Gå til innhold

Sveising>beskytte

Ranger emnet


ElCamino

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du sandblåser må du FOR ALL DEL smøre på noe umiddelbart! Sandblåsing lager masse bittesmå, mikroskopiske "sår" i metalloverflaten som gjør den SVÆRT mottakelig for rust!

Prøv å sandblåse en metallbit og ta den med ut etterpå. Selv i oppholdsvær vil du se brunskinnet i metallet etter kort tid.

 

Hvis jeg skal gjøre en sveis fin og klar for body eller grunning bruker jeg en såkalt flapdisc på vinkelsliperen etter at jeg har slipt ned sveisen.

Gå gjerne over med tynner etter slipingen, så er du sikker på at det er helt rent.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Det er korrekt, men det kommer av at varmen som sveisen utvikler svekker styrken i metallet rundt sveisepunktet. Sveisen blir også mye mer hard og sprø enn metallet rundt. Derfor vil en sveis snarere sprekke/brekke enn å strekke seg dersom bilen bulkes på et sted den tidligere er sveist.

 

Ved TIG-sveising utvikles mye mindre varme fordi man kortslutter ikke metallet slik som ved vanlig trådsveising. Dette gjør TIG-sveising mye mer egnet til tynne plater.

 

En dyktig TIG-sveiser kan sveise sammen to 0,9mm plater kant i kant, slipe ned sveisen 100% på begge sider og deretter "vifte" med platen uten at den bøyer seg annerledes i sveisesømmen enn resten av platen.

Dette tør jeg påstå er nesten umulig med et trådapparat.

 

Problemet er at TIG-apparat er dyrt og det sise man trenger mer øvlese for å få en god TIG sveis enn en god tråd-sveis.

 

 

Ikke for å si i mot, men jeg driver med tig sveising dagli.

og varme gangen blir større enn ved mig sveising.

 

 

Jeg sveiser tynnplater i både stål og aluminium, også rør og bolter, men det går jo bare som en lek.

 

 

Årsaken til lettere å ungå bulker i plate med tig en mig, er for en kan justere styrken mye bedre (fotpedalen) og varmen utvikler seg fortere og bredere. og en kan tilsette tråd slik at sveisen blir helt flat, og fordel å bruke tråd med mye kullstoffer i, for da trekker ikke sveisen til seg dette fra plata, noe som ville svekke plata i sveise kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mykje lesing og spørring vil jeg nå etter sveising i innerskjermer er ferdig, slipe vekk all kammer, sandblåse hele innerskjermene, legge på coreless, så primer/grunning og deretter noe svart. Har en liter med lastebillakk stående som jeg blant annet skal bruke i motorrom. Er den egnet?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

 

 

Ikke for å si i mot, men jeg driver med tig sveising dagli.

og varme gangen blir større enn ved mig sveising.

 

 

Jeg sveiser tynnplater i både stål og aluminium, også rør og bolter, men det går jo bare som en lek.

 

 

Årsaken til lettere å ungå bulker i plate med tig en mig, er for en kan justere styrken mye bedre (fotpedalen) og varmen utvikler seg fortere og bredere. og en kan tilsette tråd slik at sveisen blir helt flat, og fordel å bruke tråd med mye kullstoffer i, for da trekker ikke sveisen til seg dette fra plata, noe som ville svekke plata i sveise kanten.

 

Ok takker for inputs.

Poenget er at TIG gir penere sveis og mindre deformasjon enn MIG.

 

 

Sandblåsing+Coroless+lakk+understellsmasse høres helt max ut for meg.

"Lastebil lakk" kjenner jeg ikke noe til, men hva du lakker motor rommet med er jo ikke fullt så nøye som utenpå bilen antar jeg.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger jeg ikkje grunning etter corless og før lakk?

hadde egentlig ikkje lyst til å smøre inn hjulbuene med tectyl og annet griserier når de hadde blitt så fine.:(

angående lastebillakk så er det en lakktype som er like sterk som vanlig billakk, og du slepper å bruke klarlakk for å få glans. det er ikkje en to-sikts lakk. Grunnen til at man ikkje bruker den noe særlig på bil er at du har så lite fargeutvalg av lakktypen.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår