Gå til innhold

Audi 100 2.3 AAR drar veldig dårlig

Ranger emnet


Bjornjoran

Anbefalte innlegg

Da har søstern fått kloa i en svinbillig utstyrsbombe... men den har et problem med at den drar veldig dårlig når den er kald. Selgern sa det var noe med en "throttle sensor" eller noe.. det er to sensorer på k-jeten, den ene oppå liksom og en litt under, var den under som var dårlig mente han.

 

Noen som har peil? :)

-Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++

X

-89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km

-95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant bilen ikke har automatgir så er det ikke "throttle sensor" (TPS) på den. Temp-giver til ECU er noe helt annet, kan forårsake at motoren får for lite bensin når kald, samt for mye når varm. Er den på undersiden av vannflensen framme på toppen, se bildet under. Om den er defekt kan måles, se skala.

 

VerditempECU-1.jpg

 

TempAAR2.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner det at han vi kjøpte den av, har peil... veldig også:)

Men jeg sjekka litt, kan hende jeg har hørt feil fra han. Den jeg tenkte på var Gassspjellhusbryteren for tomgang og full gass, kan det være den som er defekt?

-Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++

X

-89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km

-95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brytere for full gass og ingen gass er det på den ja. Disse skal imidlertid ikke ha noe å si for hvordan motoren går når kald.

Bryter for full gass deaktiverer lambda og bensindoseringen skjer ut ifra map. Bryter for ingen gass aktiverer ISV slik at motoren går som den skal på tomgang. I tillegg vil denne bryteren, når betjent, aktivere fuel cut ved turtall over ~1300 omdr. 83 på tegning under.

 

KE3-Jetkoplskjema.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får jeg bytte temp-giverene da:)

Syntest det var litt rart at den ikke ble 90 grader etter en 3 mils kjøretur skjønner du.:)

-Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++

X

-89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km

-95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen ikke oppnår normal driftstemperatur ville heller min mistanke rettes mot defekt termostat. Om motoren blir 90 grader og litt til ved køkjøring eller tomgang så er definitivt termostaten synderen!

Temp-giver til ECU kan du måle før du bytter! Limte inn verdiene til deg over.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte egentlig litt lite av den skalaen.. Det tar litt tid før den kommer opp i skikkelig turtall i forhold til min, også drar den dårlig.. tok av temp givern til instrumentpanel osv. da såg jeg at det var irret litt rundt, pusset av dette, men har ikke prøvd den etter det. Synes det er rart det tar litt tid før den kommer opp i turtall, 2-3 sec

-Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++

X

-89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km

-95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg vært ute å ohma litt, satte multimeteret på 20k, da viste den 5,3. Så varmet jeg den litt med fingrene, da viste den 4,3.... Så den er vel i orden da?

-Mercedes E250D S124. Godt utstyrt taxi. Sportline-karo, 4x el ruter, cruisecontrol, ASD,++

X

-89 Mercedes 250D 400km, 88 Mercedes 250D 680km

-95 Audi A6, 92 Audi 100 2.3, 76 Audi 80 1.6 LS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår