Gå til innhold

Q: Hjelp! Hvordan velge ut løft og durasjon på en kam?

Ranger emnet

Skody

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt uten å bli klok på kammer. Er det høyt løft eller durasjon/grader som er mest "viktig". Er til en 4A-GE(20V) som primært skal gatekjøres + litt drift/gatebilracing...

Har skjønt(tror jeg) at høyere durasjon gir dårligere low-rpm egenskaper. Og at 260-270 er "mer enn nok" til en gatemotor..

Og at når når man får 10-11mm (8-9mm org?) må man ta hensyn til det i "valvetrain'et"?

Noen som har gode evner til å forklare ev. linker til steder som tar for seg dette på en forbilledtlig måte? På generell basis eller spesifikt på 4A-GE. Valgfritt ;-) Jeg tror jeg spør etter effekten og konsekvensen av det eller andre. Eller begge deler eller ...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skody

Jeg har lest litt uten å bli klok på kammer. Er det høyt løft eller durasjon/grader som er mest "viktig". Er til en 4A-GE(20V) som primært skal gatekjøres + litt drift/gatebilracing...

Har skjønt(tror jeg) at høyere durasjon gir dårligere low-rpm egenskaper. Og at 260-270 er "mer enn nok" til en gatemotor..

Og at når når man får 10-11mm (8-9mm org?) må man ta hensyn til det i "valvetrain'et"?

Noen som har gode evner til å forklare ev. linker til steder som tar for seg dette på en forbilledtlig måte? På generell basis eller spesifikt på 4A-GE. Valgfritt ;-) Jeg tror jeg spør etter effekten og konsekvensen av det eller andre. Eller begge deler eller ...

Høyere durasjon gir dårligere lav-rpm egenskaper,fordi den effektive kompresjonen (fra ventilen stenger til stemplet er på topp) blir lavere. Kan kompanseres til en viss grad med høyere grunn-komp,evt litt på tenning. Om du har mer løft er ikke noe problem for valvetrainet hvis fjærer og annet holder følge med kamprofilen (så du ikke får ventilflyt eller "coil bind",altså at kammen trykker ventilen så langt ned at vindingene på fjæra butter i hverandre...) :) Noe mer?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider