Gå til innhold

Golf 3 Cab med en del små elektrisk feil

Ranger emnet


Phrenetic

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå vært å kjøpt meg en Golf 3 cab (og venter på sommeren), '94mod som har gått 140k.

Syntes bilen virker veldig bra, tight og fin i gir/motor, men med en så gammel bil så følger det alltid med noen småfeil.

 

Ting jeg sliter litt med er:

 

Sentrallåsen funker bare om jeg låser bilen ifra passasjersiden. Må løpe rundt bilen for å låse/låse opp bilen.

 

Vindusvisker virker kun på nivå 2, ikke intervall, og den stopper "der-den-er" om jeg flytter bryteren tilbake til null. Releè?

 

Tuta virker ikke, og buzzeren som sier ifra om at lyset er på når du tar ut nøkkelen og går, sier ikke ifra...

 

Varmeapparatet funker kun på full hastighet og vifta lager noen stygge skrikelyder fra tid til annen.

Varmen i setene fungerer heller ikke... Releè under setet kanskje?

 

Det er ettermontert alarm i bilen, og det er kun blinklysene på venstre side av bilen som blinker når alarmen blir slått av/på.

Dette er ikke noe viktig, men ser jo litt rart ut :P

 

Og frontlysa er noe merkelige greier... Disse er blitt byttet til '97mod(?) med doble H7 pærer. Her er det slik at nærlys lyser OK, men lavt.

Fult lys lyser dårlig, men om jeg holder lysbryteren inne så lyser det sterkere (som det skal, tenker jeg).

 

Noen her som har noen gode forslag til hva som må til for å fikse disse problemene?

Hovedlysene og vindusviskeren er det viktigste, men hadde vært kjekt å kunne ha en lavere viftehastighet på varmeapparatet også.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrallåsen funker bare om jeg låser bilen ifra passasjersiden. Må løpe rundt bilen for å låse/låse opp bilen.

 

Sikkert defekte mikrobrytere på førersiden eller ledningsbrudd mellom dør og A-stolpen.

 

Vindusvisker virker kun på nivå 2, ikke intervall, og den stopper "der-den-er" om jeg flytter bryteren tilbake til null. Releè?

 

Kan være defekt bryter i hendel eller defekt relé siden den kun går på nivå 2. At den stopper der den er skyldes nok en ikke fungerende bryter i viskermotoren. Er en valsekontakt der som holder motor gående til viskerene er i park-posisjon.

 

Tuta virker ikke, og buzzeren som sier ifra om at lyset er på når du tar ut nøkkelen og går, sier ikke ifra...

 

Her får du hente frem el-skjema og måle. Kan være så enkelt som defekt buzzer, kan også være feil på bakstykket på tenningslåsen eller kabling derfra.

 

Varmeapparatet funker kun på full hastighet og vifta lager noen stygge skrikelyder fra tid til annen.

Varmen i setene fungerer heller ikke... Releè under setet kanskje?

 

Ang. varmeapparatet høres det ut som defekt termosikring. Denne er montert ved formotstandene som står ved viften. Du ser termosikringen til venstre for den grønne motstanden på bildet. Om termosikring og motstandene er ok så er feilen i selve bryteren for viftehastighet (kjent problem).

 

1H0959263.jpg

 

Og frontlysa er noe merkelige greier... Disse er blitt byttet til '97mod(?) med doble H7 pærer. Her er det slik at nærlys lyser OK, men lavt.

Fult lys lyser dårlig, men om jeg holder lysbryteren inne så lyser det sterkere (som det skal, tenker jeg).

 

Legg opp nye tilførselsledninger rett fra batteriet (husk sikring) og bruk det originale ledningsnettet som styrestrøm for reléene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Disse mikrobryterne du nevner til sentrallåsen, er de vanskelig å bytte? Ev. dyre? Er det like greit å få tak i på huggeren kanskje?

 

Ny visker motor som må til da, antar jeg? Om det er bryteren på rattet så er vel dette mye jobb for en som ikke har greie på å bytte slik selv...

 

Tenkte kanskje å bytte hele motor/vifte til varmeapparatet siden den bråker, så ser ev. feilen du nevner da. Uansett greit å vite hva det kan være. Om ikke så får jeg få tak i en ny bryter.

 

Smart løsning angående lysa! Dette skal fikses slik som du nevner, men noen idè om _hva_ som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enklere å bytte hele låsen, bryterene sitter inni. Brukte HER

 

En god ting er å først måle og konstantere hva som er problemet før man begynner å skifte deler på vindusviskerene og vifta ;)

 

Hva som er galt med lysene. Jo, det originale ledningsnettet er underdimensjonert slik at det blir mye spenningsfall over ledningsnettet. Mindre spenning over pæren, derav svakere lys.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enklere å bytte hele låsen, bryterene sitter inni. Brukte HER

 

En god ting er å først måle og konstantere hva som er problemet før man begynner å skifte deler på vindusviskerene og vifta ;)

 

Hva som er galt med lysene. Jo, det originale ledningsnettet er underdimensjonert slik at det blir mye spenningsfall over ledningsnettet. Mindre spenning over pæren, derav svakere lys.

 

Akkurat! Tusen hjertelig takk for hjelpen! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår