kristia Skrevet November 20, 2011 Rapporter Share Skrevet November 20, 2011 Man kan kun bruke parklys i kombinasjon med kurve/tåkelys om dagen, er det noen som vet hva som defineres som "dagtid"? Er det ikke dagtid lenger med en gang det begynner å bli mørkt, eller slutter dagtiden når det er helt mørkt? Siter MVH Kristian 93' Toyota Carina E 1.6 Xli Pioneer - Alpine - dynaBel - Audio-System Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael1977 Skrevet November 20, 2011 Rapporter Share Skrevet November 20, 2011 Slå om til nærlys når gatebelysningen slår seg på, da er du på den sikkre siden. Dagtid er slutt FØR det blir mørkt! Siter Octavia vRS http://www.rsklubben.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 20, 2011 Rapporter Share Skrevet November 20, 2011 Når du ser ditt eget lys på bakken foran deg når du kjører, vil jeg si det er på tide å vri over til nærlys. Altså når det begynner å bli mørkt. Tviler på at det finnes noen eksakt regel på dette, bare bruk hodet. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet November 20, 2011 Rapporter Share Skrevet November 20, 2011 Det er vel ikke definert som dagtid, men at nærlys skal brukes når "siktforholdene tilsier det". Det betyr strengt tatt at du skal bruke nærlys i dårlig vær, tåke, i tunneler m.m. Etter mitt syn er det helt meningsløst å kjøre med park+tåke uansett, men har gatelysene kommet på skal du i hvert fall ha skrudd over til nærlys. Synes forøvrig JChEs huskeregel var enkel og grei. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet November 21, 2011 Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 mener å ha hørt kl 23 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SveFjell Skrevet November 21, 2011 Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 ...Etter mitt syn er det helt meningsløst å kjøre med park+tåke uansett... Nye biler har autoinnstilling som har det slik, og skifter automatisk til nærlys når en sensor bestemmer det. På min egen bil gjør den det ganske tidlig, gjerne bare det er litt skyete også. Enda mer meningsløst er det med folk som i mørket kjører med nærlys + tåke. Har prøvd det selv bare for gøy, og det gir ingen nevneverdig gevinst. Folk synes vel bare det er kult uten å vite at det er ulovlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henne Skrevet November 21, 2011 Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 Enda mer meningsløst er det med folk som i mørket kjører med nærlys + tåke. Har prøvd det selv bare for gøy, og det gir ingen nevneverdig gevinst. Folk synes vel bare det er kult uten å vite at det er ulovlig. Jeg gjør det innimellom i mørket, om vintersnø og øde skoger (men slår av om møter noen). Jeg gjør det fordi jeg synes det er behagelig med ekstra godt lys rett foran og til sidene. Det er forøvrig en av grunnene til at det er ulovlig og, at det antas å ta fokus vekk fra lenger frem. Bare nevner samtidig, siden mange nordmenn virker å tro noe annet; det er ikke lov å kjøre med nærlys og tåkelys samtidig i Sverige heller. Når man passerer grensa er det fler som gjør det, ja...men det er ikke noe mer lov der fordet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael1977 Skrevet November 21, 2011 Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 Jeg gjør det innimellom i mørket, om vintersnø og øde skoger (men slår av om møter noen). Jeg gjør det fordi jeg synes det er behagelig med ekstra godt lys rett foran og til sidene. Det er forøvrig en av grunnene til at det er ulovlig og, at det antas å ta fokus vekk fra lenger frem. Tar ikke bare bort fokus men svekker mørkerseende da det ekstra lyset "blender" rett foran bilen, med resultat at du ser mindre lenger frem i mørkeret. Dårlig formulering men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Siter Octavia vRS http://www.rsklubben.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael1977 Skrevet November 21, 2011 Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 mener å ha hørt kl 23 23:15 er mer riktig Siter Octavia vRS http://www.rsklubben.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 21, 2011 Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 mener å ha hørt kl 23Slik i midten av juni ja, men det er lite dagslys kl 23 i midten av desember... Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet November 21, 2011 Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 Nye biler har autoinnstilling som har det slik, og skifter automatisk til nærlys når en sensor bestemmer det. På min egen bil gjør den det ganske tidlig, gjerne bare det er litt skyete også. Enda mer meningsløst er det med folk som i mørket kjører med nærlys + tåke. Har prøvd det selv bare for gøy, og det gir ingen nevneverdig gevinst. Folk synes vel bare det er kult uten å vite at det er ulovlig. Det er selvsagt bare en liten programmeringsjobb som skal få bilen til å se normal ut igjen;) Er enig i at det er langt verre med folk som kjører med nærlys+tåke, også kjent som tåkelystullinger. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 21, 2011 Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 Apropos moderne kjørelys og lyssensorer. Firmabilen min (2010 transporter) har noen fjollete små kjørelys som går på med tenninga. Baklysa lyser ikke. Deler av instrumentlyset lyser også, helt til det blir mørkt(f.eks i en tunnell). Da dimmes det helt ned til mørkt for å minne meg på at jeg må vri om lysbryteren. Det betyr jo at det finnes en lyssensor der, så hvorfor i ALLE dager kan ikke bilen ordne dette automatisk? Sannsynligvis for at Fjolswagen skal tjene mer penger på ekstrautstyr. Skjønner uansett ikke vitsen med at kjørelys kun skal være foran på bilen, det er da like greit at baklysa er på. Mener dette er et skritt tilbake, da den gamle løsningen med nærlys+parklys på med tenninga fungerte utmerket. Det var dagens frustrasjon. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 21, 2011 Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 Apropos moderne kjørelys og lyssensorer. Firmabilen min (2010 transporter) har noen fjollete små kjørelys som går på med tenninga. Baklysa lyser ikke. Deler av instrumentlyset lyser også, helt til det blir mørkt(f.eks i en tunnell). Da dimmes det helt ned til mørkt for å minne meg på at jeg må vri om lysbryteren. Det betyr jo at det finnes en lyssensor der, så hvorfor i ALLE dager kan ikke bilen ordne dette automatisk? Sannsynligvis for at Fjolswagen skal tjene mer penger på ekstrautstyr. Skjønner uansett ikke vitsen med at kjørelys kun skal være foran på bilen, det er da like greit at baklysa er på. Mener dette er et skritt tilbake, da den gamle løsningen med nærlys+parklys på med tenninga fungerte utmerket. Det var dagens frustrasjon. Dette dukket vel opprinnelig opp for å spare litt på xenonlyktene, men når man ikke har xenon blir det bare dumt.Fjolswagen ja :) Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flatpedal Skrevet November 21, 2011 Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 Gi sånne tåkelystullinger et blink med tusenmeterne, så skjønner de forhåpentligvis poenget til neste gang. Siter Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.