Gå til innhold

Uisolerte AC rør? Passat 3B 99'

Ranger emnet

Sofa1

Anbefalte innlegg

Har 2 rør til ACen som ikke er isolerte (ca 20 cm på hvert rør) og lurte på om dette er normalt? Under kjøring kommer det veldig mye frost på rørene (rørene er helt dekte med ett par mm med frost, kun der det er uisolert). Siden der er uisolert der drypper det endel vann ned i dreneringsrøret under batteriet, som igjen fører til stor røykutvikling der vannet treffer varmeskjoldet under bilen. Når jeg åpnet panseret etter å ha kjørt i 4-5 mil idag kom det en svær røyksky i trynet på meg.

Legger ved noen bildet som gjør det lettere og forstå, og merk at det er kun på denne biten det mangler isolasjon. Det bildet som viser frosten er når bilen har stått av i ett par min - frosten forsvinner raskt etter bilen er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt vanelig det der, alle passater ser sånne ut ;)

Ikke at jeg er no expert men nå som det er kaldt, det er ac gass som er i den ene ledningen, den andre er det frostveske som resirkulerer og sørger for at vifta blåser varmt , ledningene de svetter så blir det til is. Ingenting å være bekymret for

Nå er jeg ikke 100 % sikker på men er ganske sikker på at det er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt vanelig det der, alle passater ser sånne ut ;)

Ikke at jeg er no expert men nå som det er kaldt, det er ac gass som er i den ene ledningen, den andre er det frostveske som resirkulerer og sørger for at vifta blåser varmt , ledningene de svetter så blir det til is. Ingenting å være bekymret for

Nå er jeg ikke 100 % sikker på men er ganske sikker på at det er det

Må bare rette på en liten detalj der. Det er kjølemedie i begge rørene på bildet, tur og retur. Har man ikke tur og retur blir det heller ingen sirkulasjon. Kjølemediet er i gassform på den ene siden av kompressoren, og væskeform på den andre siden. Samme prinsipp som i et kjøleskap. Det er vanlig at disse rørene er uten isolasjon på de fleste biler. Det er to rør som sirkulerer frostvæsken fra motoren også, men disse sitter lenger ned. Det er disse som gir varme inni bilen når det trengs.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider