Gå til innhold

aceracer666 Volvo 740 tic prosjekt/garasje tråd- motorbygg, understell karroseri++

Ranger emnet


aceracer666

Anbefalte innlegg

Har allerede en prosjektråd på vccn (Volvo car club norway), men tenkte og legge ut en tråd om den her også-

Bilen er en volvo 740 TIC 87 modell. Som jeg kjøpte julen 2010 nar jeg var 16 ar.

Dette skulle bli forste bilen min nar jeg blir 18 ar varen 2012. Men prosjekte har bare ballet pa seg, sa nå har jeg lagt fra meg tidsfristen,og bestemt meg for og ta det som det mer, og heller bruke god tid paa bilen.

 

Ellers går jeg på skole og utdanner meg industri mekaniker, og jobber på si. Så prøver å få gjort litt på bilen når jeg har tid.

 

blir en ganske stor ''oppdatering'' paa engang da jeg kopierer det meste fra den opprinelige traaden paa vccn.

 

 

 

 

karroseri messig saa er bilen grei. Det er litt rust ved enden av kanalen ved venstre framhjul.rust i batterikasse og spylveske kasse, ellers litt rust i gulv. og H bakskjerm er bulka.

 

Slik bilen var nar jeg hentet den.

 

Intreor

-Svart delskin intreør

-svart dash, taktrekk, dørrtrekk etc

-AC (dette er nå fjernet)

-el takluke

 

 

Motor:

Det sitter en 92 moddel Ft . med underspyling og fordelern i blokka. 531 topp og a kam. lh.2.2. viking Chip. JT 3 hele veien fra turbo og ut med en lyddemper

Motoren var nyoverhalt med stempler,ringer,lage etc. Men ble likevell røska tur pga andre planer.

 

 

 

Planer for bilen:

 

Innvedig:

Skal holdes ganske så orginalt bortsett fra stoler foran, ratt og nødvendige målere.

 

[X] betyr at det er handlet inn/montert

 

Motor:

[X] H-profil råder (kanskje smidde stempler)

[X] Stïørre turbo

[X] spesial chip (datasprut i langsikt)

- CNC porte toppen

[X] Hone blokka

[X] Justerbart kamdrev

[X] skikkelig grenerør

- bedere alu innsug

[X] alu cooler

[X] kratigere olje og bensin pumpe

- elektrisk vifte

[X] Nye rustfrie ventiler

[X] alt av lager,sim og pakninger såklart

[X] borre blokka

[X] speller ny marineveiv

[X] spesialkam

[X] 16v 262 topp

 

og helt sikkert en masse mer ++++

 

Karosseri

[X] ta den rusten som er

[X[ få sammen et komplett org addon

- hellakere (???)

- fikse bulken i H bakskjerm

- skifte bagasje luke

++++++

 

driverk/understell

[X] Ipd kreningstag foran og bak

[X] Ipd justerbart panhardstag

[X] Tårnstag

[X] Poweflex i hele understellet (noe superflex)

[X] lesjofors 40 mm senkefjïører rund baut (skal godkjennes)

[X] Bilstein dempere rundbaut

[X] Nye skiver+klosser rund baut

- Nye kalipre rund baut

 

[X] Sanblåse alt av understell deler

[X] 1031 bakaksel med lamellsperre

- Girkasse står mellom m90 og getrac 262

- sterkere trykkplate

. sinterclutch eller diesellamell.

 

Ellers blir det felger, komplett orginal addon styling rundt hele og litt annent småtteri.

 

+++++

 

 

 

 

 

Sikkert noe jeg har glemt. men dette er værtfalll det meste som er målet mitt med bilen. Effekt målet mitt er rundt 300 ærlige& holdbare hk i første omgang, som jeg ikke ser på noe problem.

 

Komentarer er fint, kom gjerne med innspill.

 

slik bilen sto første dagen i verksted ;)

19122010182-1.jpg

 

19122010190.jpg

 

19122010188.jpg

 

19122010185-1.jpg

 

19122010193.jpg

 

19122010195.jpg

 

19122010198.jpg

 

traktor med lesse apparat og kjettingtalje er fint verktøy

19122010201.jpg

 

19122010200.jpg

 

19122010204.jpg

 

19122010205.jpg

 

20122010207.jpg

 

21122010213.jpg

 

21122010216.jpg

21122010221.jpg

 

 

Oppdatering 24.12.2010

 

Ja da har jeg drevet litt med bilen idag på juleaften. Korselig og drivi med den nå i kulden, når man står varmt og godt og skrur.:)

 

Har idag tatt ut begge setene foran, fjernet tepper,lister,matter,deksler osv.

Funnet litt mer rust.

 

 

 

 

spylvæske. Blir kappet ut og erstarta med 1/1,5 mm stållplater

23122010227.jpg

 

Batteri kassa..den er like ille som spylv�skekassa, blir gjort samme her som p� andre siden.

23122010226.jpg

 

rusten i gulvet på passasjer siden

23122010237.jpg

 

Passasjer siden på utsiden...

23122010229.jpg

 

Rusten på høyere siden i gulvet.

23122010236.jpg

 

Rusten i gulvet på parsasher siden fra utsiden..

23122010225.jpg

 

Og slik står bilen nå

24122010248.jpg

 

24122010261.jpg

 

viktig og bruke plassen effetivt:p

24122010260.jpg

 

24122010262.jpg

 

Komentarer er kos, kom gjerne med deres meninger om rusten:),

God Jul alle p� VCCN.

Mvh Audun

 

 

 

Oppdatering 26.12.10

 

Tid for en liteliten oppdatering idag da. Har ikke gjort veldig stort idag , da jeg har drivi og surra litt med et annet prosjekt. Men har fått malt opp blokka mi, da den virkelig trengte litt oppfriskning stakar:)

 

Malte den opp rød igjen, som jeg syns er en veldig fin farge på blokka:)

 

26122010265.jpg

 

26122010264.jpg

 

26122010263.jpg

 

 

Her driver jeg og prøver meg fra litt ;)

26122010266.jpg

 

Det var det, God jul :)

 

Oppdatering 28.12.10

 

Idag har det skjedd s� sm�tt det er litt p� bilen. Var f�rst � kj�pte meg en st�lplate p� 120x200 09mm tykk. S� da var det v�rtfall nok st�l i hus forl�big.:)

 

Har idag drevet med gulvet p� venstre side. Det viste seg at det var litt mer enn det jeg hadde funnet f�rst. Men med god hjelp av en kamerat s� gikk det unna p� et par timer.

 

Er ikke ferdig enda, er grovsveisa , skal helt ned og gj�res glatt og fint:)

Bilder sier vell sitt:)

 

 

27122010271.jpg

 

Dette var den rusten som vi egentlig fant, helt til vi begynte og g� l�s med skrutrekker.....

28122010272.jpg

 

Var vi i full gang med � kappe ut med plasmaskj�rern. har ikke bilde av selve kutte n�r vi var ferdig, men ser her at det var mer som ble kappa ut en rusta p� bilder over.

28122010274.jpg

 

28122010273.jpg

 

mangler noe finish.

28122010283.jpg

 

f�tt sveisa inn nytt, mangler finish.

28122010281.jpg

 

Mvh Audun

 

 

Oppdatering 04.01.2010

 

Tid for en liten oppdatering igjen da. Har f�tt gjort litt med bilen i det siste.

Har gjort meg ferdig med all rusten i gulvet. Og p�begynt � montere alt det invendig igjen. Her var det litt forskjelig som m� byttes ut. S� har derfor ogs� v�rt hos en kamerat og plukket av noen deler fra delebilen hans.

 

-D�rtrekk

-Midtkonsol

-oppbevarings boks i dashborde

-d�rlister

-Gulvmatter

 

Med det samme alt var ute s� har jeg ogs� lagt opp signaler kabler slik at det blir lettere ved en evt oppgradering av stereo i bilen i senere tid.

 

Idag har jeg tatt den sisten rusten som var igjen. Batteri og spylv�ske kasse.

kappet ut godt med rust, og sveiset inn nye 0-9 mm plater. alt som har blidt sveiset inn har blidt sprayet med rustbeskyter.

 

Bilder sier vell sit. Beklager for d�rlig kvalitet p� bilder, men er s� enkelt og bare ta fram mobilen n�r man driver og surrer ute:p

 

 

delene

02012011312.jpg

 

02012011314.jpg

 

02012011324.jpg

 

04012011354.jpg

 

02012011318.jpg

 

kappet ut batteri kasse

04012011333.jpg

 

Sveisa inn nytt og sprayet med rustbeskytter.

04012011340.jpg

 

sveiset i spylv�ske kasse og sprayet med antirust beskytter:

04012011347.jpg

 

MVh Audun

 

 

Oppdatering 10.01.11

 

Har ikke f�tt gjort s� stort p� bilen i det siste, da det altid har kommet noe iveien etter skolen, som har hindret meg og f� gjort litt p� bilen:mad:

 

Men her er en liten oppdatering om hva jeg har tuslet litt med ikveld.

Som nevt tildigere i tr�den s� hadde bilen f�tt seg en kakka i hjulbuen/skjermen H-side bak. Her var det klint p� over 6-7 mm med sparkel p� det v�rste jevnt over hele buen for og skjule dette. Startet f�rst med og slipe dette... noe jeg fant fort ut av at ikke var veldig kurant da dette st�ver no veldig og verksted ville blidt seenes ut deretter ogs�.... s� derfor fant jeg fram noen dor og diverese, og rett og slett slo av sparkelen:eek: Ja det var alts� s� mye sparkel at det bare var store flak:p fikk av det v�rste og gjorde finpussen med vinkelslipern:)

 

kaster opp noen bilder jeg knipsa med mobilen da:p

 

Her ser det ut som kongsparkel har v�rt...

07012011392.jpg

 

ikke noe sliping av sparkel her akkuratt....

>09012011398.jpg

 

09012011400.jpg

 

slipt ned

09012011404.jpg

 

09012011398.jpg

 

10012011428.jpg

 

f�tt en god kakk ja.

09012011405.jpg

 

 

09012011407.jpg

 

d�ra hadde vist f�tt seg en liten en den ogs�

09012011406.jpg

 

ny vinge da eller? :D

10012011427.jpg

 

10012011426.jpg

 

Oppdatering 28.01.11

 

Kommer det en liten oppdatering igjen da:)

 

Har ikke f�tt gjort stort p� bilen da jeg er p� let etter bakskjerm.

Men jeg tok med meg toppen min p� skolen og planslipte den. Spente den opp i fresen og det funka veldig bra:)

 

Har ogs� f�tt tak i t�rnstag,turbogrill,og en Turbo med t3 flens fra en scannia lastebil.

Har ogs� f�tt tak i meg en 740 stv delebil.

 

Bilder sier vell sitt:)

 

S�nn ble toppen :)

IMG_6551-1.jpg

 

Toppen :)

IMG_6564.jpg

 

IMG_6559.jpg

 

Turbo fra en krasja scania lastebil. Km stand 70 000. Meget forn�yd med kj�pet:)IMG_6546.jpg

 

Stakars grener�r :p Lukter en st�ttestag patent p� grener�ret her:D

IMG_6542-2.jpg

 

2,5 '' eksos hus.

IMG_6544-1.jpg

 

Turbon

IMG_6535-1.jpg

 

IMG_6557.jpg

 

T�rnstaget :)

 

IMG_6586.jpg

 

Turbogrillen :)

 

IMG_6588.jpg

 

Delebilen:)

 

IMG_6533.jpg

 

 

Delebilen:)

 

IMG_6598.jpg

 

740 stv delebilen med FK

IMG_6590.jpg

 

IMG_6591.jpg

 

Dela til FK som skal inn in 740Tic.

 

IMG_6573.jpg

 

IMG_6574.jpg

 

IMG_6578.jpg

 

Kj�pt en pakke med litt div for en liten stund siden her, strekkbolter,alt av pakninger og simringer, r�de og b�relager,oljefilter, samt nye rustfrie ventiler.

 

IMG_6615.jpg

 

 

IMG_6614.jpg

 

IMG_6613.jpg

 

IMG_6612.jpg

Komentarer er hyggelig:)

Audun

 

 

Oppdatering 07.02.11

 

Har ikke skjedd s� veldig mye p� denne bilen i det siste. har drevet og ribbet en delebil s� har godt med en del tid der.

 

Men har f�tt kj�pt meg noen r�der til motoren, som vist nok skal t�le et par hester.

 

ser ikke s� v�rst ut heller.

IMG_6707.jpg

 

IMG_6708.jpg

 

bygger seg p� i delebunken gitt.

IMG_6709.jpg

 

 

Innkj�psoppdatering 16.02.11

 

Gikk til innkj�p av en Splitter ny marineveiv idag, og en r�dblokk fra 85 som veiva skal sitte i, med nye lager , som er borret . S� med en slaglengde p� 86mm og en borret blokk, s� skal det blir ca 2,6 L ca:)

 

Fikk ogs� tilbud av en kamerat om et par billige stoler, s� da kj�pte jeg de ogs�:p

Har ogs� f�tt tak i et pat sett med spolefelger ogs�.

 

Litt bilder gj�r vell ingen skade:)

 

MVH

 

Veiv og blokk

IMG_6810.jpg

 

IMG_6807.jpg

IMG_6812.jpg

IMG_6815.jpg

Stola

IMG_6826.jpg

spolefelga

IMG_6827.jpg

 

MVH

Endret av aceracer666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitteliten oppdatering:)

 

Ikke store oppdateringen dette men. Har surra litt s� sm�tt det var med bilen ikveld. Har lagt opp 50 kvadrat str�mkabel fra motorrom til bagasjen, samt styrestr�m til forsterker, s� det ligger klart for en evt oppgradering av stereo i framtiden:)

 

Fikk ogs� montert de nye stola. M� ta de ut igjen og sveise om braketen littegrann, da 1 skrue ikke passer.

ogs� blir det nok en oppgradering av den nonsperra akskjelen:D

 

Fikk ogs� pr�vemontert noen Fk stempler i den nye blokka samt med marineveiva, bare for og se hvor mye jeg m� dreie ned stempla. Er snakk om ca 2 mm som m� dreies ned p� stempla. kommer en elektrikker denne uken ogs�, og skal legge opp ny 3fas krets i verksted,til dreibenken og fresen jeg fikk tak i. S� da blir det muligheter :)

 

kablene

IMG_0153.jpg

 

IMG_0152.jpg

 

IMG_0160.jpg

 

IMG_0158.jpg

 

IMG_0156.jpg

 

IMG_0150.jpg

 

bl.a en av sykkla mine, denne bygde jeg opp i vinter f�r bilen kom:p

IMG_0162.jpg:p:)

 

�pna r�va fra delebilen for og kjekke om det var sperra, men det var d�rlig. s� da lager man seg sp�rre.:)

 

IMG_6926.jpg

 

IMG_6927.jpg

 

IMG_6831.jpg

 

MVH

 

 

Dreiv litt ute her idag � surra litt verksted. monterte sammen bakaksjelen igjen og fylte p� ny olje.

 

Skrudde ogs� av kompressorhuset og fant ut at det skulle pusses og lakkes litt.

Ogs� m�tte jeg bare skru p� noen felger for og se bilen som en ''hel'' bil igjen:p

MVH

 

IMG_6932.jpg

IMG_6934.jpg

IMG_6935.jpg

IMG_6950.jpg

IMG_6949.jpg

IMG_6946.jpg

IMG_6942.jpg

IMG_6938.jpg

IMG_6937.jpgIMG_6939.jpg

 

 

 

''Uppdate''

 

jaa:p

Har ikke skjedd stort p� bilen i det siste n�, dette er p�grunn at jeg har prioritert � rydde i verksted:)

Det bare bygger seg p� med rot, ogs� blir det atlid'' nei tar det i morgen:p'' s� det var endel og rydde opp i:D

-ryddet over halve verksted

-f�tt opp hyller og diverse

-lagt opp 3 fas for dreibenken og borrmaskinen jeg fikk tak i her

-og satt inn dreibenken og borrmaskinen:p

-vasket sm�regrava grundig,og malt veggene, p�g�r og legger fliser der n�

 

men n� skal snart bilen inn igjen og jeg for nok mer lyst til og jobbe p� bilen n�r det er ryddig og fint rundt der jeg skrur:)

 

 

Foto0133.jpg

 

Foto0135.jpg

 

Foto0128.jpg

 

Foto0127.jpg

 

Pappa inspiserer ''antikken'' sinn:p alt fra gammal dynamit til verkt�y han laga p� yrkesskolen:p

Foto0116.jpg

 

Der var det gamle r�le borte:p

Foto0122.jpg

 

Foto0126.jpg

 

s� kom en kompiss innom med kaker og brus:D

Foto0137.jpg

 

brukte mustangen for og f� inn dreibenken, veier sikkert 500 kg....

Foto0131.jpg

Foto0140.jpg

 

Foto0141.jpg

 

kom en ''soper'' innom ogs�:p

Foto0138.jpg

 

Foto0139.jpg

 

har ikke bilde f�r vasking av grava, men det l� ca 6 cm med gammal olje og diverse p� gulvet:p

 

Foto0150.jpg

 

Foto0151.jpg

 

Foto0154.jpg

 

Foto0153.jpg

 

Foto0156.jpg

 

p�begynt flislegging

Foto0157.jpg

 

er ikke ferdig enda , er endel mer og rydde opp i, men n� st�r det en traktor i verksted for service, s� m� vente noen dager:p

 

Og gjort klar sykkern for sessongen:D

 

Foto0169.jpg

 

 

 

 

Uppdate

 

kj�pte meg 4 stk fk stempler for en tid tilbake her, disse var utsatt for tenningsbank. Men dette hadde lite � si n�r de skulle dreies ned.

 

Dreide ned stempla 2,0 mm. har nok blokker og turbor+deler til og bygge v�rtfall 3 turbomotorer, s� dissa stempla blir nok satt i en billigbudskjett motor:)

 

Har ogs� f�tt tak i en turbo til. En Holset turbo ifra en scania 8 liters turbo sekser:)

 

83 mm In

75 mm ex

 

Fikk lagt ferdig flisene i sm�regrava, s� mangler bare og ha i fuge, s� skal bilen inn i varmen igjen:)

 

Foto0198.jpg

 

 

 

Foto0191.jpg

 

Foto0190.jpg

 

Foto0192.jpg

 

Foto0197.jpg

 

Foto0196.jpg

 

Foto0193.jpg

 

Foto0180.jpg

 

Foto0176.jpg

 

 

 

Oppdatering

 

N� har jeg st�nner igjen til og drive p� bilen.. har v�rt litt hektisk her og litt mye annent og viktigere og henge fingra i .

 

Idag tok jeg av bakaskjelen og momentstag ,krengingstag,panhardstag ++

Alt skal sandbl�ses og lakkeres.

Skal fortsette og demontere alt under bilen som skal bl�ses i de n�rmeste dagene:)

 

�pnet ogs� diffen , sitter en ukjent sperre der..

 

Foto0491.jpg

 

Foto0492.jpg

 

Foto0493.jpg

 

 

 

Foto0496.jpg

 

Foto0498.jpg

 

Foto0500.jpg

 

Foto0503.jpg

 

Foto0501.jpg

 

 

 

Siden bilen ikke har galvanisert karroseri, s� skal den f� en liten oppdatering p� tectylen sinn...

s� bilen ble dynket med diesel under og sto i et par dager, f�r jeg spylt med h�ytrykk p� 130 grader, og s�pevaska under :)

 

Var litt jobb med og f� bilen ut og f� vaska den iom at den kun st�r p� egene bein foran:p Men med litt hjelp fra gamle forden p� g�rn s� gikk det fint :D

 

N� st�r bilen i verksted igjen for t�rking, heater p� full guffe :)

 

Har ogs� levert bakakselen og momentstag og panhardstag,krengingstag etc for sandbl�sing :)

 

Komentarer er hyggelig :)

 

MVH

 

Foto0515.jpg

 

Foto0518.jpg

 

Foto0516.jpg

 

Foto0520.jpg

 

Foto0522.jpg

 

Foto0525.jpg

 

Foto0524.jpg

 

Foto0528.jpg

 

Foto0529.jpg

 

Foto0532.jpg

 

 

Da har jeg f�tt tectylert bilen under og hjulbuene, og fylt p� rustbeskytter i kanalene og alle hulrom :)

 

MVH

 

 

 

IMG_7673.jpg

 

IMG_7659.jpg

 

IMG_7660.jpg

 

Og her er det mye spennende:p

IMG_7672.jpg

 

 

 

Er litt d�rlig respons her n�:confused:, men for vell bare skrive litt forde

 

Fikk bosch 044 bensinpumpa mi idag. Fin liten sak som holder for mitt form�l. ogs� regreim og strammehjul og no lager og diverese. s� har begynt og montere s� sm�tt det er litt :)

 

Ogs� venter jeg p� bakaskjelen, momentstaga og resten av sm�tteriet i bakenden som er p� sandbl�sing, han skulle sandbl�se n�r han fikk samla opp litt, har jo ikke no hastverk uansett s� :p

 

MVH

 

Foto0598.jpg

Foto0562.jpg

Foto0567.jpg

Foto0569.jpg

 

 

Oppdatering fra statene 01.07.11

 

Har ikke f�tt gjort stort p� bilen, da jeg er p� feri i statene for tiden :) Men da har jeg tid til og kj�pe litt gaver til Hu :p

 

 

Bosch Coil

IPD Tennkabler

Spessialkam

Bensinfilter

Alt av foringer til understell + endel powerflex

IPD ambulansestag

Vannpumpe

Bilstein rundt hele

 

Har ogs� kj�pt IPD kreningstag foran og bak og IPD panhardstag, men dette var ikke p� lager, s� dette blir ettersendt til norge :)

 

Er muligens det blir handla en Precision Turbo hos et tuningfirma her nede. De venter p� varelevering av kompressorhus, � viss de har det kompressorhuset jeg �nsket, s� blir det ny turbo �, s� bare krysse fingra for at de snart for varene:D

De hadde faktisk trimmet et par gamle volvor f�r, bl.a en 780 og en 760 :p

 

 

Ellers S� fikk Levert bosch 044 pumpa f�r jeg dro, hvor de skal lage og presse nye slanger og nipler til pumpa og filtre:)

 

Var ogs� innom Brembo Forhandler her nede og h�rte p� komplett brembobremser til bilen for morroskyld. Hadde ingen som helst planer om noe mer utover de orginale bremsene p� bilen... men ble veldig i vurderingstadiget n� da prisen var langt mer hyggelig enn jeg forventa:D :p S� vi for se :p

 

Kaster opp noen bilder, ikke veldig spennende og se men :p

IMG_8933.jpg

IMG_8932.jpg

IMG_8931.jpg

IMG_8930.jpg

IMG_8929.jpg

IMG_8928.jpg

IMG_8927.jpg

IMG_8925.jpg

 

 

 

Fikk montert 044 pumpa idag � nytt filter, m�tte lage en ny brakket ogs�, sitter v�rtfall d�nn! Er en smule usikker p� bensinfiltre, skulle ha sittet litt lenger opp, men dette kan jeg fort endre p� uansett, m� bare f� tak i en kortere overgang :)

 

Foto0782.jpg

Foto0783.jpg

Foto0785.jpg

Foto0790.jpg

MVH

 

 

Henta ny intercooler idag, ogs� l� det en pakke p� posten med oljekj�ler og luftfilter ogs�.

Intercoolern ser ut til og passe veldig bra. er 3'' ut og inn. :)

Venter fortsatt p� mer deler, som tar litt lenger tid enn forventa.:mad:

 

Fikk henta delene fra sandbl�sing. S� da er f�rste lag med grunning lagt p�. S� blir det et lag til f�r lakering. S� har jeg kj�pte alle foringene i understellet nytt s� dette blir s�klart byttet:p

 

 

S� et par bilder av noen turbor som skal pr�ves p� bilen, men skal f�rst ha ihjel den org t3 for og se hvor mye den klarer:p

 

MVH

 

Foto0851.jpg

Foto0856.jpg

Foto0855.jpg

Foto0858.jpg

Foto0860.jpg

Foto0849.jpg

Foto0871.jpg

Foto0873.jpg

Foto0861.jpg

Foto0886.jpg

Foto0884.jpg

Foto0868.jpg

Foto0887.jpg

 

 

 

Da er delene f�tt lakk p� seg :) litt d�rliig kvalitet med mobilkamera men.. bakaksjelen ble alu farge, ble ganske fin farge syns jeg, er mye bedere i virkeligheten :) trur det kan bli grei med noe som bryter litt under bilen ogs� :)

Foto0891.jpg

Foto0889.jpg

 

 

Da har jeg f�tt montert litt under bilen igjen.

Fikk presset nye foringer i momentstaga og b�rebrua, s� da er det iorden :) Ogs� skiftet simringer p� stikkaskjelene samt lager, � ny olje p� diffen, s� da er den biff � klar til og smake moment og hester n�r den tid kommer :)

Boltene til b�rebrua m�tte s�klart knekke, Men med 1 stk irritert Audun � masse sveis s� ble det ornings :p

 

Fikk ikke gjort meg helt ferdig, var litt klunder og sette p� bakakslen alene, s� endte med � f� denna i hue, s� da vart det tildig kvelden :p:D

Foto0861.jpg

Foto0925.jpg

Foto0932.jpg

Foto0930.jpg

Foto0935.jpg

Foto0938.jpg

Foto0945.jpg

Foto0951.jpg

Foto0953.jpg

Foto0950.jpg

 

 

begynte � demonetere litt i forstillinga ikveld, m� til nye skiver rundbaut, skal ogs� montere bilstein og nye fj�rer, men m� f�rst f� kj�pt meg dreierst�l s� jeg for korta inn demperne en god del :)

 

Trur ikke demperne er s� glad i kappsenk:p rimelig g�ene:p

 

Foto0959.jpg

Foto0961.jpg

Foto0963.jpg

Foto0964.jpg

 

M�tte til noe nye bremseskiver rundt baut, s� kj�pte likes� noe mer oppgraderte skiver+ceramic klosser, s� da f�r vi se :)

 

Foto0983.jpg

Foto0989.jpg

pr�vemontert bak

Foto0982.jpg

Slik bilen st�r nu :)

Foto0990.jpg

 

 

litt sm�lei den forbanna ET motoren:mad:, s� hadde sv�rt lyst til � skru litt motor, s� starta � bygge en tvangslufter av F blokka, senka stempla 1,25 mm, hona blokk, nye lager � pakninger etc. Mangler bare � kj�pe noen koblinger til turen, s� er det bare � setta ihop resten. S� da for den st� som en resverve motor eller til pynt:)

 

Foto1000.jpg

Foto0997.jpg

Foto1002.jpg

 

 

Surra litt med denna motorn ikveld.monterte ferdig b�nndelen. satt ogs� p� turbo � grener�r f�r � m�le litt til tur � retur ogs�.

Kan fort hende denna motorn ender nedi bilen til � starte med. Da det muligens blir en god del endringer i planene p� den maskinisten som skal ned i bilen;) Men det f�r tia vise:)

Foto1023.jpg

Foto1085.jpg

Foto1086.jpg

Foto1089.jpg

Foto1095.jpg

 

 

Har tenkt � kj�re lh 2.2 i starten. Da jeg trur det funker greit nok til � starte med f�r det evt blir sprut. kombinere med afr m�ler s� en v�rtfall har en viss sn�ring p� hva som hender i motoren, s� funker det sikkert godt nok i starten. S� jeg handla en 3'' motronic luft mengde m�ler i stelle for den orginale med bruskork �pning. Kj�pte ogs� nye simens deka dyser som fl�der 788 cc. Har ogs� f�tt tak i en motronic med 300 chip.

S� skal jeg levere blokka med veiv for linjeborring n�r jeg for st�nner :)

Foto1161.jpg

Foto1160.jpg

 

 

 

Slenger ut litt bilder av noe sm�ttri som har skjedd i det siste.

Fikk som sagt feil skiver forran av den typen slissa � borra jeg kj�pte, s� derfor kj�pte jeg bare 2 stk orginale skiver forran:(...bilstein rundt baut+ nye ''senke''fj�rer med tuv nr for � f� den godkjent senket. Ellers har jeg bare feid raskt over kalipra � smurt stempla. montert med ceramic klosser rund baut. nye foringer i forstilling.

Ellers ligger fortsatt kreningstag � panhard i bangkok:confused::confused:... s� er p� talern med ups for � f� orden p� det..

 

bildene er noe i feil rekkef�lge :p

 

Nye ''senke''fj�rer

Foto1187.jpg

 

Foto1188.jpg

 

Foto1198.jpg

 

Foto1192.jpg

 

Foto1197.jpg

 

Foto1172.jpg

 

Foto1173.jpg

 

bilstein er hakke gr�sere enn org :p

Foto1137.jpg

 

Foto1206-1.jpg

 

Foto1204-1.jpg

 

Foto1201-1.jpg

 

Foto1200.jpg

 

 

 

Da har jeg blidt ferdig med understellet p� bilen idag � f� senket den ned p� hjula.

Monterte ipd kreningstag foran � bak samt justerbart panhard stag. + powerflex foringer.

Mangler � montere ambulansestaget. men det for vente litt kassa sitter i .

 

Bilen har h�yde som en suv n�:p

Godt � bli ferdig med understellet � kan begynne med noe litt annent :p:)

H�yden blir nok kraftig justert etter den har f�tt senk i vognkort...

 

Foto1257.jpg

Foto1258.jpg

Foto1261.jpg

Foto1271.jpg

 

Foto1280.jpg

 

Foto1286.jpg

 

Foto1288.jpg

 

Foto1295.jpg

 

Foto1298.jpg

 

Foto1304.jpg

 

Foto1306.jpg

 

 

 

f�tt handla litt sm�ttri til bilen.

 

- 16v 262 topp med customkammer-bilder kommer n�r jeg f�r n�kkelen til verksted tilbake :p

-alureimhjul

-8v custom grener�r for frontmontert turbo med ekstern wastegate

-2x 16v justerbare kamdrev

-catchtank til olje

-HKS 50 mm wastegate

-50 mm dumpventil med v-band

-turbotrykksm�ler

-oljetrykks og oljetemp m�ler med givere

 

Har begynt � bygge motor, men m� kj�pe nye stempler og H stakar :)

har overhalt en turbomotor med nedfreste stempler,.garret turbo, lett fristert topp,kam++ som skal ned i bilen med et 2.2 sprut f�rst, men den blir ikke der s� alt for lenge :)

 

Foto1627.jpg

Foto1624.jpg

Foto1623.jpg

Foto1632.jpg

Foto1633.jpg

Foto1641.jpg

Foto1642.jpg

Foto1643.jpg

Foto1646.jpg

 

Driver med litt annen morro enn bare bil også såklartt som tar litt tid:)

honda cr 500

Foto1253.jpg

� brukspurka på 2 hjul.

Foto0238.jpg

Endret av aceracer666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er såklart mye smått som tar mye tid som jeg ikke gidder og skrive så mye om, sparkling, pussing etc.

 

Slik står da bilen til dagsdato 09.11.11. Omdagen driver jeg og surrer litt inni bilen og prøver å gjøre meg ferdig der. Mangler endel deksler etc og småttri som jeg vill bli ferdig med inni bilen.

 

Håper dere liker prosjekte mitt og legg gjerne igjen en komentar.

 

Noen som vet hvorfor det er endel rare tegn og kluss i innleget mitt?

Endret av aceracer666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med prosjektet. Fin gammel 740 TIC er ikke aa forakte! Virker som om det ofte blir kluss naar man kopierer inn tekst og bilder her. Kanskje noe moderator kan rydde opp i ??

Pass paa aa ikke legg ut reg.nr av bilen, da biltilsynet er ivrig her inne. -Ser du har et skilt liggende paa gulvet paa ett av bildene.

 

Lakk opp sentrene/ bosset paa de nye bremseskivene med kaldgalv., saa slipper du stygg rust synlig mellom eikene paa felgene.

 

Hvor i statene var du?

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det! :) gjør så godt jeg kan og jeg ser en ende på bilprosjekte så da er det mulgiheter værtfall.

Hm ja kan hende det er noe med det og gjøre. ikke vet jeg, men blir fort mye rot av det værtfall.

Takk for påminelsen! At biltilsynet er aktive her inne skulle F ikke forundre meg, men det skilte der kan de værsågod få lov til og registere, for det er fra en benz på 70 tallet som ligger dørga flat bak låven og vill nok aldre se norske veier igjen hehe.

 

Har lakkert opp forran med en varmebestandig lakk, men kaldgalv er dette en spessielt egnet lakk til dette? hvor for jeg evt tak i dette?

 

Var i minesota og new york. Stor opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakka opp senteret paa mine skiver i 2008 med sprayboks med kaldgalvanisering (kjoept ved lakkutsalg). Men har ikke kjoert mer enn ca.4.000 km etter det, saa vet ikke hvor lenge det vil holde. Slik lakk du har brukt er vel ogsaa sikkert mer enn bra nok.

 

Mange med erfaring paa Volvo i statene. Husk at din bil var noe av det hotteste du kunne kjoere i statene paa 80 tallet. Volvo var luksus bil i flere 10 aar der nede. Mye pga sikkerhet og den gav status. Men Volvo fikk en knekk naar det viste seg at de forsterket biler som de brukte i markedsfoering,hvor de ble kjoert over av Monstertrucks...

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satser på at det holder en stund værtfall.

 

Var en dyr og fin gubbebil på sinn tid ja.. men den historien er jeg litt ukjent med.

Syns selv karroseriet på disse bilene er ufatelig sterkt forde jeg.. har vært med mye og kjørt disse på skogsveier og jorder, og det har smelli mye , helt utrolig hvor mye juling karroseriet har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister-klæbu: Takk for det! morro å høre hyggelige tilbakemeldinger! :) Kjøpte bilen når jeg var 16, så det er førstebilen i mitt eie, og jeg er egentlig ganske fersk på bil, men føler jeg lærer fort.. Skal oppdatere så ofte det skjer noe spennende. Går på skole og jobber på si så bruker den tiden jeg kan på bilen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :)

 

Har påbegynt og demontere litt nedi motorrommet på bilen, har sveiset ferdig alle hull etc og sparkles de, så nå skal resten demonteres så motorromet kan pusses ned og lakkeres. Muligens jeg legger opp nye bremserør nedi motorommet, da jeg er litt tvilsom på noen av røra ned til kalipra. Kommer med bilder senere når det er noe og ta bilde av! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Driver og monterer ferdig bilen innvendig så det er ute av verden, så jeg kan konsentrerer meg om gjenstående : karroseri ,motor og driv.

Har montert midtarmlene med koppholdere foran og bak. driver også og monterer dørtrekk osv. Har litt andre pågående prosjekter nå også, men gjør litt på bilen når jeg kan :)

 

har også begynt og demontere motorrommet, må sveise igjen 30000 hull etter idioter som har brukt treskruer og dritt i hue ræva for og feste vær minste lille ting... så blir litt sveising sparkling,pussing ++ nedi der.

Dro også å prøvde meg på teoriprøven ganske så uforbredt, og det gikk jo bra så da er det ute av verden :p

 

Foto1766.jpg

 

Foto1776.jpg

 

Foto1740.jpg

TEORIPRØVEN

 

Foto1752321321.jpg

 

matpause :p

Foto1737.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte en m90 kasse som var sveiset stoppring, og manglet og monteres. så har vasket,montert,og fylt på ny olje. girkasse traversen var sprekt i sveisene så har sveiset denne også, og lakkert den og mellomaksel. har også kjøpt polytan så skal dreie nye foringer til spakstellet. må bare dra å kjøpe dreierstål.

 

Foto1935.jpg

Foto1930.jpg

Foto1929.jpg

Foto1926.jpg

Foto1923.jpg

Foto1905.jpg

Foto1904.jpg

Foto1900.jpg

Foto1899.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen bilder av hva som skjer nedi motorommet på bilen. sveiset igjen endel hull og fjernet diverse unøvendig skrap og sveiset igjen. Driver og pusser og sparkler.

Også noen bilder av girkasse ++

driver samtidig og legger opp planen for motoren, og handler alt som trengs! Så blir det og flytte motorbukk og alle delene til et annent sted for og holde det rent, og hvor jeg kan oppnå lik tempratur på alt måleustyr og deler for og få nøyaktig tall på tolleransene :) fikk også ordnet så sendte avgårde utvendig micrometer og momentnøkkel på kalibrering. så må jeg handle invendig micrometer og litt diverse :)

 

Spørsmål : Noen som vet hvor det er mulig og få tak i plastigage?

 

Foto1944.jpg

Foto1945.jpg

Foto1955-1.jpg

Foto1965.jpg

Foto1970.jpg

Foto1969.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår