karianne89 Skrevet November 14, 2011 Rapporter Share Skrevet November 14, 2011 Lysspaken på bilen min ser slik ut: Jeg har stilt den til nederste alternativ, fordi om jeg hadde den på 0 (hvor nærlysene er på som vanlig), forble ikke langlysene på når jeg trakk hendelen til meg, slik at jeg måtte sitte med en finger på den for at de skulle være på. Hadde min første skikkelige tur i mørket for noen dager siden, på et bekmørkt sted med langt mellom lyktestolpene. Følte mange blinket til meg, kan det ha vært lysene? Ser det i denne manualen står "dipped/main beam headlights", men det sier meg lite. Her holder det med et drag til meg for at langlysene forblir på. Testet i mørket i sted mens jeg satt inne i bilen, vekslet mellom O og den nederste, men kunne ikke se noen forskjell. Gikk riktignok ikke foran bilen. Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet November 15, 2011 Rapporter Share Skrevet November 15, 2011 På 0 er lysene av. Bilen har sikkert fått innstallert køyrelys. Er normalt på norske biler. Fjernlyset virker ikkje i denne posisjonen. (du kan blinke med fjernlyset) Nederste posisjonen brukes når det er mørkt. Da er nærlysa på. (nærlys og køyrelys er som oftest dei same lysa. Ved køyrelysinnsting kan spenningen til lysa være litt lågare på nokre biler) So du har gjort det rett. Men kanskje lysa lyser for høgt på nærlys? Skal vel lysa ca 40m bortover på asfalten. Kanskje du har dretne lys slik at dei blender andre bilister. Kanskje du har på tåkelys itillegg. Er ikkje lov å ha nærlys og tåkelys på samtidigt og dette blender litt i mørket på våt asfalt. Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karianne89 Skrevet November 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2011 Ser ikke noe galt med innstillingen slik den er nå, og testet opp mot vegg for noen timer siden. Da lyste begge innstillingene på samme punkt på veggen når jeg stod noen meter unna. Hvis det er den korrekte innstillingen, så tenker de kanskje blinket for noe annet, f.eks. blendet opp for tidlig eller varslet om kontroll eller noe sånt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OlavE Skrevet November 30, 2011 Rapporter Share Skrevet November 30, 2011 Eg tenkjer ein av to. Anten har du tåkelys på, det sjekkar du lett ved å gå fram og sjå når du har lysbrytarar i dei posisjonar du brukar. Alternativt har du for høgt stilte lys. Sving innom på ein verkstad og få dei til å sjekke, det er kjapt og enkelt, og kostar minimalt (om noko). Det siste burde forresten alle som ikkje er sikre på at lysa er rett stilte gjere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg