Gå til innhold

Passat 1999 TDI Serviceintervaller? Hva må byttes jevnlig?

Ranger emnet

Aalsen

Anbefalte innlegg

Gjelder Passat 1999-2000mod TDI

Når det gjelder service vil jeg gjøre det meste selv, dog noe må gjøres på verksted. Da lurer jeg litt på intervallene?

Har funnet ut noe selv, correct me if im wrong ;)

Reg.reim: 90.000

Viftereim: 90.000 (byttes samtidig som reg.reima)

Automat olje/filterbytte: 60.000

Olje/filter: 15.000 (longlife kan du glemme!)

Klosser og skiver: Etter behov

Oljesil: ?

Dieselfilter: ?

Luftfilter: En gang i året?

Kupefilter: En gang i året?

AC service/påfylling: ?

Oljer i aksler og slikt: ?

Noe mer som trengs å gjøres jevnlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skift vasspumpe samtidig som reg.reim.

Dieselfilter anbefalar eg kvar høst, men trur intervall er ganske lang.

Kupefilter tek eg kvar 15.000, luftfilter har blitt kvar 60.000.

Ac fyller du når det ikkje kjøler bra :)

Akslingane dine har ikkje olje.

Dette er kun tatt ut frå mine tankar, sikkert andre som meinar noko anna.

Det står muligens i serviceheftet kva intervall ting har og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av dieselfilter kan ses i sammenheng med hvor mye du kjører, men en gang hvert 2. år er ok.

Oljesil, den på oljepumpe? Byttes når du sliter med oljetrykket. Må ned med bunnpannen, ellers grei jobb.

Ser "heljo" antyder skifte av luftfilter hver 60000 km. Dette er noe mye, skift hver 10000 km eller ved behov.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en av de avanserte du vettu Quattro ;)

Har forresten nettov skifta olje og filter på passaten i dag, siden displayet aldri sa ifra at det var tid for oljeskift.

Oljen var KØLSVART!! Herregud så helt jævelig ut.

Fant et blankt hakk i metallet rett under oljelokket i motor (kamaksel?). Kjente på den, og føltes akkurat som et hakk i karosseriet fra steinsprut hvor det mangler lakk..

558445-10-1321215592154.jpg

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av dieselfilter kan ses i sammenheng med hvor mye du kjører, men en gang hvert 2. år er ok.

Oljesil, den på oljepumpe? Byttes når du sliter med oljetrykket. Må ned med bunnpannen, ellers grei jobb.

Ser "heljo" antyder skifte av luftfilter hver 60000 km. Dette er noe mye, skift hver 10000 km eller ved behov.

Skifte luftfilter oftare enn motorolje? Eg skifta tidlegare luftfilter kvar 30000, altso annakvart oljeskift, men fann ut at filteret aldri var spesiellt støvete, derfor øka eg til enten ca 60000. Sjekkar det kanske på 45000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider