Gå til innhold

2 eller 4ohm? hvordan koble?

Ranger emnet

watski

Anbefalte innlegg

Skal du ha reflekskasse, så kan du ikke bare lage den på 40 liter og putte inn et rør, dette MÅ stemme overens når det er snakk om reflekskasse. Enten så lager du den etter anbefalt størrelse, med anbefalte rør, eller så må du regne ut kasse og port. Som du ser av forslaget, så er det 40 liter GZ anbefaler, og rør på 10cm x 22cm ;)

At det er gult "lys" ved lukket kasse betyr ikke at det ikke er anbefalt, da hadde det vært rødt der. Jeg har testet denne suben i 25 liter lukket kasse, og det funker bra, men du vil kunne spille bittelitt høyere med reflekskasse, men ikke like "kontrolert og presist"

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha:) var ikke klar over at d var det disse fargene betydde:P

Men var vel 4¨rør og 22cm.

Men vill dette da si at røret skal stikke 22cm inn i kassen?

hvor kan jeg plasere dette røret? kan jeg sette det på frontplaten bare litt til sies fra elementet?

Jepp, frontplaten funker fint, eller opp i hatthylla. Røret skal være 22cm langt, så da kommer det ca 20cm inn i kassa hvis du bygger med 22mm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var vell på 35liter å den som er anbefalt skal være på 40 liter.

Har det noe å si om det er rundt bassrefleksrør istede for sånn åpning som er på denne kassen?

Nei, det har ikke noe å si, men dette må være riktig i forhold til elementets T/S parametre, hvis ikke så får du helt feil tuningfrekvens. Slike kasser burde ikke vært solgt løse spør du meg, da du skal ha bra flaks for at den stemmer til nettopp ditt element ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jo erlig talt si at jeg er litt grønn på disse kassene og hvordan di burde bygges.

Jeg lagde en kasse på 19,7 liter lukket menn vart ikke så fornøyd me det.

Men denne kassen som jeg har da ble med skrå bakvegg sånn at den passer rett inn i bakryggen på setet.

Har dette med dybden/vinkelen på kassen noe å si?

Vet at refleksrøret skal stikke 22cm inn i kassen, hvor mye dybde trenger jeg bak det då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider