Gå til innhold

Koble universal vinduspussermotor mot GM bryter?

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Har funnet et koblingskjema på nettet som en vennlig sjel hadde lagt ut. Problemet er at han har brukt en viskermotor med 4 koblinger pluss jord. Min universal viskermotor har kun 3 pluss jord.

 

Tegning av min viskermotor (det fulgte ikke med bryter. Jeg har bare gjengitt tegningen slik den er i bruksanvisngen).

 

wipermotor-1.jpg

 

Skjema jeg fant på nettet for kobling av viskermotor med 4 kontakter pluss jord mot GM visker-bryter:

 

wipermotor2_komp.jpg

 

Jeg har prøvd å oversette den engelske teksten som hører til koblingsskjemaet, og den er slik:

Fra bryteren på rattstammen går det 3 ledninger:

Når bryteren er i ”off” posisjon er det ingen strøm i noen av ledningene.

Når bryteren er i ”low” posisjon, er det strøm i lilla og grå ledning.

Når bryteren er i ”fast” posisjon er det strøm kun i den sorte ledningen.

Løsningen er å bruke to releer (coil relays?):

 

-Når bryteren står i ”off” posisjon er ingen av releene på og ”park” ledningen på viskermotoren er forbundet med ledningen til ”fast”. Dermed vil viskerne gå til korrekt hvilestilling.

 

-Når bryteren står i ”low” posisjon går begge releene på:

Det høyre releet flytter sin midtre kontakt vekk fra ”park” ledningen og over til +V (batteri). Det venstre releet som også får strøm, flytter sin senter kontakt og skaper kontakt mellom +V og viskermotorens ”low” kontakt.

 

-Når bryteren flyttes til “high”, kuttes det venstre releet ut, og +V fra det høyre releet går til viskermotorens ”high” kontakt.

 

Som sagt er problemet mitt at jeg har samme bryter det her er snakk om, men en viskermotor som kun har 3 koblinger pluss jord.

På min viskermotor er det ingen egen ledning for "power". Setter jeg strøm på "fast" går de raskt, setter jeg strøm på Park, stopper de i korrekt posisjon, og setter jeg strøm på "slow" går de med normal hastighet.

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg klødd meg i hue over det koblingsskjemaet du fant og ikke skjønt hvordan det skulle funke, men likevel lagt opp en kobling som er så lik at jeg likegodt tegna litt om på det skjemaet likevel :-)

 

wipermotor2_komp.jpg

 

Slik mener jeg det bør være om den parkerer med strøm på park, og går med strøm på hi/lo, skal du ha noe intervall kobles dette på lo og gir en impuls, så tar selvparkeringa seg av resten.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår