Gå til innhold

"Dagtid"

Ranger emnet


kristia

Anbefalte innlegg

Når du ser ditt eget lys på bakken foran deg når du kjører, vil jeg si det er på tide å vri over til nærlys. Altså når det begynner å bli mørkt. Tviler på at det finnes noen eksakt regel på dette, bare bruk hodet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke definert som dagtid, men at nærlys skal brukes når "siktforholdene tilsier det". Det betyr strengt tatt at du skal bruke nærlys i dårlig vær, tåke, i tunneler m.m. Etter mitt syn er det helt meningsløst å kjøre med park+tåke uansett, men har gatelysene kommet på skal du i hvert fall ha skrudd over til nærlys. Synes forøvrig JChEs huskeregel var enkel og grei.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Etter mitt syn er det helt meningsløst å kjøre med park+tåke uansett...

 

Nye biler har autoinnstilling som har det slik, og skifter automatisk til nærlys når en sensor bestemmer det. På min egen bil gjør den det ganske tidlig, gjerne bare det er litt skyete også. Enda mer meningsløst er det med folk som i mørket kjører med nærlys + tåke. Har prøvd det selv bare for gøy, og det gir ingen nevneverdig gevinst. Folk synes vel bare det er kult uten å vite at det er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mer meningsløst er det med folk som i mørket kjører med nærlys + tåke. Har prøvd det selv bare for gøy, og det gir ingen nevneverdig gevinst. Folk synes vel bare det er kult uten å vite at det er ulovlig.

 

Jeg gjør det innimellom i mørket, om vintersnø og øde skoger (men slår av om møter noen). Jeg gjør det fordi jeg synes det er behagelig med ekstra godt lys rett foran og til sidene. Det er forøvrig en av grunnene til at det er ulovlig og, at det antas å ta fokus vekk fra lenger frem.

 

Bare nevner samtidig, siden mange nordmenn virker å tro noe annet; det er ikke lov å kjøre med nærlys og tåkelys samtidig i Sverige heller. Når man passerer grensa er det fler som gjør det, ja...men det er ikke noe mer lov der fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det innimellom i mørket, om vintersnø og øde skoger (men slår av om møter noen). Jeg gjør det fordi jeg synes det er behagelig med ekstra godt lys rett foran og til sidene. Det er forøvrig en av grunnene til at det er ulovlig og, at det antas å ta fokus vekk fra lenger frem.

Tar ikke bare bort fokus men svekker mørkerseende da det ekstra lyset "blender" rett foran bilen, med resultat at du ser mindre lenger frem i mørkeret.

Dårlig formulering men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye biler har autoinnstilling som har det slik, og skifter automatisk til nærlys når en sensor bestemmer det. På min egen bil gjør den det ganske tidlig, gjerne bare det er litt skyete også. Enda mer meningsløst er det med folk som i mørket kjører med nærlys + tåke. Har prøvd det selv bare for gøy, og det gir ingen nevneverdig gevinst. Folk synes vel bare det er kult uten å vite at det er ulovlig.

 

Det er selvsagt bare en liten programmeringsjobb som skal få bilen til å se normal ut igjen;) Er enig i at det er langt verre med folk som kjører med nærlys+tåke, også kjent som tåkelystullinger.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos moderne kjørelys og lyssensorer. Firmabilen min (2010 transporter) har noen fjollete små kjørelys som går på med tenninga. Baklysa lyser ikke. Deler av instrumentlyset lyser også, helt til det blir mørkt(f.eks i en tunnell). Da dimmes det helt ned til mørkt for å minne meg på at jeg må vri om lysbryteren. Det betyr jo at det finnes en lyssensor der, så hvorfor i ALLE dager kan ikke bilen ordne dette automatisk? Sannsynligvis for at Fjolswagen skal tjene mer penger på ekstrautstyr. Skjønner uansett ikke vitsen med at kjørelys kun skal være foran på bilen, det er da like greit at baklysa er på.

 

Mener dette er et skritt tilbake, da den gamle løsningen med nærlys+parklys på med tenninga fungerte utmerket.

 

Det var dagens frustrasjon.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos moderne kjørelys og lyssensorer. Firmabilen min (2010 transporter) har noen fjollete små kjørelys som går på med tenninga. Baklysa lyser ikke. Deler av instrumentlyset lyser også, helt til det blir mørkt(f.eks i en tunnell). Da dimmes det helt ned til mørkt for å minne meg på at jeg må vri om lysbryteren. Det betyr jo at det finnes en lyssensor der, så hvorfor i ALLE dager kan ikke bilen ordne dette automatisk? Sannsynligvis for at Fjolswagen skal tjene mer penger på ekstrautstyr. Skjønner uansett ikke vitsen med at kjørelys kun skal være foran på bilen, det er da like greit at baklysa er på.

 

Mener dette er et skritt tilbake, da den gamle løsningen med nærlys+parklys på med tenninga fungerte utmerket.

 

Det var dagens frustrasjon.

Dette dukket vel opprinnelig opp for å spare litt på xenonlyktene, men når man ikke har xenon blir det bare dumt.

Fjolswagen ja :)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår