Gå til innhold

1996 Passat 1.9 TDI - sot/ turtall / økonomisk kjøring

Ranger emnet


Passat eiger

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var på verkstad ang. glødelampe som lyser under kjøring. Fekk beskjed om å bytte ein ventil. Blei og spurt om korleis eg køyrer bilen fordi bilen var daukjørt og det var masse sot. Eg kjører ofte langkjøring og ligger då på 1500 på turtallet. Men på småkjøring ligg eg på 2000RPM.

 

Eg trudde hvis eg kjørte på høg turtall av og til så fekk eg ikkje soting. Verkstadsfyren meinte at eg ikkje kjørte for lenge på høg turtall. Spørsmålet mitt blir kor lenge og på kva turtall skal eg kjøre bilen for å få renska bilen?

 

hvilke turtall er økonomisk/best for motoren?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk sett er det gunstig å kjøre på det turtallet du gjør i dag, men av og til skal motoren tynes litt, det har den bare godt av. Dra den ut på turtall, gjerne kjøre litt hardt oppover bakker. Det som er viktig er at motor (og olje) være gjennomvarm først!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår