Gå til innhold

Defekt låssylinder, alternative startmetoder.

Ranger emnet


Bergstad

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny-gammel bil for ei uke siden.

1996 Omega B 2.0 Stv. manuell 5 trinnskasse.

Relativt fornøyd med det så langt, men fikk et irriterende problem kastet i fanget her på fredagskvelden.

Etter å ha parkert utenfor den lokale remaen, låst bilen ved hjelp av fjernkontroll (sentrallås), handlet og delvis fornøyd kommer ut i bilen igjen, låser opp med fjernkontroll men så vil ikke den svartens nøkkelen vri om tenninga.

Serliøst, den er BOM stuck.

I 2 1/2 time den kvelden, og hakkepeiling på hvor mange timer lørdagen med luring, lirking, fikling og banning måtte jeg innse slaget tapt.

Siste desperate forsøket for å få bilen hjem var skrujern og skiftnøkkel (alle forstår vel hvor dette endte?).

 

Venter selvfølgelig bare på at det skal bli mandag så jeg kan bestille meg ny låssylinder, men i mellomtiden...

Noen tips og ideer om hvordan jeg kan omgå startsperre etc etc og få kjørt flaket hjem?

Evt "tjyvkobling" osv tas gjerne på PM.

 

Det er selvfølgelig original opel alarm montert i den bilen i tillegg.

 

Forhåndlig takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok bli vanskelig da denne har elektronisk startsperre slik som min, det fungerer slik at chippen som sitter i nøkkelen blir lest av når du vrir om. Da går det et signal fra nøkkellesern som gjør så du får start. Uten dette så blir det vanskelig ja. Selv om du får tjuvkoblet den så får du heller ikke starta den da den mangler signalet fra nøkkelen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Hvordan vil det fungere med ny sylinder da? Fant en sylinder uten el. del med to nøkler på carparts.no til en rimelig penge, som jeg også kan få levert fort.

Greit det blir to sett nøkler å holde styr på men det får nå bare bli sånn.

Må de nye nøklene programmeres eller holder det at mine gamle nøkler er i nærheten når jeg skal starte (henge på samme knippe f.eks.)?

 

Jeg antar chipen er det som er ringet rundt her?

[ATTACH]25789[/ATTACH]

post-66807-13804853638978_thumb.jpg

Endret av Bergstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chippen må sitte i nøkkelen så uten nøkkel med chip så er du like langt. Du kan montere en annen tenningslås men du må ha nøkkel med chip, jeg er ikke 110% sikker på dette men da må du flytte over chipen og det vet jeg ikke om det mulig. Om du kjøper en ny tenningslås med nøkkel og ny chip så er det ikke mange kronene de tar på opel for å programere dette da det er gjort på 5 minutter.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår