Gå til innhold

Sveising>beskytte

Ranger emnet


ElCamino

Anbefalte innlegg

Åssen er Corroless der a?

Hvis du f.eks har corroless på et område som ikke her helt rustfritt..

 

EDIT:, du svarte vist på det spørsmålet samtidig som jeg postet det..

 

Da skal jeg pusse ned ha på corroless>Body>lakk i bilens farge. riktig?

 

Eller er dette bedre: hammerite>body > lakk i bilens farge?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Breisladdern

Åssen er Corroless der a?

 

Da skal jeg pusse ned ha på corroless>Body>lakk i bilens farge. riktig?

 

Ja. Sjekk bare at bodyen hefter på Coroless'en.

Sjekk der du har kjøpt body'en om de presiserer at den MÅ legges på bart metall. Da går det ikke med coroless under. Men siden de fleste bodyfiller'e ikke stopper rust, skulle en tro de er beregnet på å kunne legges oppå rustsoppere som Coroless ol.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "gullet" mitt så pussa jeg ned der det var rust og litt over alt, kappet ut og fiksa plater der det var rust hull. Sveiste på og deretter klasja på hammerslagglakk (med kost), lot det tørke 24t deretter spraya jeg på Body Sort, og det fikk også tørke i 24t, den siste kvelden lakka jeg i bilens farge.

 

Det skal da holde en god stund fikk jeg høre ihvertfall høre.

 

Tror egentlig alle disse produktene er gode, men greit med noe tjukt slik at du får tettet ev små hull som kan tillate fukt og komme inn.

Håkon Andrè Flægstad

Manta B 2.0 16v Turbo

Vectra B 1,7TD Komplett Rieger Styling

http://www.mantapitstop.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her... Personlig foretrekker jeg å mette bart metall med penetrerende Owatrol-olje (2 strøk), før jeg maler/sprøyter over med en olje-basert maling, f.ex Arcanol. Dette er billig og bra forebygging mot rust, og kan overlakkeres med all slags lakk og grunning, så lenge Arcanolen er skikkelig herdet:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Slash

På "gullet" mitt så pussa jeg ned der det var rust og litt over alt, kappet ut og fiksa plater der det var rust hull. Sveiste på og deretter klasja på hammerslagglakk (med kost), lot det tørke 24t deretter spraya jeg på Body Sort, og det fikk også tørke i 24t, den siste kvelden lakka jeg i bilens farge.

 

Det skal da holde en god stund fikk jeg høre ihvertfall høre.

 

Tror egentlig alle disse produktene er gode, men greit med noe tjukt slik at du får tettet ev små hull som kan tillate fukt og komme inn.

 

Åssen blei resultatet av det a? Har det holdt lenge?

 

 

Tenkte jeg skulle kjøpe litt corroless i går, driver å tar noen flekker på framskjermen.. Men det kosta ca 500kr for en boks.. :rolleyes:

 

Så jeg fikk kjøpt en boks med syregrunning og en boks med zinkgrunning.. Har ikke noen planer om å blande dette altså.. Men prøve litt forskjellig på forskjellige steder..

 

 

Hvilken oppgave har "body`n " egentlig?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodyfiller er nesten som en tynn sparkel som legges på som et slipe-lag for å fjerne de siste ujevnheter før lakken legges. Må ikke forveksles med sparkel!

 

Problemet i forhold til rust er at hverken sparkel eller bodyfiller stopper rust slik som Coroless, Hammerlite osv. I tillegg er de porøse for å gi godt feste til lakk/grunning som skal oppå. Det gjør at vann vil trekke gjennom de dersom lakk ikke legges på med en gang.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!!

Har noe liggnende liggendes, slaks sparkel på sprayboks... Men er kanskje ikke like godt egnet..

 

Tok av noe av maskeringa i stad, etter at jeg hadde hatt på noe antirustgrunning, tror det blir en grov overgang mellom der jeg har grunnet og pusset i forhold til der det har vært maskert...

 

Blir et hakk, for grunninga bygger ut litt... :rolleyes:

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

 

Åssen blei resultatet av det a? Har det holdt lenge?

 

 

 

Resultatet ble bra.. det er jo i gulvet på bilen dette så spiller jo ingen rolle hvordan lakken blir seende ut og slikt..

Får se hvor lang tid t tar før jeg detter igjennom gulvet..

Skal rust behandle den under til helgen..

Håkon Andrè Flægstad

Manta B 2.0 16v Turbo

Vectra B 1,7TD Komplett Rieger Styling

http://www.mantapitstop.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Ok!!

Har noe liggnende liggendes, slaks sparkel på sprayboks... Men er kanskje ikke like godt egnet..

 

Tok av noe av maskeringa i stad, etter at jeg hadde hatt på noe antirustgrunning, tror det blir en grov overgang mellom der jeg har grunnet og pusset i forhold til der det har vært maskert...

 

Blir et hakk, for grunninga bygger ut litt... :rolleyes:

 

Skal du unngå dette må du slipe ned den kanten slik at overgangen mellom body og området rundt blir helt jevn. Så må du mattslipe enda lengre ut forbi området du har reparert og spraye ny lakk utover det reparert området.

Overgangen ny/gammel lakk er vanskelig. Særlig med metallic lakk vil det alltid bli en synlig skjøt når du har gjort det selv.

På vanlige farger kan du forsiktig pusse ned kanten etter maskeringsteipen, rubbe og tilslutt polere.

Istedefor maskeingsteip mellom gammel og ny lakk kan du også holde en papp plate eller noe ca 1-2 cm over området og "skygge" for det området som ikke skal lakkes. Da blir overgangen mykere enn en skarp teipstripe. Øv deg først på noe annet. Dette er tålmodighetsarbeid!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal lakkere lykteplassene på bilen min, bilen har blitt hel lakkert, men i lykteplassene er den rød (bilens gamle farge). Skal lakkere de svart. Men er litt usikker på den overgangen fra maskeringsteipen.

 

Vil det da fungere og ha på maskerings teip 0,3 mm ut ifra skillet mellom rød og svart lakk, slik at det ikke blir så my lakk ved maskeringsteipen??

 

hva må jeg bruke for å slipe ned den overgangen? Vil ikke ha den hvite stygge stripen etter maskeringsteipen..

Eller vil det lik så greit fungere og pensle der det er rødt (meget små flekker) når lykterammene er på plass for deretter og maskere inni lykteplassene, for at den stripen sitter bak lyktene er jo ingen fare.. (Ny plan :D )

Håkon Andrè Flægstad

Manta B 2.0 16v Turbo

Vectra B 1,7TD Komplett Rieger Styling

http://www.mantapitstop.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selges ihvertfall gjennom "Faregerike" kjeden. Sikkert andre steder også.

 

Bittesmå "huller" og groper i sveisen legger Coroless'en seg nedi. Huller som er så store at det ikke går må enten sparkles eller tinnes igjen. Viktig at du smører noe over disse hullene umiddelbart etter sveising, da det raskt oppstår rust oppi de. Om du først smører Coroless over de, men senere ombestemmer deg og vil tinne de, bruker du bare en punktsanblåser og blåser de rene igen.

 

Personlig bruker jeg å gå over sveisen med sveiseapparatet en ekstra gang etter at sveisen er slipt ned og punkte igjen huller+slipe ned enda en gang til.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår