Gå til innhold

Bortfall av lyd med motor igang.

Ranger emnet

RasleRasle

Anbefalte innlegg

Hei,

Koblet opp min gamle stereo i bilen igår. Satt og justerte og tunet til alt hørtes perfekt ut.

Steroen består av en Hifonics bxi2008d monoblokk og 2x10" rockford power stage 1 subber.

Dette er koblet samen med en høynivå->lavnivå omformer fra den innebygde forsterkeren i bilen. (har bare optisk lavnivå ut fra originalspiller). Subbene er koblet til 1ohm.

Uansett, satt i bilen og dundret ivei en time igår mens jeg stilte og herjet. Bilen stod av. Remote signalet hentes fra baklyset på bilen.

Idag nå jeg dro ut bilen, så ville ikke subbene spille.

Forsterker lyser pent, men det er bare ikke noe lyd, helt dødt.

Koblet en mp3 spiller rett på forsterker for å teste det, men like dødt.

Skrur av bilen igjen, og vips, lyd! Stater bilen igjen, og der dør lyden.

Jada, baklyset står på hele tiden;=)

En runde med voltmeter sier at jeg har 12,5V med motor av, og 14,6V med motor på.

remote signalet gir 12,5V med motor av, og 11,5(?)V med motor PÅ.

Men forsterkeren er uansett på, drar jeg ut remoten, dør forsterkeren med lys og alt.

'Det grønne lyset' lyser når motoren er på, forsterkeren ser helt normal ut, og jeg klarer ikke trigge protect lyset i det hele tatt.

Koblet om høyttalerene til 4ohms motstand samtidig som jeg senket input level helt i bånn. Samme reultat!

Jeg skjønner ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, remote er +12V, er det ikke?

Spilleren er en original i v50, high performance modell, vet ikke typebetegnelsen. Er for mange ledninger ut og inn fra forsterkeren, tør ikke ta noen av dem, logisk sett skulle det være 2x4 høyttalerkabler samt 2xstrøm og remote til forsterker, men da sitter jeg igjen med 3 ledninger..

Signalet er egen optisk kabel.

Jordingen bør være ok, dro en 8mm bolt gjennom gulvet, pusset blankt og la for sikkerhets skyld en kobberskive mellom, det spiller som juling med motoren av, ikke noe kutting der, og trøkk så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvet er ikke en bra plass å jorde, prøv å jorde i setebeltefestet i steden.

Er det mulig du trenger en slik? http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/193_674/products_id/1906

Det er tydelig at det skjer noe når du starter bilen, og at du da får et spenningsfall eller noe, så jeg ville funnet en bedre løsning med remotekabelen. Du kan prøve å koble den rett inn sammen med plussen til forsterkeren, og se om det gjør noen forskjell. Husk å fjerne den koblingen igjen ettter at du har testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, forsterkeren klarer tydeligvis ikke å starte ordentlig på 11,6V.

Der litt underlig, ettersom lyset faktisk går på..

Men, en loop til + løste problemet.

Får gå igang og måle de resterende kablene til forsterkeren for å finne den originale remoten. Dette blir utsatt til imorgen det er helt sikkert. Må av med hele interiøret bak på venstre side for å komme til;(

Tok baklyset fordi det var enkelt å komme til samt at det gjør faktisk nytten hvis den bare hadde levert +12v.

Sitter og lurer litt på om jeg må igang og feilsøke mer for å finne ut av hvorfor det bare er 11,6v på baklysa..

Men jordingspunktet virker greit, får se etter litt tids bruk om det skjer noe med selve punktet. Hadde setebeltet som pri1, men har 50mm kabel, så det er litt vanskelig å skjule skikkelig.

Har vurdert en slik kabel du linket til da jeg først begynte å leke med tanken på sette inn stereoen, men bakpå spilleren som sitter i min bil er det ingen utganger. Stereoen er koblet sammen med aircon++, men bak ligger det ferdig strømkabel og optisk utgang for sub, men dimensjonene på strøm er aaaaaltfor stusselig og en optisk utgang kan jeg ikke bruke til noe. Kanskje jeg kan finne remoten blant utgangene til subforsterker..hm. Må lete imorgen.

Takk for tips!

(kommer med oppdatering etter en runde med voltmeter;=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider