Gå til innhold

Alt man trenger å vite om stempler.

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

 

Skulle gjerne ha fått samlet noe informasjon om alt man trenger å vite om ettermarkeds stempler. Tenker da på holdbarhet, garantier, priser og alt rundt dette. Gjerne også dette med krysspinner av forskjellig typer og stempelringer.

 

Fikk også høre det av en på jobben i dag at stempler fra Wiseco er kjent for å "bråke" mer enn stempler fra JE og Mahle. Han påsto at det kunne høres ut som man hadde skjørtebank. Ikke veit jeg hva han mente med dette, men hvis noen sitter på noe informasjon rundt dette så er jeg evig takknemlig for all info.

 

Jo mer man veit, jo bedre er det.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det til en spesiell motor eller bil hjelper det sikkert om du skriver dette. Er det motor som er sugemotor eller kompressor eller turbo etc?

 

Tenkte ikke akkurat på noen spesiell motor. Tenkte mer generelt om stempler uansett. Forskjellen på sugestempler og turbostempler er vel bare utformingen på toppen av stempelet om jeg ikke tar grundig feil?

 

Har du info om forskjellige typer stempler til suge/turbo/kompressor og evt for dem som skal ha lystgass så setter jeg pris på dette ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bilder av de mange forskjellige stemplene og hva de kan brukes til og ikke brukes til kan også være noe :)

 

Alt er av interesse. Selv så ser jeg jo forskjellen på smidd og støpt stempel, men for dem som ikke har peiling ennå då kunne det vært greit å se begge deler og gjerne med info om hvordan man ser forskjell ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Heisann folkens.

 

Skulle gjerne ha fått samlet noe informasjon om alt man trenger å vite om ettermarkeds stempler. Tenker da på holdbarhet, garantier, priser og alt rundt dette. Gjerne også dette med krysspinner av forskjellig typer og stempelringer.

Garantier finnes neppe, ihvertfall for alt av stempler som ikke er solgt originalt i en bil. Det finnes to typer alu i smidde stempler, 2618 og 4032. Sistnevnte kalles Hypereutetiske stempler og brukes endel originalt, de er sterkere/stivere ved driftstemp enn 2618, men sistnevnte knekker ikke like lett og derfor har en ofte noe mer motstand mot knekte ringland ved eventuell lett detonasjon / tenningsbank. Ringenes tykkelse og materiale kommer an på hva slags materiale du har i sylinderveggen, hvilke trykk og temperaturer de skal utsettes for og hvordan friksjonsegenskaper de ønskes å ha. Ringenes friksjon mot sylinderveggen står for 25-30% av en motors samlede friksjon, så riktig valg her gjør mye.

 

Fikk også høre det av en på jobben i dag at stempler fra Wiseco er kjent for å "bråke" mer enn stempler fra JE og Mahle. Han påsto at det kunne høres ut som man hadde skjørtebank. Ikke veit jeg hva han mente med dette, men hvis noen sitter på noe informasjon rundt dette så er jeg evig takknemlig for all info.

 

Jo mer man veit, jo bedre er det.

Det er for å si det enkelt, BULL. Det eventuelle bråket kommer an på klaringen mellom sylinder og stempel under gange. VELDIG mange amerikanske stempelprodusenter er livredde for søksmål hvis en bil raser fordi en kar ga flatt med iskald motor i -30 grader. Skal en det, trenger en MYE større klaring til veggen enn på en motor som varmkjøres før den belastes. Ser mange stempler i 2618 (mest normalt på ettermarked) som kommer med oppgitt klaring på 0.12mm... det er nesten å putte inn utslitte stempler når en bygger nytt, men det kan trenges hvis en skal kjøre drag med nesten kald motor. Til gate / banebruk med normal oppvarming av motor først kommer en LANGT med rundt halve det, 0.06-0.08mm, og det gjør dagen lettere for ringene for da vipper ikke stemplet like mye slik at flaten på ringene ligger an mot veggen slik de skal. Skjørtebank er raklingen stemplet lager hvis det er for romt og det kan slå frem og tilbake i sylinderen, btw. Kan skrive i dagevis om sånt, det er en grunn til at det er en profesjon å lage stempler.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info turboed1. Alt slikt kan være greit å ha med seg.

Ser at det fra tid til annen dukker opp noen motortråder der folk vil få laget stempler selv. Hva slags info må man ut med da nåf mam skal skrive inn alt av ønsker og måleme på stempler?

Mener å huske dette var en diskusjon i en tråd her inne ang en kar fra Vinstra når han skulle bygge turbo av en Audi 7A motor.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår