Gå til innhold

Ombygging av Granada 2.3 l til 2.9I(kansje turbo)


mesteren

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen kan gi meg ei hånd på dette prosjektet. Har hatt mye bil og bygget om mye rart men det var før eu-kontroll tida kom. Eg lurer på hvordan man får vite hvor store bremser og slikt må vere og mange detaljer eg lurer på.Eg har svært gjerne lyst å sette turbo på også, om noen kan skaffe deler i detta landet.. Eg kan yte tilbake med det eg har av ekspertise rundt meg av gode opprettere. Eg har i tillegg en 77-mod. taunus som ikkje har gått meir enn drøye 119000. Selges billig grunnet flytting...

 

Please help..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen kan gi meg ei hånd på dette prosjektet. Har hatt mye bil og bygget om mye rart men det var før eu-kontroll tida kom. Eg lurer på hvordan man får vite hvor store bremser og slikt må vere og mange detaljer eg lurer på.Eg har svært gjerne lyst å sette turbo på også, om noen kan skaffe deler i detta landet.. Eg kan yte tilbake med det eg har av ekspertise rundt meg av gode opprettere. Eg har i tillegg en 77-mod. taunus som ikkje har gått meir enn drøye 119000. Selges billig grunnet flytting...

 

Please help..

 

2,9 EFI i Granada er kurant. Motoren går rett på plass med Granada V6 motorfester, som passer rett på 2,9 motoren. Oppkobling av motorstyringa kan være litt tricky, så det krever litt studering.

 

Hadde vært enklere med litt mer konkrete spørsmål om hva du lurer på ut over dette. Men det er jo en kurant sak å ettermontere turbo på en 2,9 maskin. For å få kontroll med tenning og bensin er imidlertid et godt datasprut å anbefale. Er uansett bare plusser med datasprut, i tillegg til at oppkoblinga av motoren blir mye enklere.

 

Forøvrig finnes det noen eksempler på Granada som er godkjent ombygd med 200 hk på originale 2,8 bremser.

 

Anbefaler at du starter med å sende en e-mail til Statens vegvesens opp/ombyggingsgruppe, så sender de deg et søknadskjema. Angående en eventuell godkjenning er jo BT de eneste som kan svare "konkret" på slike spørsmål.

 

Har forresten selv en 84 mod. Granada 2,8i. Godkjent ombygd til 2,9 24V 152 kw =(207 hk i vognkort), Scorpio Cossie bremser, servotannstang, etc. Men på grunn av et heller ukonsekvent regelverk, vil ikke dette være til hjelp for andre.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei. Eg har endret profil, så dette er Mesteren nå. Tusen takk for hjelp. Eg har bestemt meg for å kjøpe en nyere bil og sprite opp i stedet for å "ødelegge" denne bilen med ny motor. Den er et nydelig eksemplar og kan sees på min facebook som er Allan Djupevik Høivik. Men du må legge det til som venn og merke venne-forespørsmål med Granada-prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår