Hadde tenkt å grunne de med vanlig grunning(muligens etter sandblåsing) så legge godt utta på med hammerite eller lastebillakk og så kanskje tectyl visst det er nødvendig.

 

Hvilke produkter skal jeg bruke?'

Og har dere noen produkter å annbefale som primer på sveisene mine?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Slash

Så det ultimate må være å få noen til å TIG-sveise?? [/quote

 

Helt korrekt. Men jeg har fått tilbakemeldinger om at også dyktige trådsveisere gjør utmerkede jobber som gir mer enn gode nok resultater. De aller aller fleste bruker tross alt trådapparat.

 

Likevel tror jeg fortsatt selv en svært dyktig trådsveiser vil får problemer med ytterpunkt-eksempelet i mitt forrige innlegg.

Hovedsprøsmålet må derfor bli: Trenger det å være så bra?

Er det bærende? Er det synlig?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElCamino

Vurderer å slipe ned hele innerskjermene og få vekk overflate-rusten som har dannet seg under lakken. hva skla jeg i innerskermene etter jeg har slipt dem ned?

Vil det skal vere fint, beskytte godt mot rust (opel!), vere svart og ikkje for dyre stoff. Regner med å ha tectyl utta på uansett da men..

Hadde tenkt å grunne de med vanlig grunning(muligens etter sandblåsing) så legge godt utta på med hammerite eller lastebillakk og så kanskje tectyl visst det er nødvendig.

 

Hvilke produkter skal jeg bruke?'

Og har dere noen produkter å annbefale som primer på sveisene mine?

 

Grunn med coroless oppå metallet. Den stopper mikroskopiske rustkorn som alltid blir igjen på metallet selv etter nedsliping. Coroless tåler også å bli overlakkert med så og si alle lakktyper. Du får den både som spray og på vanlig boks. Coroless fester like godt på rent metall som på rust. Hammerslagslakk må ha rustrester for å feste og kan ikke overlakkes.

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElCamino

Vurderer å slipe ned hele innerskjermene og få vekk overflate-rusten som har dannet seg under lakken. hva skla jeg i innerskermene etter jeg har slipt dem ned?

Vil det skal vere fint, beskytte godt mot rust (opel!), vere svart og ikkje for dyre stoff. Regner med å ha tectyl utta på uansett da men..

Hadde tenkt å grunne de med vanlig grunning(muligens etter sandblåsing) så legge godt utta på med hammerite eller lastebillakk og så kanskje tectyl visst det er nødvendig.

 

Hvilke produkter skal jeg bruke?'

Og har dere noen produkter å annbefale som primer på sveisene mine?

 

skal du ha det plåt rent lønner det seg å sandblåse..da ser du oxo hvor du må sveise inn nye biter...sandblås ha på ca-primer...slip rent der du skal sveise, altså der sømmen kommer, sveis, slip ned toppen på svisen, legg på ca-primer igjen..

hvis du legger ca-primer i bunnen, kan du feks. legge boddy rett på den, så tectyl.men lønner seg å legge ca-primer i bunn,lakk,body,så tectyl...

 

tig er best,men er ikke noe du lærer deg på en kveld..og apparat er dyrt.. til hobbysveising av bil holder det lenge med mig...TIG er egnet for feks aluminium...men kjempe fin på 0,9plåt som HotRoad sier...

 

(edit)

ser jo nuh at hot rod allerede har svart :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

 

Hammerslagslakk må ha rustrester for å feste og kan ikke overlakkes.

 

Lykke til!

 

Her på det lokale verkstedet der man har erfaring med masse typer grunning+++ mot rust sa de at: Slip rent, smør på tjukt med hammerslag, deretter Body Sort og så lakker over...

 

Det fine med Hammerslag var at om det var rust igjen så kom ikke det noe videre sa de..

Håkon Andrè Flægstad

Manta B 2.0 16v Turbo

Vectra B 1,7TD Komplett Rieger Styling

http://www.mantapitstop.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Slash

 

Her på det lokale verkstedet der man har erfaring med masse typer grunning+++ mot rust sa de at: Slip rent, smør på tjukt med hammerslag, deretter Body Sort og så lakker over...

 

Det fine med Hammerslag var at om det var rust igjen så kom ikke det noe videre sa de..

 

Men er ikke hammerslag lakk silikon basser da? slik at ikke lakken fester seg der? Står jo på hammerite hvertfall, at den kan ikke overmales..:rolleyes:

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette veit jeg lite om.. Men ettersom hammerslag`n er ganske tykk så den tetter små hull osv så anbefalte de den.

Lakken satt som faen hos meg ihvertfall.. Men husk: Lakken ligger oppå Body Sort. Og Body Sort`n festet seg bra i hammerslaglakken.

 

Har nå lagt asfalt plater oppå der igjen, så jeg får lissom ikke sjekket om det har løsnet heller.. hehe..

Håkon Andrè Flægstad

Manta B 2.0 16v Turbo

Vectra B 1,7TD Komplett Rieger Styling

http://www.mantapitstop.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med å pøse på litt av alt!

Rør alt sammen i en graut og smør det på! Legg tjukke asfaltplater evt takpapp på toppen!

 

Neida. Bare kødda. :D

 

Men følg bare ETT av rådene og gå for den løsningen. Ikke bland ting sammen som du ikke er helt sikker på at ikke reagerer med hverandre.

 

Forøvrig stopper også Coroless rust, akkurat som hammerlite.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår