Gå til innhold

2 eller 4ohm? hvordan koble?

Ranger emnet

watski

Anbefalte innlegg

:):)har kjøpt meg ny sub element men er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette med ohm koblingen?

va vil 2+2 ohm si?

http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17015

Til dette sub elemente er det anbefalt lukket kasse på 15-19 liter.

Syns selv at lukket er best siden det tar minst plass.

Men blir det mye mere futt av bassrefleksrør? skal kassestørrelse være etter hvor stor forsterkeren er?

•diameter: 30 cm / 12"

•power handling: 800 WRMS

•Alucone

•teflon alu voicecoil

•impedance: 2 + 2 / 4 ohm / 1 ohm

•voice coil: 63 mm / 2.5" aluminum

•excursion: X max. 22 mm / 0.9"

•rubber surround for big excursion

•resonance frequency: FS 23,5 Hz

Så har jeg denne monoblokken

http://www.onlinecarstereo.com/CarAudio/p_21515_Cadence_FXA-1700.aspx

4 Ohm RMS Power: 1 x 500 Watts @ 13.8 Volts

2 Ohm RMS Power: 1 x 700 Watts @ 13.8 Volts

Frequency Response: 20Hz - 300Hz

S/N Ratio: >100 db

Damping Factor: >200 @ 100Hz

Minimum THD: <0.05%

Dimensions: 13" x 11" x 2.75"

Er denne forsterkeren litt for liten?

Har en ford mondeo stv. som jeg skal ha det i, så er jo åpent inn til bagasjerom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2+2 ohm = 2 spoler på 2 ohm hver. seriekobler du disse, så blir det 1 ohm. Forsterkeren du siktet til, er ikke stabil ned til 1 ohm, dermed kan du ikke koble sub'en slik. Du burde ha en forsterker som tåler 1 ohm, for deretter å seriekoble sub'en på (+ på ene siden av sub'en og - på den andre kobles til forsterkeren. De 2 resterende polene kobles sammen (ikke sikkert det er nødvendig, men på min GZ sub måtte jeg ihvertfall det))

Blir mer lyd av bassreflekskasse, ja. Men bedre lydkvalitet / mer kontrollert av lukket kasse.

Kassestørrelsen er etter hvordan sub du har, siden det går på hvor mye luft bassen trykker. Denne størrelsen er oppgitt fra leverandøren, og anbefales å følge etter beste evne :)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suben har 2 spoler. Disse spolene er på 2 ohm kvar.

Du kan parallellkoble spolen og få ein impedans på 1 ohm.

Du kan seriekoble spolene og få ein impedans på 4 ohm.

Ser du på effekten forsterkeren kan gi ved forskjellige impedanser, so ser du at den lågaste impedansen er på 2 ohm.

So da kan du ikkje koble suben i 1 ohm, fordi forsterkeren ikkje tåler dette. Da må du koble suben i 4 ohm. (seriekoble)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel berre å teste.

Eg rekner med at det skal fungere greit. Eg har sjøl ein 1000w sub og ein forsterker som kan gi 530w til dette. (hadde forsterkeren liggende)

Dette fungerer utmerket.Eg har sikkert stilt volumet på sub ein del lågare enn mange andre. Suben skal jo berre ligge i bakgrunnen og ikkje overdøve alle andre frekvenser.

Men er formålet ditt å ha høgast muligt volum på sub, so må du kankje bytte forsterker

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2+2 ohm = 2 spoler på 2 ohm hver. seriekobler du disse, så blir det 1 ohm. Forsterkeren du siktet til, er ikke stabil ned til 1 ohm, dermed kan du ikke koble sub'en slik. Du burde ha en forsterker som tåler 1 ohm, for deretter å seriekoble sub'en på (+ på ene siden av sub'en og - på den andre kobles til forsterkeren. De 2 resterende polene kobles sammen (ikke sikkert det er nødvendig, men på min GZ sub måtte jeg ihvertfall det))

Blir mer lyd av bassreflekskasse, ja. Men bedre lydkvalitet / mer kontrollert av lukket kasse.

Kassestørrelsen er etter hvordan sub du har, siden det går på hvor mye luft bassen trykker. Denne størrelsen er oppgitt fra leverandøren, og anbefales å følge etter beste evne :)

ikke følg denne, her er det feil forklart! ser helt også at når mann skal svare bør mann vite hva man driver med

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig.men til trådstarter,ville gått for portet kasse da trenger du mindre forsterker til å få det til å trykke mere.bare pass på gain og bass boost så du ikke dreper elementet eller forsterker.hehe husk at kasse har MYE å si

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da paralell kobler du. minus fra den ene spolen og pluss fra den andre, så har du en jumper mellom de 2 resterende spolene.

nei ikke mulig og få 2 ohm, så sant du ikke bruker bare den ene spolen da :P hehe

jøss så liten kasse den skal ha da :S har 15" av den samme serien og den skal ha det dobbelte :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og når det er sagt så ikke bruk kun 1 spole da dette kan skade elementet :) det skader ikke å lage litt større kasse i lukket.husk at elementet stjeler litt plass også.jo større kasse jo dypere bass.bare ikke alt for stor da ;)

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og når det er sagt så ikke bruk kun 1 spole da dette kan skade elementet :)

mvh kim

var ment som en fleip men ikke sikkert alle skjønte den, men bra du utdypet den litt så det nå at det kunne bli litt misvisende

Lenke til kommentar
Del på andre sider