Gå til innhold

Høy lambdaverdi, hva kan feilen være?

Ranger emnet


oab1966

Anbefalte innlegg

Jeg var på EU-kontroll i dag. CO og HC var ok, men lambdaverdien ved 2500 rpm var for høy, helt opp i 1,2 .

Hva kan det være? Lambdasonden?

 

Vil opplyse at bilen går fint på tomgang og drar godt.

 

Her er følgende verdier: (Grenseverdier i parentes)

 

CO: 0,0 (0,5)

CO2500: 0,2 (0,3)

HC: 58 (100)

LAMBDA: 1,20 (0,97-1,03)

Endret av oab1966
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg letet litt rundt på nettet i stad og fant ut at en lambdasonde har en levetid på rundt 100000 km. Bilen min har gått mer enn det dobbelte av en lambdasondes levetid, med andre ord, 230000 km. Lambdasondene har antageligvis ikke vært byttet før.

 

Plugger og luftfilter ble byttet for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer det at en lamdbasonde blir tregere med tiden og får mye sot på seg. dvs at den ikke klarer å regulere like bra lenger. Så da burde du nok få den skiftet ja.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mellomtiden trålet gjennom diverse diskusjonsforum og kom fram til at lekkasje i eksosanlegget svært ofte er årsaken til for høy lambdaverdi. Defekt lambdasonde er også nevnt en del plasser.

 

Kikket under bilen og gikk igjennom eksosanlegget. Med hjelp av lighterflamme fant jeg lekkasjer på tre steder ETTER lambdasondene. Det var lekkasjer som ikke var hørbare, men de er nå tettet. I dag fikk jeg byttet lamdasondene, det var like greit det når jeg først var i gang.

 

Var på etterkontroll med bilen. Den ble godkjent. :)

Endret av oab1966
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde verkstedet ha sett på avgassverdiene, det er nettopp det CO-corr er til, har ikke apparatet det kan man regne seg fram til det, men en avgasslekkasje ville uansett blitt en feil så du hadde måttet vist bilen igjen uansett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår