Gå til innhold

Piggfrie vinterdekk -- anbefaling

Ranger emnet

halvorlu

Anbefalte innlegg

Jeg trenger nye piggfrie vinterdekk og ser Michelin X-Ice XI2 og Nokian Hakkapeliitta gjør det bra i tester. Min lokale dekkforretning har imidlertid anbefalt Dunlop Graspic DS3, delvis fordi de mener de nevnte testvinnerne har for hard gummi som varer kort. Jeg ser at Dunlop Graspic DS3 kommer dårlig ut i de fleste tester, særlig på bremselengde. Har noen her erfaring med Graspic DS3 eller anbefaling om hvilke dekk jeg burde velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er køyrelengden din i året?

Kva slags bil har du?

Kva slags størrelse har du på felgene?

Dekene varer jo lenge med hard gummi!!

Etter 3-4 vintre bør dekka byttes. Da har dei nok tapt seg ein del.

Eg hadde michelin X-ice XI2 den første vinteren min med Volvo S60. Var 2 dekk med 4mm mønster og 2 dekk med 5mm mønster. Dekka fungerte bra!

Andre vinteren vart det nye Hakkapeliitta R. Disse er og på no og klar for den tredje vinteren. (den andre med disse dekka)

Disse har og fungert bra!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med so kort køyrelengde, so hadde ikkje altfor mjuke dekk blitt slitt ned på 4 år.

Her hadde eg nok valgt Nokian eller Michelin og ikkje høyrt på han som skal tjene penger på salg av dekk.

Eg køyre 16t i året og rekner med å ha vinterdekka i 3 år. Er godt muligt at dei varer lenger, men etter 3 sesonger har dei nok mista litt av sine gode verdier. (eg liker å ha gode dekk på vinteren)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokian anbefaler jeg til alle! Hakka R dekket begynner å bli noen år gammelt mønster men det funker til de fleste biler :) Aller helst i 205/55-16, må huske det at alle dekk forandrer seg i forskjellige dimensjoner. Så hvis du leser tester osv, så må du nesten se litt an på dekk dimensjonen de bruker..

Nå prøver jeg Continental contiviking 4 (5 er komt ut), skal se hvordan det oppfører seg i vinter på omega'en m/diffbrems (sperre :P). Forløpig så er jeg veldig imponert over grepet på tørr asfalt å ikke minst våtasfalt! Er vel det piggfri dekket jeg har prøvd så har hatt best veigrep på våtasfalt :)

Så kommer vel helt an på dekkdim og bil.. Har hørt noen så har hatt samme bil med samme dekk å dimensjon, ene bilen klatret opp bakker å fjell, mens den andre stressa me å komme seg opp gården. Så er vel egentlig ingen fasit svar utenom å si at du bare må prøve deg litt fram :)

Edit: men nokian pigg/piggfritt slår sjelden feil... :)

Endret av ThomasEK

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider