Gå til innhold

Vedlikehold av skivebremser

Ranger emnet


Kjell Hatteland

Anbefalte innlegg

Skivebremser bak har generelt for dårlig rustbeskyttelse til å klare all saltingen om vinteren her til lands. Kjøres bilen i tillegg lite, er man nesten garantert å få såpass store rustskader at skivene bak ’må’ skiftes etter noen meget få år selv om de er langt fra minimumsgrensen for slitasje. Hovedårsaken er fastrustede glidebolter.

 

De er to enkle tiltak som skal til for å ’redde’ bremseskivene bak fra rustens hærverk:

 

1) Fortrinnsvis hver høst, og i forbindelse med skifte av hjul kontrolleres at glideboltene ikke er fastrustet. Dette gjøres enkelt ved å løsne en bolt som fester glidebolten til kaliperen. Er glidebolten fastrustet, ta den ut og rengjør både den og hullet i hovedbrakketen (sistnevnte med et passende bor). Smør så overflaten av bolten og hullet (bruk Q-tips) med aluminiumspasta og sett bolten inn med egnet fett. Ha litt fett også i hullet, dette presses ut når bolten presses inn.

2) Smør et tynt lag med aluminiumspasta på bremseskivens ytterflate. Tørk av ’overflødig’ aluminiumspasta med en tørr stoffklut. Hensikten er å fylle mikroporer, riper etc med aluminiumspasta. Denne har en rustbeskyttende virkning noe tilsvarende zink (galvanisering). Dermed stoppes gravrust i å utvikle seg og fuktighet/salt får ikke anledning til å sette seg i disse fordypningene i bremseoverflaten.

 

Hadde fabrikantene vært villige til å produsere bremseskiver i rustfritt stål (slik som for motorsykler!) hadde problemet med å måtte skifte bremseskiver bak i utide vært nærmest eliminert. Trolig hadde denne type skiver vart ’bilen ut’ fordi stålet også er hardere. Hadde glideboltene i tillegg vært av rustfritt stål, ville skivebremser bak kanskje vært tilnærmet problemfritt, men da hadde også bilbransjen tapt betydelig beløp!

 

Det er selvsagt viktig med også regelmessig vask/spyling av skivebremsene (og bilens ytre og understell forøvrig) om vinteren.

 

Det kan lønne seg å bremse litt med kun håndbrekket før man setter bilen fra seg. Dette øker temperaturen på bremsene bak, hvilket gjør at de lettere tørker opp, slik som for bremsene foran.

 

Trommelbremser bak har en helt annen holdbarhet og trenger intet spesielt vedlikehold hva rust angår.

 

Forøvrig burde dagens PKK krav til maks 25% rust på skivene strykes av forskriftene. Det er neppe særlig faglige grunner til å kreve nye bremseskiver selv ved moderate rustangrep, i hvert fall ikke når glideboltene faktisk er blitt renovert og når bilen fremviser normal bremsekraft på testrigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting å gjøre! Finn en stille vei og sleng bilen rundt på brekket! Da får man brukt bremsene bak :)

 

Du veit at håndbrekket ikke har med skivebremsene bak å gjøre? Håndbrekket på de aller fleste biler er tromelbremser som sitter inne bak under skivene. Ergo håndbrekket har ingenting med saken å gjøre.

 

Bare bruk bremsen litt av og til. Hvis skivene fortsatt er rustene på løpebanen tyder det på dårlig bremsevirkning.

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sven410

 

Hva slags kjørestil har du? 'Full gass' på rette strekninger og tilsvarende oppbremsinger i hver minste sving?

 

Hensynsfull kjøring krever dessuten rimelig jevn fart uten brå bevegelser (inkludert oppbremsinger). Ved normal kjøring er min erfaring at bremseskivene bak fort må skiftes hvert 4-6 år uten vedlikehold av spesielt glideboltene (Oslo-området med mye salting). Ved ’normal kjøring’ bremser man stort sett kun på forhjulene, hvilket medfører marginal oppvarming bak og dermed dårlig opptørking av bremsene her.

Endret av Kjell Hatteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit at håndbrekket ikke har med skivebremsene bak å gjøre? Håndbrekket på de aller fleste biler er tromelbremser som sitter inne bak under skivene. Ergo håndbrekket har ingenting med saken å gjøre.

 

Bare bruk bremsen litt av og til. Hvis skivene fortsatt er rustene på løpebanen tyder det på dårlig bremsevirkning.

 

Ikke visst han har en Audi :)

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit at håndbrekket ikke har med skivebremsene bak å gjøre? Håndbrekket på de aller fleste biler er tromelbremser som sitter inne bak under skivene. Ergo håndbrekket har ingenting med saken å gjøre.

 

Bare bruk bremsen litt av og til. Hvis skivene fortsatt er rustene på løpebanen tyder det på dårlig bremsevirkning.

Du vet at det finnes andre biler enn Volvo?

Det er stort sett kun bakhjulsdrevne biler som har brekket i egen trommel inne i skiva

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig med bildeillustrering av de forskjellige stegene, ikke alltid det er lett å se for seg ting fra tekst hvis man ikke har gjort det før. I tillegg er vel keramisk pasta å foretrekke hvis man har det, så risikerer man ingen galvaniske korrosjon og tåler opp til ca 1400 grader - godt egnet og beregnet til bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sven410

 

Hva slags kj�restil har du? 'Full gass' p� rette strekninger og tilsvarende oppbremsinger i hver minste sving?

 

Hensynsfull kj�ring krever dessuten rimelig jevn fart uten br� bevegelser (inkludert oppbremsinger). Ved normal kj�ring er min erfaring at bremseskivene bak fort m� skiftes hvert 4-6 �r uten vedlikehold av spesielt glideboltene (Oslo-omr�det med mye salting). Ved �normal kj�ring� bremser man stort sett kun p� forhjulene, hvilket medf�rer marginal oppvarming bak og dermed d�rlig oppt�rking av bremsene her.

 

Jeg er av den formening at om man bruker bremsene litt aktivt innimellom så beholder du bevegelsen i calippere, pluss at du får subba skikkelig over skiver og klosser innimellom. Det er netopp det at du har mye mindre bremsevirkning bak som gjør at de setter seg. og mange vet ikke om dette...

 

Jeg er på ingen måte uenig i at man trenger å se over bremsene innimellom, men du kan utsette denne intervallen endel ved å faktisk bruke bremsene litt hardt og aktivt innimellom. Deler som er i bevegelse ofte setter seg helt enkelt ikke fast. og om du følger med når du skifter hjul ser du fort om klossene tar dårligere på den ene kontra den andre sida av skiva.

 

Angående kjørestilen min så har jeg skifta klosser på bilen min 2 ganger i løpet av 260 000 på nå seks år og skiver en gang. Jeg planlegger ALDRI kjøringa mi med bremsene, men jeg ser heller ikke mørkt på å skrubbe litt og kjøre litt aktivt innimellom, nettopp for å sørge for at ting ikke setter seg, og for å få litt varme i de innimellom.

Endret av sven410
forumet takler ikke norsk nå igjen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår