Bjornjoran Skrevet November 12, 2011 Rapporter Share Skrevet November 12, 2011 Da har søstern fått kloa i en svinbillig utstyrsbombe... men den har et problem med at den drar veldig dårlig når den er kald. Selgern sa det var noe med en "throttle sensor" eller noe.. det er to sensorer på k-jeten, den ene oppå liksom og en litt under, var den under som var dårlig mente han. Noen som har peil? :) Siter -Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++ X -89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km -95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2011 Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Så sant bilen ikke har automatgir så er det ikke "throttle sensor" (TPS) på den. Temp-giver til ECU er noe helt annet, kan forårsake at motoren får for lite bensin når kald, samt for mye når varm. Er den på undersiden av vannflensen framme på toppen, se bildet under. Om den er defekt kan måles, se skala. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornjoran Skrevet November 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Du skjønner det at han vi kjøpte den av, har peil... veldig også:) Men jeg sjekka litt, kan hende jeg har hørt feil fra han. Den jeg tenkte på var Gassspjellhusbryteren for tomgang og full gass, kan det være den som er defekt? Siter -Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++ X -89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km -95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2011 Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Brytere for full gass og ingen gass er det på den ja. Disse skal imidlertid ikke ha noe å si for hvordan motoren går når kald. Bryter for full gass deaktiverer lambda og bensindoseringen skjer ut ifra map. Bryter for ingen gass aktiverer ISV slik at motoren går som den skal på tomgang. I tillegg vil denne bryteren, når betjent, aktivere fuel cut ved turtall over ~1300 omdr. 83 på tegning under. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornjoran Skrevet November 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 da får jeg bytte temp-giverene da:) Syntest det var litt rart at den ikke ble 90 grader etter en 3 mils kjøretur skjønner du.:) Siter -Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++ X -89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km -95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2011 Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Om bilen ikke oppnår normal driftstemperatur ville heller min mistanke rettes mot defekt termostat. Om motoren blir 90 grader og litt til ved køkjøring eller tomgang så er definitivt termostaten synderen! Temp-giver til ECU kan du måle før du bytter! Limte inn verdiene til deg over. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2011 Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Termostaten står bak det svarte dekselet nede til høyre i bildet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2011 Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Om temp-giver til ECU er ok så sjekk lambdasonden. Denne påvirker også bensinmengden. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornjoran Skrevet November 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Skjønte egentlig litt lite av den skalaen.. Det tar litt tid før den kommer opp i skikkelig turtall i forhold til min, også drar den dårlig.. tok av temp givern til instrumentpanel osv. da såg jeg at det var irret litt rundt, pusset av dette, men har ikke prøvd den etter det. Synes det er rart det tar litt tid før den kommer opp i turtall, 2-3 sec Siter -Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++ X -89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km -95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2011 Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Temp-giver til ECU skal være ~6000 ohm ved 0 grader, ~2500 ohm ved 20 grader og ~250 ohm ved 90 grader. Måler du dette så er giveren ok. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornjoran Skrevet November 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 da har jeg vært ute å ohma litt, satte multimeteret på 20k, da viste den 5,3. Så varmet jeg den litt med fingrene, da viste den 4,3.... Så den er vel i orden da? Siter -Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++ X -89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km -95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2011 Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Tja, det kan ikke konkluderes etter en så kort måling uten temperaturreferanser ;) Var selgeren som sa den var defekt, dette kan du bekrefte eller avkrefte ved å skru den ut og foreta målinger. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornjoran Skrevet November 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 selgeren mente det var gassspjellbryteren som var dårlig:) Siter -Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++ X -89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km -95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2011 Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Ok, den kan du måle enkelt ved å ta av pluggen som sitter rett bak gasspjeldet. Er uansett ikke enig med selgeren da jeg nekter å tro det er årsaken til treg akselerasjon ved kald motor ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornjoran Skrevet November 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2011 Hvor mye ohm skal den måle da? eller hva den skal måles med? :-) Siter -Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++ X -89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km -95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.